مدیریت زنجیره ارزش

مدیریت زنجیره ارزش

به این مقاله امتیاز دهید

فضای رقابتی برای سازمان ها با هر شکل و اندازه ای و در تمام بخش های صنعت بیش از هر زمان دیگری چالش برانگیز است. پیشرفت های فناوری به مشاغل امکان فروش در چندین کانال و همچنین واکنش فوری به تغییر تقاضاها و کاهش هزینه ها را داده است. یک سازمان برای دستیابی به مزیت رقابتی باید بتواند در نهایت ارزش بیشتری را با هزینه ی کمتری برای مشتریان ایجاد نماید. درک مفاهیمی همچون مدیریت زنجیره ارزش ، مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت زنجیره تامین یک روش ایده آل برای تعیین مسیر حیاتی افزایش ارزش برای مشتری در عین کاهش هزینه ها است. از این رو در ادامه به بررسی این مفاهیم می پردازیم.

برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم با شرکت بهوان ارائه دهنده انواع نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همراه باشید.

  • مدیریت زنجیره ارزش

از اواسط دهه ۱۹۸۰ تا کنون، تحلیل زنجیره ارزش مایکل پورتر، برای بسیاری از شرکت ها ابزاری مفید برای توسعه و حفظ مزیت های رقابتی مهم بوده است. زنجیره ارزش به فعالیت هایی گفته می شود که در یک شرکت انجام می شود تا در نهایت کالای ارزشمندی به بازار عرضه شود.

طی سالیان متمادی شرکت ها و متخصصان صنایع همچنان با موفقیت تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش Porter را اجرا می کنند. در این دیدگاه انتهای زنجیره مشتری قرار دارد و هرچه این زنجیره، خدمات بهتری به مشتری ارائه دهد ارزش بیشتری دارد. این رویه هم اکنون نیز یک بخش حیاتی برای شرکت ها است. البته امروزه این نگرانی وجود دارد که با پیشرفت فناوری برداشت ۳۰ ساله ی پورتر از تحلیل زنجیره ارزش دیگر مرتبط و مفید نباشد.

در واقع مایکل پورتر چارچوب زنجیره ارزش را در کتاب خود با عنوان (مزیت رقابتی: ایجاد و حفظ عملکرد عالی) ارائه داده است و زنجیره ارزش را مجموعه ای از فعالیت های شرکت برای ارائه محصول یا خدمات توصیف می کند. با این حال، این چارچوب برای ارائه محصولات و خدمات ملموس (به عنوان مثال کالاهای خانگی یا خودرو) طراحی شده است و توسعه محصولات غیرمادی از جمله نرم افزارها با این چارچوب چندان واضح نیست. به عنوان مثال، ممکن است تدارکات ورودی برای تولید یک محصول نرم افزاری خالص به اندازه تولید خودرو مهم نباشد.

زنجیره ارزش مایکل پورتر

زنجیره ارزش پورتر بر روی تجزیه و تحلیل فعالیت های داخلی یک کسب و کار برای درک هزینه ها، افزایش ارزش و تمایز شرکت از سایر رقبا، متمرکز است. مدل پورتر عملکردهای اصلی کسب و کار را به عنوان زمینه ها و فعالیت های اصلی تدارکات ورودی ، عملیات ، تدارکات خروجی ، بازاریابی و فروش و خدمات بیان می کند. این مدل همچنین وظایف گسسته ای را که در فعالیت های مهم پشتیبانی زیرساخت های شرکت ، مدیریت منابع انسانی ، فناوری و خرید وجود دارد ، شناسایی می کند. به این ترتیب هدف کلی تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش، شناسایی مناطق و فعالیت هایی است که به منظور بهبود کارایی، از تغییر سود می برند.

  • مدیریت ارتباط با مشتری

این روزها CRM بخشی اساسی در بازاریابی، به ویژه بازاریابی آنلاین است. مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مدلی برای مدیریت تعاملات شرکت با مشتریان فعلی و آینده است. CRM شامل استفاده از فناوری برای سازماندهی، اتوماسیون و همگام سازی فروش، بازاریابی، خدمات به مشتری و پشتیبانی فنی است. CRM بر ایجاد ارزش برای مشتری و شرکت در طولانی مدت متمرکز می باشد. CRM سازمان ها را قادر می سازد تا نسبت به رقبایی که محصولات یا خدمات مشابه ارائه می دهند ‘برتری رقابتی’ کسب کنند.

مدیریت ارتباط با مشتری همچنین به یک شرکت کمک می کند تا وفادارترین مشتریان خود را حفظ کرده و از طریق بازاریابی هدفمند تجارت خود را گسترش دهد. از این رو با استفاده از CRM و نرم افزارهایی همچون نرم افزار فروش ، حفظ مشتری آسان تر می شود. بهبود ابزارهای نرم افزار فروش می تواند با بهبود کارآیی در مدیریت تماس ، جستجوی فروش ، فروش و بازاریابی مستقیم ، به مشاغل کمک کند تا مشتریان جدیدی بدست آورند.

توسعه مدیریت ارتباط با مشتری

انعطاف پذیری نرم افزار فروش و نرم افزار خدمات پس از فروش برای کاربران این نرم افزارها مهم است، زیرا به آنها این امکان را می دهد تا نرم افزار را متناسب با نیازهای کسب وکار خود شخصی سازی کنند. سهولت ادغام و انتشار چند کاناله مهمترین ملاحظات شرکتی برای انتخاب نرم افزار فروش است. در نتیجه ، یک پلت فرم CRM انعطاف پذیر و قابل دسترس برای کاربران از اهمیت فزاینده ای برخوردار می باشد.

هنگام معرفی یا توسعه CRM، ابتدا باید یک بررسی استراتژیک از وضعیت فعلی سازمان انجام شود. به این ترتیب سازمان ها باید به چهار موضوع رسیدگی کنند:

۱- کار اصلی ما چیست و چگونه در آینده تکامل می یابد؟

۲- چه فرم CRM برای تجارت ما در حال حاضر و در آینده مناسب است؟

۳- چه زیرساخت IT داریم و برای پشتیبانی از نیاز سازمان در آینده به چه مواردی نیاز داریم؟

۴- کدام فروشندگان و شرکا را باید انتخاب کنیم؟

مدل زنجیره ارزش CRM چیست؟

طبق این لینک ، مدل زنجیره ارزش CRM مجموعه ای از استراتژی ها است که یک شرکت تجاری باید هنگام توسعه استراتژی های CRM خود از آنها پیروی کند. اکثر مشاغل مدرن بر اساس اصل مدیریت ارتباط با مشتری کار می کنند زیرا این امر به شما کمک می کند تا در نهایت همان ارزشی را به مشتری برسانید که مفهوم زنجیره ارزش مایکل پورتر بیان می کند. علاوه بر این نرم افزارهایی مثل نرم افزار فروش باعث ایجاد و مدیریت روابط تجارت با مشتریان به روشی موثرتر می شود. یک رابطه ارزشمند با یک مشتری مهم،  استراتژی خوبی است و می تواند به وفاداری مشتری، حفظ آن و در نهایت مراجعه دوباره مشتری منجر شود.

  • مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تأمین یک “چتر فرآیندی” است که تحت آن محصولات ایجاد و به مشتریان تحویل داده می شوند. مدیریت زنجیره تامین شامل تأمین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان، خرده فروشان و مشتریان است. این مفهوم همچنین شامل حمل و نقل و انبارها نیز می باشد. مدیریت زنجیره تأمین در اصل از همه طرف هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در رسیدن محصول به دست مشتری دخیل هستند، تشکیل شده است.

استفاده از نرم افزارهایی همچون نرم افزار رهگیری کالا و نرم افزار اصالت کالا برای پاسخگویی به چالش  های جهانی سازی، چالش های جدید تجارت الکترونیک و زنجیره های تأمین طولانی تر موثر هستند و به مدیریت صحیح پیچیدگی های زنجیره تامین کمک می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8  +  1  =  

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره