تعمیر و نگهداری واکنشی چیست؟ - بهوان

با تعمیر و نگهداری واکنشی بیشتر آشنا شوید

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تعمیر و نگهداری واکنشی نوعی از نگهداری و تعمیرات است که از وقوع خسارت‌های احتمالی و از کار افتادگی دستگاه جلوگیری می‌کند. در صورتی که این تکنیک درست اجرا شود به افزایش راندمان تولید دستگاه‌ها، کاهش زیان‌های ناشی از توقفات و سازماندهی پرسنل بخش تعمیرات منجر خواهد شد.

دقت داشته باشید که اگر نگهداری و تعمیرات واکنشی به درستی انجام نشود، سود چندانی برای صاحبان صنایع نخواهد داشت. همچنین خسارت‌های مالی تحمیل شده ناشی از تعمیر و یا تعویض قطعات به مراتب سنگین‌تر از نگهداری و سرویس دستگاه‌ها خواهد بود. در ادامه مطلب به توضیح مفصل‌تری در رابطه با رویکرد نگهداری و تعمیرات واکنشی می‌پردازیم و بهترین نرم افزار نگهداری و تعمیرات را به شما معرفی می کنیم. توصیه می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

 

انواع تعمیر و نگهداری واکنشی

تعمیر و نگهداری واکنشی یکی از قدیمی‌ترین رویکردها در تعمیر و نگهداری به شمار می‌رود. نگهداری واکنشی یا Predictive Maintenance به فعالیت‌های نگهداری می‌گویند که پس از خرابی دستگاه‌ها اجرا می‌شوند. دقت داشته باشید که در این رویکرد، هیچ برنامه مشخصی برای نگهداری تجهیزات تا زمانی که خرابی رخ ندهد، وجود ندارد.

از مزایای نگهداری و تعمیرات واکنشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزادسازی منابع برای سایر پروژه‌ها
  • نیازمند برنامه‌ریزی نیست، زیرا فعالیت‌ها به خرابی بستگی دارند
  • برای تعمیر و نگهداری دارایی‌های غیربحرانی عالی است
  • هزینه اولیه پیاده‌سازی در سطح جزئی است

در ادامه به بررسی انواع نگهداری و تعمیرات می‌پردازیم.

 

نرم افزار نگهداری و تعمیرات - بهوان

نگهداری و تعمیرات اضطراری

این نوع رویکرد به مجموعه فعالیت‌های نگهداری اشاره دارد که پس از خرابی یک دستگاه باید به منظور بازیابی ظرفیت عملکردی آن انجام شود. نگهداری و تعمیرات اضطراری ممکن است پاسخی به شرایط ایمنی اضطراری باشد که بلافاصله باید به آن توجه گردد.

این رویکرد برای جلوگیری از خاموشی‌های طولانی‌مدت و ضررهای احتمالی همیشه در اولویت قرار دارد. از عواملی که بر تعمیر و نگهداری در شرایط اضطراری تاثیرگذارند می‌توان به دسترسی‌پذیری به قطعات تعویضی و حیطه تعمیرات اشاره کرد.

 

تعمیر و نگهداری اصلاحی

دستگاه‌ها در برخی موارد ممکن است مشکلاتی داشته باشند که به تدریج باعث خرابی می‌شوند. به عنوان مثال زنگ‌زدگی در یک دستگاه باعث اختلال در تولید می‌شود و نگهداری باید به‌گونه‌ای انجام گردد که دستگاه در شرایط بهینه قرار گیرد. برخی از کارشناسان معتقدند که این راهکار نوعی تعمیرات و نگهداری پیش‌اقدام محسوب می‌شود. زیرا ممکن است در دستگاه یک خرابی رخ دهد ولی با توجه به اینکه فعالیت نگهداری و تعمیرات در واکنش به یک موقعیت یا علت صورت می‌گیرد، در دسته نگهداری واکنشی قرار خواهد گرفت.

این نوع تعمیر و نگهداری واکنشی نسبت به نگهداری و تعمیرات اضطراری زمان کمتری را برای جمع‌آوری دارد و به این دلیل هزینه کمتری را برای استفاده از این رویکرد خرج می‌کنید. سازمان‌ها در این صورت ترجیح می‌دهند تا خدمات نگهداری و تعمیرات خود را برونسپاری کنند و هزینه بیشتری را برای تحویل سریع‎تر قطعات تعویض شده پرداخت نمایند.

 

مقایسه تعمیر و نگهداری واکنشی و پیش اقدام

استفاده از رویکرد تعمیر و نگهداری واکنشی در حالت کلی توصیه نمی‌شود. زیرا صنعت تولید هر ساله به طور میانگین ۵۰ میلیارد دلار به خاطر توقف فعالیت برنامه‌ریزی هزینه می‌کند. از طرفی انجمن بین‌المللی اتوماسیون (ISA) اشاره دارد که سازمان‌هایی که از این رویکرد برای نگهداری دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، معمولا ۲۰ درصد از ظرفیت تولید خود را باخت می‌دهند. این رویکرد با عنوان فعالیت‌های نگهداری و با اختلال در عملکرد، توقف فعالیت و خرابی تجهیزات آغاز می‌شوند.

از طرف دیگر، تعمیر و نگهداری واکنشی پیش اقدام به یک رویکرد نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه می‌گویند که بر مبنای نقض‌های مورد انتظار انجام می‌شود و از رخ دادن خرابی‌ها در دستگاه جلوگیری می‌کند. سازمان‌ها برای برنامه‌ریزی در فعالیت‌های نگهداری براساس داده‌های جمع‌آوری شده، موارد زیر را بررسی می‌نمایند:

  • سیستم‌های مدیریت نگهداری کامپیوتری
  • سنسورهای ماشین
  • پایش مبتنی بر شرایط

در رویکردهای تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها دلایل ریشه‌ای خرابی آن‌ها بررسی می‌شوند. به عنوان مثال اندازه‌گیری ارتعاشات یک ماشین روتور برای تعیین شرایط انجام می‌گردد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، حداقل ۳۳ درصد از شرکت ها تمایل دارند تا به جای نگهداری و تعمیرات واکنشی از رویکرد پیش اقدام استفاده کنند. با این حال، تعمیر و نگهداری واکنشی همیشه بر اساس ماهیت محدود ماشین‌آلات انجام می‌شود.

رویکرد تعمیر و نگهداری پیش اقدام با استفاده از برنامه‌ریزی و اجرای مناسب باید به‌گونه‌ای انجام شود که سازمان منابع مفیدی در دسترس داشته باشد. با توجه به اینکه تغییر جهت به سمت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه هزینه زیادی دارد، بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که برای اموال اساسی خود همیشه PM را به عنوان یک نقطه شروع در نظر بگیرید. این موضوع مشخص می‌کند که نگهداری و تعمیرات واکنشی به اموال غیر اساسی مرتبط خواهد بود.

 

بهترین نرم افزار نگهداری و تعمیرات - بهوان

مثال هایی از تعمیر و نگهداری واکنشی

در این بخش مثال‌هایی از تعمیر و نگهداری واکنشی را با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

تعمیر و نگهداری اتومبیل

  • در بسیاری از موارد پیش آمده است که یک اتومبیل به دلیل قطعی باتری استارت نخورد و مالک خودرو بخواهد باتری به باتری و یا آن را تعویض کند. راننده در این داستان به نوعی از روش نگهداری و تعمیرات واکنشی استفاده کرده است.
  • در مثالی دیگر، هنگامی که خودروی خود را به تعویض روغن می‌برید، ممکن است که تکنسین به شما بگوید که خودروی شما باید از نظر هدلایت‌ها سرویس شود. شما می‌توانید تعمیرات را در همان لحظه انجام دهید و یا به یک روز دیگر موکول کنید. ولی اگر هدلایت‌ها در یک جاده تاریک خاموش شوند، لازم است تا از نگهداری اضطراری استفاده نمایید.

تعمیرات جاده ای

مهندسین عمران برای ساختن جاده‌ها، سعی می‌کنند که آن‌ها را برای طولانی‌مدت ایمن نمایند. با این حال استهلاک یک امر متداول است و مخصوصا برای جاده‌هایی که عبور و مرور زیادی دارند، با تعدد زیادی رخ می‌دهد. دست‌اندازها نمونه‌ای از متداول‌ترین مشکلات جاده‌ای است. از مثال‌های دیگر می‌توان به شکستگی درب‌ها، تعویض لوله‌های آب دارای نشتی و خرید یک HVAC جدید پس از خرابی مورد فعلی اشاره کرد.

 

بهوان، نرم افزار نگهداری و تعمیراتی که نیاز دارید

شرکت بهوان که خدمات بسیاری را در رابطه با نرم‌افزارهای مختلف ارائه می‌دهد، نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات را برای تعمیر و نگهداری واکنشی به شما معرفی می‌کند. این نرم‌افزار یک راهکار به‌روز برای مدیریت، زمانبندی و پیگیری امور نگهداری و تعمیرات دارایی‌های فیزیکی و مدیریت سفارشات در کسب و کار شما به شمار می‌رود. از ویژگی‌های نرم افزار نگهداری و تعمیرات بهوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • خداحافظی با فرآیندهای دستی و کاغذی
  • مدیریت فرآیندهای ثبت به کمک یک سامانه یکپارچه
  • پیگیری درخواست‌های تعمیرات و نگهداری
  • تخصیص و مدیریت بهینه دارایی‌های سازمان
  • زمانبندی نگهداری و تعمیرات و ارسال اعلان‌های متناظر
  • ردیابی و رصد تاریخچه تعمیر و نگهداری تجهیزات
  • امکان تهیه گزارش‌های منظم و جامع

 

انواع نگهداری و تعمیرات - بهوان

سخن پایانی

در این مطلب توضیح دادیم که تعمیر و نگهداری واکنشی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تعمیر و نگهداری در جهان به شمار می‌رود که از خرابی دستگاه جلوگیری می‌کند. از انواع رویکرد نگهداری و تعمیرات واکنشی می‌توان به رویکردهای اضطراری و اصلاحی اشاره نمود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

شما برای تعمیرات و نگهداری واکنشی می‌توانید از نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات بهوان استفاده کنید همچنین می توانید پیش از اقدام به خرید یا سفارش این نرم افزار از مشاوره تحول دیجیتال بهوان استفاده کنید و پس از آن بر اساس نیاز واقعی سازمانتان گزینه مناسب را انتخاب کنید. این نرم‌افزار توسط شرکت نرم‌افزاری بهوان طراحی شده و از ویژگی‌های منحصر به فرد و کاربردی برخوردار است. شما می‌توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نگهداری و تعمیرات واکنشی و همچنین استفاده از نرم‌افزار بهوان با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید. 

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره