نحوه ایجاد مشتری وفادار و مدافع

نحوه ایجاد مشتری وفادار و مدافع

اگر به دنبال افزایش فروش خود در سال جدید هستید، در وهله اول مهم است که یک تجربه مداوم برای مشتریان و افرادی که شما را برای کار با خود انتخاب کرده اند، ایجاد کنید. در این مقاله قصد داریم نحوه ایجاد مشتری وفادار و مدافع برای سازمان ها و کسب و کارها را مورد بررسی قرار دهیم.

نحوه ایجاد مشتری وفادار و مدافع

در حال حاضر، اکثر رقبای شما، ارائه یک تجربه خوب خرید برای مشتریان را، اولویت اول استراتژی کسب و کار خود قرار داده اند. از آنجایی که این روند در حال افزایش نیز می باشد، بنابراین هر کارآفرین فقط برای ماندن در عرصه رقابت باید نحوه ایجاد مشتری وفادار و مدافع را بداند. از آن گذشته مشتریان وفادار و مدافع نسبت به سایر مشتریان دیگر دارای ارزش عمر 16٪ بیشتر هستند و همین امر باعث می شود که این قشر مهم، کلید موفقیت هر مشاغلی محسوب شوند.

اما نحوه ایجاد مشتری وفادار و مدافع چگونه است؟ برای شروع چند ایده اصلی را به شما پیشنهاد می کنیم:

1. برای بازاریابی و فروش خود تیم مناسبی را استخدام کنید:

روزهای بی توجهی به خواسته ها و انتظارات مشتریان سپری شده است. در کسب و کار امروز مشتری حرف اول را می زند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که تیم بازاریابی و فروش شما از کارمندان درجه یک و با تجربه تشکیل شده است. به یاد داشته باشید برقراری ارتباط سازنده و مفید با مشتریان برای کسب رضایت آنها و ایجاد وفاداری در آنها بسیار مهم است. کارشناسان فروش شما باید حرفه ای باشند و با خریداران با احترام رفتار کنند.

راه های افزایش وفاداری مشتریان

2. تیم فروش خود را با ابزارهای مناسب توانمند کنید:

امروزه سرمایه گذاری در برنامه های مربوط به ایجاد مشتری وفادار و مدافع و همینطور استفاده از فناوری های دیجیتال نظیر اتوماسیون فروش و سامانه های پشتیبانی از آن یک اولویت رو به رشد است. داشتن یک سیستم فروش مجهز و کاربردی به شما این امکان را می دهد تا تعاملات بیشتری با مشتریان خود داشته باشید و نیاز های آنها از طریق کانال های مختلف پیگیری کنید.

3. به نیازهای مشتریان خود علاقه نشان دهید:

اگر مشتریان شما اعتقاد دارند که شما بیشتر از نیازشان به پولشان اهمیت می دهید، قطعا کمتر به کسب و کار شما وفادار خواهند بود. یکی از راه هایی که می توانید علاقه خود را به نیازهای آنها اثبات کنید، ارائه محتوای رایگان و یا خدماتی است که هم از اهداف مشتریان و هم از رسالت شرکت شما به خوبی پشتیبانی می کند. به یاد داشته باشید حمایت از مشتری به معنای تمرکز بر نیازهای مشتری است. بنابراین باید خواسته ها، نیازها و انتظارات آنها را بشناسید.

4. به مشتریان وفادار خود پاداش دهید:

در نظر گرفتن پاداش برای وفاداری مشتریان، یک راه عالی برای تقویت روابط با آنها است. برای مثال تخفیف یا امتیاز ویژه به مشتریان فعلی می تواند یک راه عالی برای جلب رضایت آنها باشد. بر عکس هنگامی که فقط به مشتریان جدید پاداش می دهید، به احتمال زیاد مشتریان فعلی خود را که با وجود وفاداری به شما از تخفیف و یا پاداش مشابه برخوردار نیستد ناراحت می کنید و علاقه آنها را به برند خود ار دست می دهید.

نحوه ایجاد مشتری مدافع

به یاد داشته باشید قدردانی از مشتریانی که به تجارت شما وفادار هستند از ایجاد مشتریان جدید کم هزینه تر است. احتمالاً قبلاً هم شنیده اید که به دست آوردن مشتری جدید نسبت به نگه داشتن مشتری فعلی، 5 برابر بیشتر هزینه دارد! در نتیجه برای کسب و کار شما مقرون به صرفه تر این است که مشتریان فعلی را راضی نگه دارد و آنها را حفظ کند.

همچنین افزایش اعتماد مشتری و ایجاد مشتری وفادار فقط با ارائه تخفیف امکان پذیر نیست. بلکه شما می توانید از تاریخچه خرید و داده های ثبت شده توسط مشتری استفاده کنید و به مشتری پیشنهادهای به موقع و مرتبط با نیازهایش ارائه دهید. این کار تجربه کلی مشتری را از خرید محصولات شما بهبود می بخشد.

علاوه بر این آنها می توانند برای شما به طور رایگان بازاریابی کنند و به ایجاد مشتری جدید نیز کمک نمایند. در واقع طرفداران برند شما تیم جدید فروش شما محسوب می شوند.

5. مشتریان فعلی خود را برای معرفی مشتری جدید تشویق کنید:

به مشتریان فعلی خود، برای معرفی محصولات و خدمات شما به افراد دیگر انگیزه بدهید. مثلا برای هر مشتری جدیدی که به شما معرفی می کنند یک تخفیف ویژه برای آنها و یک تخفیف کوچک هم برای مشتری جدید در نظر بگیرید. به این ترتیب هم به مشتری جدید انگیزه خرید می دهید و هم به مشتری وفادار خود برای معرفی مشتری جدید پاداش می دهید و او نیز می تواند به نوبه خود پیشنهاد با ارزشی را به آشنایان و دوستانش ارائه دهد. خوب است بدانید مشتریانی که توسط سایر مشتریان به کسب و کار شما ارجاع داده می شوند، 37 درصد بیشتر از دیگران به کسب و کار شما وفادار خواهند شد.

6. به مشتریان خود خدمات پس از فروش با کیفیت ارائه دهید:

در مباحث قبلی به اهمیت پشتیبانی و خدمات پس از فروش اشاره کردیم. تمرکز بر روی برطرف کردن دغدغه های مشتریان بعد از خرید برای ایجاد مشتری وفادار و مدافع لازم است. بنابراین به طور منظم به نظرات و انتقادات مشتریان خود گوش دهید و با آنها در تعامل باشید. حتماً در مورد قابلیت اطمینان، مفید بودن و موارد مشابه از مشتریان خود بازخورد خاصی بخواهید و آنها را تشویق کنید که کاملا صادقانه نظرات خود را در مورد محصولات و خدمات شما بیان کنند.

ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت

7. با مشتریان خود روابط دوستانه بر قرار کنید:

برقراری روابط دوستانه با مشتریان معمولاً برای ایجاد وفاداری و حس تمایز در وجود آنها بسیار مهم است. در حقیقت یک تجارت با کاریزما چیز خاصی را به مشتریان ارائه می دهد و به همین دلیل آنها می خواهند در مورد آن برای دیگران نیز صحبت کنند.

8. از مشتریان خود به خاطر انتخاب محصولات و خدمات شما تشکر کنید:

از مشتریان خود در سایت و یا صفحه رسانه های اجتماعی خود تشکر کنید. تشکر از مشتریان فعلی که استفاده از محصولات برند شما را انتخاب کرده اند و نشان دادن نظرات و تجربه آنها به دیگران، یک شیوه عالی برای ایجاد مشتریان وفادار و مدافع است که در عین حال به ایجاد مشتریان جدید نیز کمک می کند.

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

امکانات نرم افزار crm چیست؟

نرم افزار crm که عنوان آن مخفف سرواژه عبارت Customer Relation Management است و ترجمه آن در فارسی مدیریت ارتباط با مشتری عنوان شده است

معرفی کامل نرم افزار crm

با استفاده از نرم افزار CRM شما به راحتی می‌توانید قبل از درخواست مشتری به راحتی نیازهای وی را پیش بینی کنید. این امر باعث