آشنایی با انواع نگهداری و تعمیرات - بهوان

انواع نگهداری و تعمیرات

به این مقاله امتیاز دهید

امروزه فعالیت بسیاری از کسب‌و‌کارها و سازمان‌ها بر پایه دستگاه‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات می‌چرخد. بنابراین مراقبت از این دارایی‌ها و افزایش بهره‌وری آن ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان  و مدیران کسب‌و‌کارهاست. همان‌طور که می‌دانید در زمان خرید تجهیزات تمامی آن ها سالم و بدون عیب در اختیار شما قرار می‌گیرند؛ اما بعد از مدتی دچار فرسودگی می‌شوند. از اینجا به بعد شما هستید که باید مراقب تجهیزات و دارایی‌های سازمان خود باشید تا بتوانید عمر مفید آن ها را افزایش دهید. اگر فرایند تعمیر و نگهداری برای این تجهیزات به‌درستی انجام شود تأثیر بسزایی بر کارایی و عملکرد  آن ها خواهد داشت. هدف از فرایند نگهداری و تعمیرات نگه‌داشتن دستگاه‌ها و تجهیزات در شکل خوب و عملکرد مؤثر و همچنین جلوگیری از خرابی‌های برنامه‌ریزی نشده تجهیزات است. علاوه بر این اگر فرایند تعمیر و نگهداری به‌درستی پیاده‌سازی شود، حتی می‌توانید تأثیرات مثبت آن را در قابلیت اطمینان و بهره‌وری سازمان نیز مشاهده کنید. در ادامه این مقاله از شرکت نرم‌افزاری بهوان، ارائه‌دهنده نرم‌افزارهایی نظیر نرم افزار crm، نرم‌افزار اصالت کالا، نرم‌افزار فروش و نرم افزار نگهداری و تعمیرات همراه ما باشید تا به انواع نگهداری و تعمیرات و مزایای آن بپردازیم.

 

روش های نگهداری و تعمیرات

انواع نگهداری و تعمیرات تمام فرایند‌های تعمیر و نگهداری که برای تجهیزات و دارایی‌های شرکت لازم است را در بر می‌گیرند و هر یک مزایای بسیاری برای کسب‌و‌کارها به همراه دارند. مدیران و صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند متناسب با صنعت و تجهیزات خود از انواع نگهداری و تعمیرات بهره بگیرند؛ بنابراین در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا انواع نگهداری و تعمیرات را به شما معرفی نماییم:

تعمیرات اصلاحی

در میان انواع نگهداری و تعمیرات، این نوع روش قدمت بیشتری دارد و به قبل از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. تعمیرات اصلاحی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از تجهیزات خراب می‌شود و شما مجبور به تعمیر آن هستید. به‌عبارت‌دیگر تعمیرات اصلاحی حاصل خرابی‌های برنامه‌ریزی نشده دستگاه‌ها و تجهیزاتی است که در نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه به آن‌ها توجه نشده است.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

زمانی که صحبت از انواع نگهداری و تعمیرات به میان می‌آید هدف کسب‌و‌کارها جلوگیری از خرابی تجهیزات یا نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه است. نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شامل بازرسی، نگهداری، آچارکشی، تعویض قطعات، تعمیرات تجهیزات و دستگاه‌های شرکت در بازه‌های زمانی از پیش تعیین شده است تا از وقوع خرابی و توقف خط تولید برنامه‌ریزی‌نشده جلوگیری کند. به‌طورکلی می‌توان گفت کسب‌و‌‌کارها با پیاده‌سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه می‌توانند از بروز خرابی تجهیزات و توقف خط تولید جلوگیری کنند و به‌این‌ترتیب بهره‌وری سازمان را بهبود ببخشند.

نگهداری و تعمیرات پیشگویانه

نگهداری و تعمیرات پیشگویانه یکی از زیرمجموعه‌های انواع نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه است که مبتنی بر پایش وضعیت تجهیزات است. روش نگهداری و تعمیرات پیشگویانه داده‌ها و اطلاعات آماری دقیقی در مورد احتمال وقوع یک خرابی در تجهیزات شرکت در آینده به واحد برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات (نت) می‌دهد. هنگامی که واحد نت متوجه احتمال وقوع خرابی‌های ناگهانی در تجهیزات سازمان می‌شوند، فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه‌ای را در یک‌زمان برنامه‌ریزی شده پیاده‌سازی می‌کنند.

نگهداری و تعمیرات اضطراری

زمانی که یکی از  تجهیزات شرکت خراب می‌شود خط تولید شرکت متوقف می‌شود و تجهیزات شرکت دیگر قادر به ارائه عملکرد موردنیاز ما نیستند؛ بنابراین  واحد نت وارد عمل می‌شود و اقدام به تعمیر تجهیزات شرکت می‌کند. اگر فرایند تعمیر به‌سرعت انجام نشود باعث کاهش بازدهی و راندمان سازمان می‌شود. نگهداری و تعمیرات اضطراری بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی انجام می‌شود و به آن em نیز می‌گویند. لازم به ذکر است که زمان اعمال تعمیرات اضطراری بسیار محدود است و واحد نت باید برای جلوگیری از خرابی سایر تجهیزات و قطعات در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهند.

 

نرم افزار نگهداری و تعمیر بهوان

مراحل نگهداری و تعمیرات

همان‌طور که خواندید امروزه تمامی سازمان‌هایی که دارای تجهیزات و دستگاه‌ مختلف برای انجام فرایند تولید محصولات خود هستند به پیاده‌سازی انواع نگهداری و تعمیرات نیاز دارند؛ اما اهمیت این موضوع برای سازمان‌هایی که دارای تجهیزات پیچیده‌تر هستند بیشتر است. به یاد داشته باشید که گاهی خرابی‌ها و زیان‌های وارده به تجهیزات سازمان کوچک و قابل‌چشم‌پوشی هستند؛ اما گاهی اوقات خرابی‌ها و زیان‌های وارده به تجهیزات سازمان آن‌قدر بزرگ است که خسارت‌های جبران‌ناپذیر جانی و مالی را به همراه دارند؛ بنابراین آشنایی با مراحل نگهداری و تعمیرات یکی از موارد مهم در آشنایی با مقوله نگهداری و تعمیرات است. مراحل نگهداری و تعمیرات برای سازمان‌های مختلف به شرح زیر است:

  • تهیه ساختار و داده‌های تجهیزات
  • تهیه مدل عملیاتی و کاربردی از تجهیزات
  • مشخص‌کردن شرایط مطلوب تجهیزات
  • مشخص‌کردن و شناسایی شرایط واقعی تجهیزات
  • مقایسه شرایط مطلوب با واقعی
  • شناسایی کار
  • صدور درخواست دستور کار
  • اولویت‌بندی و زمان‌بندی دستور
  • تخصیص و تکمیل دستور کار
  • عیب‌یابی
  • تجزیه‌وتحلیل نقاط ضعف
  • بهینه‌سازی و حذف نقاط ضعف دستگاه

مزایای نگهداری و تعمیرات

همان‌طور که گفتیم به‌کارگیری انواع نگهداری و تعمیرات برای تماسی سازمان‌ها ضروری است و مزایای بسیاری را برای سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال دارد. ما در ادامه این  قصد داریم به برخی از مزایای نگهداری از تعمیرات بپردازیم:

 طول عمر دارایی را افزایش می‌دهد

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت‌های به‌کارگیری انواع نگهداری و تعمیرات در سازمان‌ها افزایش عمر دارایی است. به‌عنوان‌مثال اگر شما قطعات فرسوده شده یا خراب‌شده را سریعاً جایگزین کنید می‌توانید از خرابی‌های ناگهانی جلوگیری کنید و بهره‌وری سازمان را بهبود ببخشید. زمانی که واحد برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات مراقبت و بازرسی از تجهیزات گران‌قیمت را بادقت و حوصله انجام می‌دهند می‌توانند از بروز خسارت‌های پر هزینه جلوگیری کنید.

هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

یکی دیگر از مزیت‌های به‌کارگیری انواع نگهداری و تعمیرات  به‌صورت منظم و دقیق کاهش هزینه‌های ناشی از خرابی‌های ناگهانی است. به یاد داشته باسید که بسیاری از تجهیزات صنعتی بسیار گران‌قیمت و ارزشمند هستند؛ بنابراین به‌کارگیری انواع شیوه‌های نگهداری و تعمیرات برای افزایش عمر مفید این تجهیزات لازم و ضروری است. اگر فرایند نگهداری و تعمیرات به‌درستی پیاده‌سازی نشود هزینه‌های قابل‌توجهی را برای تعمیرات ناگهانی به سازمان تحمیل می‌کند.

از توقف‌های برنامه‌ریزی نشده خودداری می‌کند

اختلال در عملیات، زیان‌های مالی و مشتریان ناراضی تنها بخشی از مشکلاتی است که خرابی‌های ناگهانی تجهیزات برای کسب‌و‌کار شما ایجاد می‌کند. البته خرابی‌های غیرمنتظره می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیر دیگری را نیز برای شما به همراه داشته باشد که گذشتن‌ از آنها به‌آسانی مشکلاتی که گفتیم نیست. علاوه بر این زمانی که طی یک فرایند دقیق تعمیر و نگهداری تمامی تجهیزات سازمان در شرایط مطلوبی قرار بگیرند تجهیزات به شکل بهتری کار می‌کنند و کیفیت محصولات نیز افزایش پیدا می‌کند.

افزایش ایمنی

همان‌طور که گفتیم بخشی از مشکلات ناشی از خرابی غیرمنتظره تجهیزات به خسارت‌های جانی بازمی‌گردد؛ بنابراین لازم است که تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات سازمان به‌صورت منظم تعمیر و نگهداری شوند. به‌این‌ترتیب احتمال وقوع حوادث ناگهانی کاهش پیدا می‌کند و کارگران در محیطی ایمن کار می‌کنند.

 

انواع نگهداری و تعمیرات (نت) چیست؟ بهوان

سخن آخر

اگرچه میزان قابل تأملی از سود کسب‌وکارها از طریق فروش محصولاتشان تأمین می‌شود؛ اما اگر برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات دستگاه‌ها و تجهیزات را به‌درستی در سازمان خود پیاده‌سازی نکنید ممکن است با یک خرابی غیرمنتظره  مجبور شوید میزان زیادی از سود خود را به تعمیر دستگاه‌ها و تجهیزات اختصاص دهید. اکثر دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در سازمان‌ها وجود دارند بسیار گران‌قیمت و باارزش هستند؛ بنابراین بهتر است با انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم و دقیق از آنها مراقبت کرده و عمر مفید آنها را افزایش دهید. اگر شما هم به‌عنوان مدیر یک کسب‌و‌کار می‌خواهید عمر مفید تجهیزات سازمان خود را افزایش دهید همین‌الان با کارشناسان ما در تیم بهوان تماس بگیرید و از مشاوره آنها استفاده کنید.

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره