سامانه تعمیر و نگهداری

نرم افزار و سامانه تعمیر و نگهداری هوشمند

هر کسب و کاری، چه بزرگ و یا کوچک، باید با سطح مشخصی از مسائل عملیاتی دست و پنجه نرم کند. علاوه بر این سازمان ها برای ادامه ی کسب و کار خود باید به خوبی از دارایی هایشان نگهداری کنند.

سریع ترین رویکرد برای حل مشکلات مربوط به مدیریت دارایی ها، استفاده از یک سامانه تعمیر و نگهداری کارآمد است.

سامانه تعمیر و نگهداری به فرآیندی منظم برای کنترل منابع و فعالیت‌های تعمیر و نگهداری مورد نیاز برای حفظ دارایی‌ها یا تعمیر آن‌ها در یک نظم کاری قابل قبول اشاره دارد.

از آنجایی که بیشتر پول یک سازمان به تجهیزات و امکانات آن گره خورده است، گرفتن تصمیمات مهم برای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه به حفظ دو سرمایه ی مهم هر سازمان یعنی زمان و پول آن کمک می کند.

شما می توانید این سامانه و سایر سامانه های کاربردی دیگر مثل سامانه اصالت و رهگیری کالا و سامانه خدمات پس از فروش را از بهوان خریداری کنید.

در ادامه در خصوص کاربرد سامانه تعمیر و نگهداری و ویژگی های آن بیشتر توضیح خواهیم داد. با ماهمراه باشید.

چرا مدیریت تعمیر و نگهداری برای سازمان ها مهم است؟

تعمیر و نگهداری به طور مستقیم بر موفقیت بلند مدت یک سازمان تأثیر می گذارد. دارایی هایی که به خوبی نگهداری نمی شوند، خرابی های مکرر و غیرمنتظره را تجربه می کنند و باعث ایجاد اثر موج دار در سازمان می شوند.

به طور قطع عواملی همچون بی ثباتی، کیفیت ناسازگار محصول، توقف تولید و هزینه های عملیاتی بالا، می تواند سودآوری و طول عمر سازمان شما را به خطر اندازد.

مدیریت تعمیر و نگهداری با استفاده از یک سامانه ی پیشرفته، نگهداری دارایی ها را در شرایط عملیاتی بهینه می کند و همینطور اختلال کمتر در تولید یا خدمات ایجاد می کند.

این ویژگی ها در نهایت منجر به عملیات کارآمدتر، افزایش کیفیت و بهبود بهره وری خواهد شد.

امروزه مدیریت تعمیر و نگهداری مفهومی کاربردی در سازمان ها است که به طرق مختلف به سازمان کمک می کند.

مثلا مشکلات غیر منتظره را در طول عملیات روزمره حل می کند. با استفاده از بازرسی های منظم از سیستم های HVAC ، برق، لوله کشی و سایر سیستم های ساختمان، به شناسایی نیازهای نگهداری طولانی مدت کمک می کند و در نهایت هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد.

علاوه بر این، عملکردهای مدیریت تعمیر و نگهداری، سازمان را در مورد مقررات زیست محیطی، بهداشت و ایمنی به روز نگه می دارد. از آنجایی که سامانه تعمیر و نگهداری به تسهیل این روند کمک می کند به اکثر کسب وکارها راه اندازی این سیستم را پیشنهاد می کنیم.

مهم ترین اهداف سامانه تعمیر و نگهداری چیست؟

سامانه تعمیر و نگهداری بدون توجه به صنعت، کارخانه یا محصول و خدمات ارائه شده، می تواند اهداف مشابهی داشته باشد. برخی از اهداف سیستم تعمیر و نگهداری به شرح زیر است:

  • به حداقل رساندن خرابی ها

  • افزایش عمر دارایی

  • برنامه ریزی کار تعمیر و نگهداری

  • کنترل هزینه و بودجه بندی

  • بهبود کیفیت محصول

  •  توسعه سیاست ها و رویه ها

  • بهبود استانداردهای محصولات و خدمات

  • رعایت مقررات

  • تضمین ایمنی پرسنل و غیره

همانطور که می بینید، هر یک از این اهداف ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و همگی در کنار هم برای موفقیت یک سازمان بسیار مهم هستند.

اگر شما هم می خواهید از تمام مزایای بالا برخوردار شوید پیشنهاد می کنیم به سامانه تعمیر و نگهداری گروه بهوان فکر کنید.

نحوه ی بررسی درخواست در بگ سیستم تعمیر و نگهداری

در اینجا نحوه بررسی درخواست در سامانه تعمیر و نگهداری را به شکل یک چرخه عمر درخواست تعمیر توضیح خواهیم داد. به این صورت که:

  •  به طور مثال فرض کنید استفاده ی نادرست از تجهیزات منجر به خرابی تجهیزات شده است.
  • شخصی با ارسال یک درخواست در سامانه ی تعمیر و نگهداری، مشکل را گزارش می‌کند.
  • مدیر / برنامه ریز / ناظر تعمیر و نگهداری درخواست را بررسی کرده و آن را به یک تکنسین تعمیر و نگهداری اختصاص می دهد.
  • تکنسین تعمیر و نگهداری می آید تا مشکل را تشخیص دهد و اصلاح کند.
  • هنگامی که مشکل دارایی مورد نظر رفع شد، درخواست بسته می شود و به درخواست کننده تعمیر و نگهداری اطلاع داده می شود که مشکل اصلاح شده است (در صورت نیاز).

البته ممکن است همه چیز همیشه طبق برنامه ی بالا پیش نرود. مثلا برخی از درخواست ها ممکن است رد شوند. یا برخی از کارها باید به تعویق بیفتند. همچنین ممکن است بسته به سازمان شرایط منحصر به فرد دیگری ایجاد شود.

اما به طور کلی استفاده از یک سامانه تعمیر و نگهداری همیشه راهی عالی برای مدیریت هر گونه مشکل و انحرافات از فرآیندهای استاندارد کسب وکار است.

معرفی قابلیت ها و اجزای اصلی سامانه مدیریت تعمیر و نگهداری

مدیریت تعمیر و نگهداری از عملکردهای کلیدی بسیاری تشکیل شده است. هر یک از این عملکردها باید به تنهایی مدیریت شوند تا فرآیند تعمیر و نگهداری بهبود یابد.

در زیر اجزای مدیریت نگهداری و تعمیرات فهرست شده است.

مدیریت درخواست یا سفارش کار

دستورات کاری کانال اصلی ارتباط برای کار تعمیر و نگهداری هستند. مدیریت سفارش کار، سیستمی است که نحوه پردازش و تکمیل سفارشات کاری را تعریف می کند.

 این به این خلاصه می شود که چگونه بخش تعمیر و نگهداری اطمینان حاصل می کند که کار به طور دقیق و به موقع انجام می شود.

این شامل تنظیم قوانین برای ایجاد درخواست یا سفارش کار، اولویت‌بندی، زمان‌بندی، واگذاری، توزیع، اجرا، مستندسازی و در نهایت بسته شدن درخواست است.

مدیریت دارایی

در یک محیط صنعتی، مدیریت دارایی به دنبال به حداکثر رساندن ارزش دارایی های ثابت در طول چرخه عمر آنهاست.

تعمیر و نگهداری تنها یکی از جنبه های مدیریت دارایی است که شامل برنامه ریزی، تملک، بهره برداری و از کار افتادن نیز می شود.

سامانه تعمیر و نگهداری به نوبه خود، به افزایش عمر قابل استفاده دارایی با هماهنگ کردن منابع مورد نیاز برای حفظ آن در شرایط عملیاتی کمک می کند.

این شامل نظارت بر وضعیت دارایی، دانستن مشخصات عملکرد آن، بکارگیری استراتژی‌های تعمیر و نگهداری موثر و ردیابی هزینه‌ های نگهداری است.

در اصل بر اساس این عوامل، یک سازمان می تواند تعیین کند که آیا تعمیر یا تعویض دارایی بهتر است یا خیر.

مدیریت تسهیلات

مدیریت تسهیلات تا حدودی مثل مدیریت دارایی است و شامل طیف وسیعی از عملکردها و فعالیت‌ها می ‌شود که مدیریت تعمیر و نگهداری بخشی از آن است.

مدیریت تسهیلات، محیط های فیزیکی، افراد و خدمات پشتیبانی را برای حمایت از اهداف تجاری هماهنگ می کند. این شامل خدمات مدیریت تسهیلات سخت مربوط به ساختار فیزیکی ساختمان و خدمات مدیریت تسهیلات نرم مربوط به افراد است.

موجودی MRO

یکی دیگر از اجزای مهم مدیریت نگهداری، مدیریت موجودی (MRO) است. این نوع موجودی شامل مواردی مانند مواد شیمیایی و پاک کننده ها، ابزار، تجهیزات ایمنی، تجهیزات حفاظت فردی و سایر مواد مصرفی است.

برنامه ریزی

برنامه ریزی تعمیر و نگهداری سنگ بنای مدیریت تعمیر و نگهداری موثر است. این بخش شامل اولویت بندی کار تعمیر و نگهداری و سازماندهی آن به گونه ای است که به طور موثر تکمیل شود.

خوشبختانه این کار با کمک سامانه تعمیر و نگهداری به راحتی امکان پذیر است.

یک سامانه تعمیر و نگهداری همه چیزهایی را که برای انجام کارهای تعمیر و نگهداری مورد نیاز است مدیریت می کند. از جمله: چه کارهایی باید انجام شوند؟ چگونه وظایف انجام می‌شوند؟ چه بخش‌هایی مورد نیاز است؟ و چه کسی کار را انجام خواهد داد؟

کسانی که در مدیریت تعمیر و نگهداری سازمان دخیل هستند باید برنامه های کارمندان و در دسترس بودن بخشی را با اولویت های تعمیر و نگهداری در سامانه داشته باشند تا همیشه با افراد در دسترس برای امور تعمیر و نگهداری هماهنگ کنند.

زمان بندی

زمان بندی تعیین می کند که چه زمانی کارها انجام می شوند. برخی از کارهای تعمیر و نگهداری فوری هستند و هنگام ثبت در سامانه تعمیر و نگهداری باید بلافاصله انجام شوند.در حالی که برخی کارهای دیگر می توانند در آینده نیز نزدیک تکمیل شوند.

کارهای تعمیر و نگهداری که به طور منظم انجام می شوند، مانند بازرسی ها و نظارت بر وضعیت، از قبل در فواصل زمانی هفتگی، ماهانه یا حتی سالانه در سیستم برنامه ریزی می شوند.

بنابراین منطقی است که نگهداری برنامه ریزی شده از قبل بسیار کارآمدتر خواهد بود.

گزارش نویسی

در نهایت مانند تمام انواع مدیریت ها، گزارش دهی نقش مهمی ایفا می کند. گزارش های مدیریت تعمیر و نگهداری سازمان را از جنبه های مختلف عملیات تعمیر و نگهداری مطلع می کند.

تکنسین ها علاوه بر انجام تعمیر و نگهداری، مسئولیت مستندسازی کار خود را در سامانه تعمیر و نگهداری بر عهده دارند. این کار شامل ثبت کارهای انجام شده، قطعات استفاده شده و مدت زمان تکمیل کار است.

این داده ها توسط دیگران برای بهبود برنامه ریزی تعمیر و نگهداری، زمان بندی و سایر تصمیم گیری ها استفاده می شود.

به طور کلی گزارش‌ها برای جمع ‌آوری داده‌های کلیدی در مورد هر فعالیت تعمیر و نگهداری، ردیابی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)، شناسایی زمینه‌های بهبود و تعیین اهداف است.

گزارش های سامانه تعمیر و نگهداری بهوان همچنین به سازمان ها کمک می کند تا پیش بینی ها را توسعه دهند، برنامه ریزی بودجه را هدایت کنند و تصمیمات بهتری بگیرند.

چرا باید سامانه تعمیر و نگهداری بهوان را انتخاب کنیم؟

قطعا مدیریت تعمیر و نگهداری پیچیده است و به ابزارهایی مانند نرم افزار تعمیر و نگهداری نیاز دارد. نرم افزار CMMS پلتفرمی است که اطلاعات مربوط به تعمیر و نگهداری سازمان را در یک پایگاه داده مرکزی جمع آوری، ذخیره و سازماندهی می کند.

این سامانه در اصل برای مدیریت فعالیت‌ها و منابع نگهداری و در عین حال نگهداری سوابق تعمیر و نگهداری دقیق از تمام دارایی ‌های یک سازمان طراحی شده است.

شما با استفاده از سامانه تعمیر و نگهداری بهوان به راحتی می توانید عملیات تعمیر و نگهداری سازمان خود را بر اساس استراتژی نگهداری خود کنترل کنید.

این سامانه از تمام نیازهای شما در رابطه با مدیریت سفارشات کاری، دارایی ها، موجودی MRO، برنامه ریزی و زمان بندی، درخواست های تعمیر و نگهداری و گزارش دهی پشتیبانی می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید.

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×