7 نکته مهم استراتژی قیمت گذاری

۷ نکته مهم استراتژی قیمت گذاری

به این مقاله امتیاز دهید

در کنار یکپارچه سازی سیستم فروش با استفاده از نرم افزار فروش و خدمات پس از فروش ، تعیین قیمت مناسب برای محصولات نیز یک اقدام بسیار مهم برای هر کسب و کاری محسوب می شود.

به یاد داشته باشید قیمت پایین همیشه ایده آل نیست ، زیرا در این صورت ممکن است شاهد فروش بدون سود باشید! به همین ترتیب ، وقتی کالایی قیمت بالایی دارد ، مشتریان آگاه از قیمت اصلی محصول ، به سمت خرید محصولات مشابه دیگر با قیمت مناسب تر می روند که در این صورت نیز موقعیت بازار خود را از دست خواهید داد. بنابراین بهترین استراتژی قیمت گذاری چیست؟ در اینجا به ۷ نکته مهم استراتژی قیمت گذاری اشاره خواهیم کرد. همچنان با بهوان ، ارائه کننده بهترین انواع نرم افزار فروش و خدمات پس از فروش همراه باشید.

اهمیت استراتژی های قیمت گذاری

برای تعیین قیمت یک محصول شما باید اهداف درآمدی خود و قیمت گذاری سایر رقبا را در نظر بگیرید. قیمت گذاری یک هنر است که شما را ملزم می کند تا میزان رفتار انسان بر نحوه درک ما از قیمت را نیز محاسبه کنید. برای انجام این کار ، شما باید نمونه های مختلف استراتژی قیمت گذاری ، تأثیر روانشناختی آنها بر مشتریان و نحوه قیمت گذاری محصول خود را بررسی کنید. در ادامه به ۷ نکته مهم استراتژی قیمت گذاری اشاره می کنیم:

۷ نکته مهم استراتژی قیمت گذاری

۱. استراتژی قیمت کلیدی برای خرده فروشی

قیمت های خرده فروشی ابتدا با آگاهی از اینکه “مشتری چه هزینه ای را برای محصول پرداخت خواهد کرد” تعیین می شوند. قیمت گذاری Keystone یک استراتژی قیمت گذاری است که اکثر خرده فروشان از آن به عنوان یک قانون ساده استفاده می کنند. این زمانی است که یک خرده فروش قیمت خرده فروشی را با دو برابر کردن هزینه عمده فروشی که برای یک محصول پرداخت کرده است ، تعیین می کند.

استراتژی قیمت کلیدی به عنوان یک قانون سریع و آسان عمل می کند که حاشیه سود کافی را تضمین می کند. اما اگر محصولی دارید که گردش مالی آن کند است ، هزینه های حمل و نقل و بارگیری قابل توجهی دارد یا به تعبیری منحصر به فرد یا کمیاب است ، ممکن است به یک استراتژی دیگر برای قیمت گذاری نیاز داشته باشید. از سوی دیگر ، اگر از محصولات شما بسیار در بازار یافت می شود و به راحتی در جای دیگر قابل دسترسی است، استفاده از این روش باز هم مناسب نخواهد بود.

۲. قیمت پیشنهادی تولید کننده برای خرده فروشی

این در واقع همان قیمتی است که تولیدکنندگان به خرده فروشان هنگام فروش محصول توصیه می کنند. در واقع تولیدکنندگان از همان ابتدا برای کمک به استانداردسازی قیمت های مختلف محصولات در چندین مکان از MSRP استفاده می کنند. خرده فروشان اغلب از MSRP برای محصولات بسیار استاندارد نظیر لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی استفاده می کنند. اما خرده فروشانی که از MSRP استفاده می کنند ممکن است توانایی رقابت در قیمت را از دست بدهند. همچنین ممکن است تجارت شما هزینه های اضافی داشته باشد که تولید کننده آن را محاسبه نمی کند ، مانند هزینه های حمل و نقل بین المللی.

۳. قیمت گذاری چندگانه

همه ما این استراتژی قیمت گذاری را در فروشگاه های مواد غذایی دیده ایم. این استراتژی همچنین برای پوشاک نیز خصوصاً برای جوراب ، لباس زیر و تی شرت معمول است. با استراتژی قیمت گذاری متعدد ، خرده فروشان بیش از یک محصول را برای یک قیمت واحد به فروش می رسانند ، تاکتیکی که به عنوان گزینه بسته بندی محصول شناخته می شود.

مثلا اگر یک شامپو و نرم کننده هر کدام دارای قیمت جداگانه ۷ و ۸ دلار باشد شما می توانید هر دو محصول را در یک بسته بندی با قیمت ۱۲ دلار به فروش برسانید. با استفاده از این استراتژی در مشتریان خود یک ارزش ادراک شده بالاتر با هزینه کمتر را ایجاد می کنید که در نهایت می تواند منجر به خرید حجم بیشتر محصولات شود. البته هزینه بسته بندی اگر منجر به افزایش حجم فروش شما نشود، ممکن است منجر به کاهش سود  گردد.

مطالب پیشنهادی : وظایف مشاور فروش

۴. استراتژی قیمت گذاری نفود و تخفیف

استراتژی قیمت گذاری نفوذ برای مارک های جدید بسیار مفید است. اساساً برای معرفی سهم بازار به طور موقت از قیمت پایین تری برای معرفی محصول جدید استفاده می شود.

علاوه بر این همه می دانند که خریداران عاشق کوپن ، تخفیف ، جشنواره های فصلی و سایر مارکینگ های مرتبط هستند. به همین دلیل است که تخفیف یک روش قیمت گذاری برتر برای خرده فروشان در همه بخش ها است که ۹۷٪ از پاسخ دهندگان به نظرسنجی در یک مطالعه از Software Advice از آن استفاده می کنند. تکیه بر قیمت گذاری تخفیف مزایای مختلفی دارد. مهمترین آن افزایش مشتریان مغازه و به اصطلاح پاخور مغازه است که به جذب گروه بیشتری از مشتریان در آینده کمک می کند. البته اگر زیاد استفاده شود می تواند مانع خرید محصولات شما با قیمت عادی شود.

۵. قیمت گذاری منجر به ضرر: افزایش متوسط ​​ارزش معامله

با این استراتژی ، خرده فروشان با یک محصول با تخفیف مطلوب مشتریان را جذب می کنند و سپس آنها را به خرید اقلام اضافی ترغیب می کنند. به این ترتیب در حالی که ممکن است کالای اصلی با ضرر به فروش برسد ، خرده فروش می تواند از داشتن استراتژی فروش متقابل برای کمک به فروش بیشتر سود ببرد. اما مشابه تأثیر استفاده بیش از حد از قیمت تخفیف خورده ، هنگامی که از قیمت های منجر به ضرر بیش از حد استفاده می کنید ، مشتریان در پرداخت کامل قیمت خرده فروشی سایر محصولات دیگر نیز مردد خواهند شد.

۶. قیمت گذاری روانشناختی: برای فروش بیشتر از اعداد فرد و قیمت جذاب استفاده کنید

اگر به جای ۹ دلار از ۸.۹۹ استفاده کنید ، مغز خریداران به طور ناخودآگاه آن را  ۸ دلار می بیند و نه ۹ دلار که این باعث می شود قیمت کالا را مناسب تر بداند و برای خرید آن اقدام کند. البته برای برخی از محصولات استفاده از قیمت تمام شده تمیز و شفاف تر لازم است.

همچنین جالب است بدانید طبق نظر سنجی های محققان دانشگاه MIT عددهای فرد نیز برای مشتریان جذاب است. در این نظر سنجی بیشترین فروش برای محصولی که با قیمت های ۳۴ ، ۳۹ و ۴۴ دلار به فروش می رسید به عدد ۳۹ اختصاص داشت که حتی از همتایان ارزان تر با قیمت ۳۴ دلار نیز پیشی گرفت.

مطالب پیشنهادی : بازاریابی ارجاعی چیست؟

۷. قیمت گذاری رقابتی: غلبه بر رقبا

استراتژی قیمت گذاری رقابتی به استفاده از داده های قیمت گذاری رقبا به عنوان یک معیار و قیمت گذاری آگاهانه محصولات شما در زیر آنها اشاره دارد. این تاکتیک معمولاً براساس ارزش محصول هدایت می شود. به عنوان مثال ، در صنایعی که محصولات بسیار مشابهی دارند که قیمت تنها تفاوت دهنده است شما برای جلب مشتری به قیمت پایین تر از رقبا نیاز دارید. البته وقتی یک خرده فروشی کوچک باشید ، حفظ این استراتژی معمولا دشوار است. قیمت های پایین به معنای حاشیه سود کمتر است و بنابراین شما مجبورید حجم بالاتری از محصولات را بفروشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8  +    =  17

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره