اتوماسیون فرآیند فروش

اتوماسیون فرآیند فروش

به این مقاله امتیاز دهید

در دنیای رقابتی امروز، اگر هنوز هم به روش سنتی اقدام به فروش محصولات خود می کنید، هرگز نمی توانید فروش خود را به حداکثر برسانید. در حال حاضر برای افزایش فروش و حفظ جایگاه کسب و کار خود در میان رقبا، حتما به اتوماسیون فرآیند فروش نیاز دارید. اما اتوماسیون فرآیند فروش چیست؟ در این مقاله به معرفی اتوماسیون فرآیند فروش و ویژگی های مهم آن می پردازیم.

  • فروش مبتنی بر هوش مصنوعی

با پیشرفت تکنولوژی، دیگر راه های متداول رقابت در مشاغل متوقف شده اند. درعوض، شرکت ها به صورت دیجیتالی با هم رقابت می کنند. استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها در حال حاضر یک موضوع علمی-تخیلی نیست. بلکه یک مزیت تجاری است که به واقعیت رسیده است. در نتیجه انتظار می رود که بازار جهانی نرم افزارهای هوش مصنوعی نظیر اتوماسیون فرآیند فروش در سال های آینده شاهد رشد بیشتری باشد.

  • اتوماسیون فرآیند فروش چیست؟

اتوماسیون فرآیند فروش به معنای مدیریت جنبه های مختلف فرآیند فروش مانند بازاریابی، دستیابی به مشتری، سفارش گیری، تایید سفارش و غیره است.  اتوماسیون فرآیند فروش روشی قدرتمند برای افزایش بهره وری، افزایش فروش و بهبود درآمد و همینطور صرفه جویی در هزاران ساعت کار خسته کننده و وقت گیر است. با راه اندازی این اتوماسیون، تیم فروش شما وقت بیشتری برای تمرکز بر روی فعالیت های مهم تر پیدا می کند.  بنابراین می توان نتیجه گرفت سیستم خودکار فروش، یک تغییر واقعاً مثبت در کسب و کار شما ایجاد می کند.

اتوماسیون فرآیند فروش

  • رشد اتوماسیون فرآیند فروش

در حال حاضر نرم افزار فروش اینترنتی در بین مشاغل روز به روز محبوب تر می شود. این نرم افزار به راحتی منجر به تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل و در نتیجه فروش بیشتر می شود. علاوه بر این فرآیندهایی که از پیش در این نرم افزار طراحی شده اند در مدیریت بهتر فرصت ها در گام ها و مراحل مختلف فروش بسیار موثر هستند.

آمارها نشان می دهد ۶۳٪ از شرکت ها با استفاده از این نرم افزار از رقبای خود پیشی گرفته اند. همچنین شرکت هایی که از اتوماسیون فروش استفاده می کنند ۵۳٪ نرخ تبدیل بالاتر و ۳.۱٪ نرخ رشد درآمد سالانه بالاتری دارند.

اگرچه شکی نیست که اتوماسیون فرآیند فروش مزیت های زیادی را به همراه دارد، اما برخی از مدیران شرکت ها هنوز برای راه اندازی آن دچار شک و تردید هستند. این در حالی است که اتوماسیون فروش به افزایش درآمد شرکت آنها بسیار کمک خواهد کرد. به خصوص اگر فاقد تخصص فنی باشند و یا بودجه لازم برای استخدام یک تیم اختصاصی برای فروش را در اختیار نداشته باشند.

  • اتوماسیون فرآیند فروش با استفاده از CRM

تا چند وقت پیش فروشندگان مجبور بودند بیش از نیمی از وقت خود را صرف کارهای خسته کننده و تکراری مانند یادداشت برداری، تماس تلفنی و اولویت بندی معاملات کنند. اما در حال حاضر تیم فروش شرکت هایی که از CRM استفاده می کنند، فرصت های تجاری را به طور کاملا دقیق، در تمام فرآیند فروش با سرعت و بهتر کنترل می کنند. از طرفی نرم افزار CRM به آنها کمک می کند تا روی مشتریان کلیدی خود تمرکز بیشتری داشته باشند و فرصت های تجاری را با سرعت به نتیجه برسانند. بنابراین به طور کلی فرآیند فروش خودکار شامل افزایش بهره‌وری کلی کارکنان فروش خواهد شد.

 

  • برخی از مزایای اتوماسیون فرآیند فروش

اتوماسیون فروش در حال تغییر نحوه عملکرد تیم های فروش در اجرای استراتژی های مربوط به فروش  است. اگر هنوز برای پیاده سازی و سرمایه گذاری برای این سیستم مطمئن نیستید، مزایای زیر می تواند به تصمیم گیری شما کمک کند:

اتوماسیون فرآیند فروش

افزایش بازده فروش و کارایی مدیران:

یک فرایند فروش خودکار به مدیران فروش اجازه می دهد تا بدون تلاش بیش از حد، جنبه های مختلف فروش خود را کنترل کنند. با استفاده از ابزارهای تحلیلی آن، مدیران فروش می توانند عملکرد خود را تخمین زده و در صورت لزوم فرآیندهای بهینه سازی را انجام دهند. همچنین اتوماسیون فرآیند فروش به آنها کمک می کند تا روی اولین و مهمترین وظیفه خود یعنی فروش تمرکز کنند. CRM همچنین نیاز به وارد کردن اطلاعات مربوط به مشتریان را از طرف فروشندگان کاهش می دهد، بنابراین تعداد خطاهای انسانی به شدت کاهش می یابد.

قیمت گذاری دقیق:

این مورد شاید یکی از بزرگترین مزایای خودکار سازی فروش است. از آنجایی که تیم های فروش با خط و تنوع محصولات روبرو هستند؛ پیگیری قیمت ها دشوار است. اتوماسیون، قیمت گذاری را به صورت دقیق انجام می دهد. بنابراین، پرسنل فروش می توانند قیمت مناسب را برای هر نوع گروه بندی و تنظیمات محصولات به مشتری ارائه دهند. این ویژگی به بستن سریع معاملات کمک می کند.

شناسایی مشتریان بالقوه:

برای تیم های فروش بهتر است که از قبل معیارهای مشتریان احتمالی را مشخص و تعریف کنند. این روش شانس بالایی برای تبدیل آنها به مشتریان واقعی ایجاد می کند. زیرا فیلترهای موجود در سیستم خودکار فروش منجر می شود تا پرسنل فروش، طرف های ذیربط را تعقیب کنند.

ثبت اطلاعات مشتری:

اتوماسیون فروش آماری را تولید می کند که برای تیم های فروش بسیار مهم است. این آمار به آنها کمک می کند تا دانش بیشتری در مورد مشتریان و صنعت خود کسب کنند. چنین اطلاعاتی می تواند به درک بهتر نیازهای مشتری کمک کند.

پیگیری خودکار:

نامه های الکترونیکی نقش مهمی در حفظ ارتباط با مشتری دارند. با این حال، استفاده از آنها به عنوان یک روش زمان بر محسوب می شود. با اتوماسیون چرخه فروش دیگر نیازی به ارسال نامه الکترونیکی دستی برای یادآوری، پیگیری و تبریک نیست. درست از اولین تماس با مشتری بالقوه، هر فعالیت چرخه فروش را می توان با این سیستم به صورت خودکار انجام داد.

تجزیه و تحلیل تماس:

CRM با استفاده از ابزارهای اطلاعاتی مکالمه، کلیه تماس های مربوط به بخش فروش را ضبط و تجزیه و تحلیل می کند. بنابراین نیازی به صرف وقت برای بررسی یک تماس از قبل گرفته شده نیست و در عوض می توان به تماس مهم بعدی رسیدگی کرد.

ایجاد پروپوزال:

این اتوماسیون به تیم های فروش کمک می کند تا با صرف تنها چند دقیقه پیشنهادات پیشرفته و حرفه ای برای فروش تولید کنند. به این ترتیب طی چند ثانیه، یک طرح پیشنهادی زیبا برای ارسال به مشتری آماده خواهد شد.

سهولت در گزارش دهی:

تیم های فروش می توانند از CRM استفاده کنند و با استفاده از آمارها و گزارش های داخلی آن، مدیران را از عملکرد خود مطلع سازند. بنابراین دیگر نیازی به صرف زمان زیاد برای تنظیم گزارش کار نیست.

  • مراحل لازم برای پیاده سازی اتوماسیون فروش

اتوماسیون فروش قطعاً گامی به سوی چرخه های فروش کوتاه تر و مدیریت کارآمد فروش است. با این حال، برای به دست آوردن بیشترین استفاده از نرم افزار CRM، مهم است که یک سازمان کاملاً مراحل زیر را هنگام و بعد از اجرای آن دنبال کند:

اتوماسیون فرآیند فروش

ارزیابی سیستم فعلی:

شما باید کلیه مراحل فروش و روش هایی را که در حال استفاده از آن هستید مشخص کنید. این به درک فعالیت ها، زمان صرف شده برای آنها و ناکارآمدی هایی که باید توسط اتوماسیون مورد هدف قرار بگیرند، کمک خواهد کرد.

طرح:

هنگامی که سیستم فعلی و ناکارآمدی های آن مشخص شود، شما می توانید هدف خود را که باید از طریق اتوماسیون حاصل شود، تعیین کنید. بنابراین می توانید نرم افزار فروش خودکار را متناسب با هدف و نیازهای خود تهیه نمایید.

تیم اختصاصی:

باید یک تیم جداگانه در نظر بگیرید که مستقیماً از اجرای آزمایشی تا نهایی نرم افزار فروش حضور داشته باشند. با این کار اطمینان حاصل می شود که تمام نقاط ضعف های این سیستم به طور صحیح شناسایی و برطرف می شود.

شناسایی مشکلات اتوماسیون:

تست سیستم و شناسایی مشکلات آن برای تیم های فروش بسیار مهم است. در این مرحله باید تمامی نگرانی هایی که به نرم افزار اتوماسیون مربوط می شود، مشخص و برطرف گردد. تا تیم فروش به راحتی بعد از آن با سیستم کار کند.

پخش و اجرای نهایی:

با نهایی شدن کار، کلیه مراحل و فعالیت های فروش در سراسر سازمان توسط ابزار اتوماسیون انجام می شود. از این پس واحد تجاری نیاز به ایجاد یک روش عملیاتی استاندارد و طراحی جلسات آموزشی منظم برای پرسنل فروش قدیمی و جدید دارد.

نکته: CRM فقط در صورتی مفید است که فروشندگان شما با روش استفاده از آن آشنا باشند.

آیا شما برای خودکار کردن فرآیندهای دستی فروش خود آماده هستید؟ چگونه اطمینان حاصل می کنید که فروشندگان شما از پتانسیل اتوماسیون فرآیند فروش خود در CRM استفاده کامل می کنند؟

اتوماسیون فرآیند فروش در صورتی که به طور تخصصی پیاده سازی و اجرا شود، نه تنها باعث صرفه جویی در ساعت ها وقت گرانبها می شود بلکه به تیم های فروش نیز کمک می کند تا بر روی فعالیت های اصلی فروش تمرکز کنند. این یک ابزار مؤثر برای افزایش تولید و جذب مشتری است.

بنابراین علاوه بر پیاده سازی CRM در محیط کسب و کار خود، باید مزایا و نحوه استفاده از آن را به کارمندان خود آموزش دهید. هنگامی که کارمندان شما مهارت استفاده از این نرم افزار را به دست می آورند، به سرعت شواهدی از سودمند بودن و صرفه جویی در وقت آنها نمایان خواهد شد. با استفاده صحیح از این سیستم، می توانید مطمئن باشید که روابط قوی و طولانی مدت با مشتریان خود برقرار خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14  +    =  18

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره