کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات - نرم افزار نت بهوان

کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات با بهترین روش

۵/۵ - (۱ امتیاز)

یکی از پرخرج‌ترین موارد در هزینه‌های یک تجارت، هزینه مربوط به نگهداری و تعمیرات است. با این حساب این روزها کاهش هزینه‌ نگهداری و تعمیرات حرف اول را می‌زند. خوشبختانه با به کارگیری روش‌هایی می‌توان هزینه‌های مربوط به بخش نگهداری را کاهش داد. البته این به شرطی است که شما به درستی ترکیب برنامه‌ها و تکنیک‌های مناسب را یاد بگیرید. برای اطلاع از این موضوع، بهتر است تا آخر این مطلب با ما همراه شوید.

 

چگونه هزینه نگهداری و تعمیرات را کاهش دهیم؟

آیا می‌توان هزینه نگهداری و تعمیرات را کاهش داد؟ هزینه‌های بالای نگهداری و تعمیرات می‌تواند به تجارت شما ضرر برساند؛ چرا که هزینه‌های زیادی را روی دوش شرکت می‌گذارد و آن را از سودآوری بیشتر باز می‌دارد. هزینه نگهداری همان هزینه‌ای است که شرکت شما برای حفظ دارایی‌های خود می‌پردازد. با آنکه تعمیرات و نگهداری از قسمت‌های مختلف سازمان مهم محسوب می‌شود؛ اما به دلیل هزینه‌های بالا کاهش آنها برای هر سازمانی مهم است. به همین دلیل امروزه بیشتر سازمان‌ها در پی یافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ نگهداری و تعمیرات هستند.

طراحی نرم افزار نگهداری و تعمیرات - بهوان

 

برخلاف گذشته که کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری در دسته فعالیت‌های ضروری طبقه‌بندی نمی‌شد و جایی از فعالیت‌های نت نام برده نمی‌شد، در حال حاضر سازمان‌ها در فکر کاهش این هزینه‌ها هستند تا از شر هزینه‌های بالای این بخش نجات یابند. مشاوره تحول دیجیتال که امروزه روی بورس است به سازمان‌ها کمک کرده تا با به چالش کشیدن خود و امتحان کردن راهکارهای جدید تغییرات لازم را به وجود آورند. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم باید گفت که خوشبختانه می‌توان هزینه نگهداری و تعمیرات را کاهش داد؛ اما چگونه؟ خبر خوب اینکه سازمان‌ها با تغییر شیوه‌هایی که تاکنون به آن پایبند بودند، می‌توانند تحول عظیمی در سازمان به وجود آورند. یکی از این راهکارها، ایجاد تغییراتی برای کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری است. به بیانی اگر شرکت حاضر به ایجاد تغییراتی در عملکرد خود شود، می‌تواند در زمینه کاهش هزینه‌های این بخش موفق شود.

 

انواع روش‌های نگهداری و تعمیرات موثر در کاهش هزینه‌ها

در گذشته مدیران نت در صنایع نمی‌توانستند برنامه‌ریزی درستی در رابطه با تعمیرات مناسب داشته باشند؛ بنابراین هزینه‌های زیادی بر عملکرد شرکت افزوده می‌شد. با این حساب شرکت از رسیدن به موفقیت‌ها باز می‌ماند؛ اما امروزه با به کارگیری روش‌هایی می‌توان در کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات موثر بود. در واقع این همان چیزی است که شرکت‌ها و سازمان‌ها تا سال‌ها به دنبال آن بودند. اگر شما نیز می‌خواهید از راهکارهای مناسب برای کاهش هزینه‌های نگهداری باخبر شوید، توصیه می‌کنیم که نگاهی به تکنیک‌های زیر بیندازید:

ایجاد تغییرات مهم در باورها و تکنیک‌های سازمانی

یکی از موثرترین راهکارها در ارتقای سیستم نت سازمان، تغییر در باورها و تکنیک‌ها است. برای آنکه شرکت به سودآوری بیشتری برسد، لازم است تغییراتی در باورها و تکنیک‌های سازمانی ایجاد شود. البته نباید تغییرات و تکنیک‌ها در یک زمان خاص رخ دهند؛ چرا که در این صورت ممکن است شرکت به سودآوری نرسیده و در زمینه نگهداری و تعمیرات پیشرفتی نکند.

تحقق کار گروهی

 به هر حال قرار است در سازمان یک تغییراتی اعمال شود. بنابراین باید تمامی کارکنان عملیات تولید و پشتیبانی اطلاعاتی در رابطه با این تغییرات کسب نمایند. در حقیقت اگر پرسنل بتوانند این فرایند را به خوبی درک نمایند، در نهایت موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد، بدون آنکه مشکل خاصی گریبانگیر شرکت شود. بنابراین جهت مشارکت افراد در فرایندهای مهندسی و بر عهده گرفتن مسئولیت‌ها، لازم است اطلاعاتی در این زمینه به آنها داده شود تا به درک عمیق‌تری برسند.

رسیدن به درک عمیق از تغییرات

ممکن است در ابتدا درک تغییرات کمی سخت باشد؛ اما اگر از ضرورت ایجاد این تغییرات و تاثیرات آن در رسیدن به موفقیت و کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات رونمایی شود، خیلی راحت‌تر می‌توان بر آنها جامه عمل پوشاند. ایجاد نوعی نظم و انضباط و یک برنامه کاری برای رساندن سازمان به سطح کلاس جهانی لازم است که برنامه کاری توسط مدیران ارشد سازمان تایید شود. پس از آنکه این روش‌ها توسط مدیران ارشد بازنگری و تایید شد، تازه می‌توان از آنها توقع داشت تا در جهت ایجاد این تغییرات و برنامه‌ها گام بردارند.

ارائه برنامه‌های آموزشی خاص

از دیگر روش‌ها برای کاهش هزینه‌ نگهداری و تعمیرات می‌توان به آموزش اشاره کرد. اینکه شما به روش‌هایی برای کاهش این هزینه‌ها دست یابید، نیازمند یک سری ایده‌های خلاقانه است که این ایده‌ها از دل مباحث آموزشی در می‌آیند. با توجه به نقش آموزش در ابتدا باید برای درک بیشتر پرسنل روش‌های کار برای آنها شرح داده شود.

در حقیقت لازم است در تمام مراحل برنامه‌های آموزشی خاصی برای آگاهی بیشتر آنها قرار داده شوند. این به این معناست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای روش‌های حل مسئله به افراد مجال داده شود تا مهارت‌های لازم را آموزش ببینند؛ به این ترتیب پرسنل با گذراندن این جلسات می‌توانند روش‌ها و مهارت‌های حل مسئله را یاد بگیرند و با تجزیه و تحلیل اطلاعات به موفقیت برسند.

 این مهم است که یک سازمان در هنگام رویارویی با مسائل چه رفتاری از خود نشان می‌دهد؟ آیا می‌تواند به تجزیه و تحلیل درست اطلاعات موجود بپردازد و روش مناسب را برای حل مسئله به کار ببرد؟ برای موفقیت بیشتر در این زمینه شرکت‌ها می‌توانند یک تیم متشکل از پرسنل با مهارت‌های گوناگون برای حل مسئله تشکیل دهند که در صورت نیاز یک فرد ماهر بتواند به سایرین آموزش‌هایی در این زمینه نیز بدهد.

 کنترل موجودی

بهینه سازی و کنترل موجودی می‌تواند از روش‌هایی برای کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری باشد. در سیستم نت دسترسی به قطعات یدکی در مواقع مورد نیاز اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین باید از این قطعات یدکی و ابزارآلات در فضاهای ایده‌آل نگهداری شود. علاوه بر محیط مناسب برای نگهداری، اندازه نگهداری نیز مهم است؛ یعنی نباید بیش از اندازه مورد نیاز یا کمتر از اندازه مورد نیاز به نگهداری قطعات یدکی پرداخت. در کل انبارداری قطعات یدکی باید به مواردی همچون دسترسی آسان به قطعات، شناسایی سریع و انبارداری علمی توجه زیادی کرد.

مشخص بودن ارتباط قطعات با مراکز هزینه نت و ثبت اطلاعات در سیستم می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. با این حساب لازم است حواستان به ایجاد یک انبار مناسب برای نت باشد؛ انباری که تمام گزارشات از جمله روش دریافت قطعات، توزیع، سرشماری و … به طور دقیق ثبت گردیده و با به کارگیری روش‌های خاصی بتوان به آسانی آنها را در دسترس کارکنان قرار داد. خلاصه آنکه با دقت زیاد و رعایت نکات گفته شده می‌توان تا حد زیادی هزینه نگهداری و تعمیرات را کاهش داد.

مرتب کردن مراکز دارایی

به هر حال هر سازمانی از یک سری تجهیزات و دستگاه‌ها برخوردار است تا برای تولید یک محصول خاص از آنها کمک بگیرد. تمام این تجهیزات باید در قالب مراکز دارایی مدیریت شوند که هر کدام از این مراکز دارایی از یک مرکز هزینه نیز برخوردار هستند. این مرکز هزینه به محاسبه تمام هزینه‌های مربوط به پرسنل و تجهیزات خواهد پرداخت. اینکه تمام این مراکز هزینه به طرز درستی مدیریت شوند، بسیار مهم است تا در نهایت هزینه مربوط به تعمیرات و نگهداری کاهش یابد.

خرید

از دیگر مواردی که باید در آن تغییرات خاصی اعمال شود، بخش خرید و تدارکات است. توصیه می‌شود که یک سیستم برنامه‌ریزی شده جهت سفارش گذاری خرید و نگهداری سطح موجودی خلق کنید. به همان میزان که کمبود کالاها مشکل ساز است، ذخیره اضافی نیز چالش برانگیز خواهد بود؛ در نتیجه باید یک هماهنگی درستی بین موجودی و برنامه‌ریزی برای فروش وجود داشته باشد. در حقیقت سازمان از طریق مقدار مصرف و میزان سفارش خرید می‌تواند این موضوع را تا حدی مدیریت نماید.

حالا به نظر شما برای رسیدن به این هدف مهم باید چه کار کرد؟ یکی از راهکارهای موثر، بهره‌گیری از موجودی انبار تنها در مواقع ضروری است؛ یعنی سازمان شما باید برای فروش روزمره قطعات از مراکز تامین کننده کمک بگیرد و تنها در مواقع اضطراری به سراغ موجودی انبار برود. برای رسیدن به این هدف می‌توانید از چند تامین کننده و ایجاد رقابت بین آنها کمک بگیرید تا بتوانید موجودی خود را از طریق یک یا چند منبع تامین نمایید.

شمارش و اندازه‌گیری

هر سازمانی باید قابلیت کمی کردن و شمارش را برای شرکت خود مهیا کند. در حقیقت جهت اثرگذاری بیشتر باید از شاخص‌های کلیدی قابل اندازه‌گیری و نمایش استفاده شود. این شاخص‌ها مزایای زیادی از جمله مشخص کردن مسیر موفقیت دارد. در واقع برای محاسبه شاخص‌های عملکرد سیستم نت، باید از حسابرسی و سنجش استفاده کرد. حسابرسی با استفاده از شاخص‌ها سبب می‌شود تا موارد با شاخص کارایی پایین شناسایی شوند و روش تاثیرگذاری برای آنها به کار گرفته شود؛ به این ترتیب با استفاده از شاخص‌ها می‌توان موفقیت یا عدم موفقیت برنامه‌ها را متوجه شد. در این زمینه نحوه سنجش و محاسبه شاخص‌های نت بسیار مهم است که ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد. یکی از راه‌ها برای موفقیت در این زمینه، همسو کردن این شاخص‌ها با اهداف سازمان است.

 

بهترین نرم افزار نگهداری و تعمیرات - بهوان

نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات بهوان؛ راهی برای کاهش هزینه‌ها

بدیهی است که هر سازمانی برای خود دارایی‌ها و دستگاه‌هایی دارد که وجود این دارایی‌ها برای فعالیت‌های درست شرکت تاثیر بسزایی دارد. یعنی علاوه بر عملکردهای دیگر سازمان‌ها، نگهداری از دارایی‌ها نیز مهم است. بنابراین شرکت‌ها باید به عنوان یک مسئله ضروری به نگهداری از دارایی‌های خود نگاه کنند و آن را دست کم نگیرند. راه‌های متعددی برای این کار وجود دارند؛ اما پیشنهاد می‌شود که شرکت‌ها از مناسب‌ترین رویکردهای دردسترس استفاده نمایند. یک راهکار مناسب روشی است که هم سریع باشد و هم به کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات منجر شود.

بهره‌گیری از نرم‌ افزار نگهداری و تعمیرات یکی از کارآمدترین راه‌ها است. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توان منابع را کنترل کرد و حفظ دارایی‌ها را با موفقیت پیش برد. به بیانی کسب و کارها و سازمان‌ها برای افزایش راندمان و کاهش هزینه‌ها باید از نرم‌افزار نگهداری تعمیرات هوشمند استفاده کنند؛ اما کدام نرم‌افزار می‌تواند کسب و کار را به اهداف نامبرده نزدیک کند؟ نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات بهوان یکی از بهترین نرم‌افزارها برای ثبت دقیق و منظم اطلاعات تمام دارایی‌های شرکت است. این نرم‌افزار با در دسترس قرار دادن عملکرد تجهیزات و اطلاعات مربوط به تعمیرات آنها می‌تواند کمک بزرگی به شما در نگهداری از دارایی‌های شرکت ‌کند. در واقع هدف از تهیه نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات بهوان از طرفی کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری و پیش بینی خرابی‌ها است. به عبارتی با تحلیل داده‌های مربوط به عملکرد تجهیزات و تعمیرات می‌توان احتمال خرابی‌ها را پیش بینی کرد و در نهایت موفق به افزایش راندمان و سودآوری سازمان شد. به بیان ساده‌تر با تهیه این نرم‌افزار می‌توان تمام راه‌ها برای کاهش هزینه‌ نگهداری و تعمیرات را به واقعیت تبدیل کرد و از طریق یک سازماندهی درست در جهت کاهش هزینه‌ها و سودآوری گام برداشت.

 به طور خلاصه این نرم‌افزار فوق العاده علاوه بر کاهش هزینه‌ نگهداری و تعمیرات می‌تواند مزایایی همچون به حداقل رساندن خرابی‌ها، برنامه‌ریزی در رابطه با کار تعمیر و نگهداری، ارتقای کیفیت محصول، افزایش طول عمر تجهیزات، رعایت مقررات، تضمین ایمنی پرسنل و … داشته باشد. در کل نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات بهوان با جمع آوری، ذخیره و سازماندهی اطلاعات در یک پایگاه یکپارچه می‌تواند در عین نگهداری درست از تمام دارایی‌ها با استراتژی ایده‌آل هزینه‌های مربوطه را کاهش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما از ارتباط برقرار نمایید. بهوان طراح نرم افزارهای اختصاصی همچون نرم افزار سیستم یکپارچه، نرم افزار استعلام اصالت کالا و … در کنار شماست.

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره