نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (نت پیشگیرانه) _ نکاتی که باید بدانید

به این مقاله امتیاز دهید

امروزه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها دارای دستگاه‌ها و تجهیزات کاربردی و بزرگی هستند که جزو دارایی‌های ارزشمند آن شرکت یا سازمان به شمار می‌روند. متأسفانه خرابی‌ دستگاه‌ها و تجهیزات همیشه یک شرکت‌ را تهدید می‌کند و به دلیل صرف هزینه‌های گزاف برای تعمیرات موجب کاهش سود می‌شوند؛ اما چگونه می‌توان از بروز این خرابی‌ها جلوگیری کرد و مانع از متوقف‌شدن خط تولید شرکت شد. پیشنهاد تیم بهوان برای سازمان‌های بزرگ و شرکت‌هایی که تجهیزات بزرگ و باارزش دارند، استفاده از تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه یا pm است. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه هزینه‌های کلان ناشی از خرابی‌های غیرمنتظره را کاهش می‌دهد و تجهیزات شرکت را فعال نگه می‌دارد. البته زمانی استراتژی تعمیر و نگهداری برای سازمان کاربردی است که شامل سوابق بازرسی و سرویس تجهیزات باشد و بادقت فراوان برنامه‌ریزی شده باشد.

اگر استراتژی تعمیر و نگهداری، الگوهای خرابی دستگاه‌ها را به‌درستی تشخیص ندهد تنها یک هزینه اضافی برای یک سازمان یا شرکت است. ما در تیم بهوان با کارشناسان کارکشته و مجرب خود در زمینه طراحی نرم افزار نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه سالانه به کسب‌و‌کارهای زیادی کمک می‌کنیم تا تکنیک‌های نگهداری و تعمیرات را به شکل صحیح در سازمان خود پیاده‌سازی کنند؛ بنابراین اگر شما هم می‌خواهید مانع از توقف خط تولید و خرابی‌های پرهزینه شوید در ادامه این مقاله از شرکت نرم‌افزاری بهوان همراه ما باشید تا شما را در این مسیر راهنمایی نماییم.

 

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا pm چیست؟

پیش از هر توضیح دیگری در مورد تکنیک نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه لازم است که تعریف آن را بدانید. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یکی از انواع نگهداری و تعمیرات به شمار می آید که در یک‌کلام برطرف‌کردن مشکلات کوچک پیش از تبدیل‌شدن به مشکلات بزرگ است. این استراتژی شامل انجام فعالیت‌ها در بازه‌های مشخص است که تجهیزات را در شرایط مطلوب قرار می‌دهد و با بررسی شرایط موجود مانع از بروز خرابی‌های غیرمنتظره می‌شود. اگر نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا به‌عبارت‌دیگر نت پیشگیرانه به‌درستی پیاده‌سازی شود موجب افزایش بهره‌وری  و کاهش هزینه‌ها می‌شود. از سال ۱۹۵۰ میلادی و درست از زمانی که تجهیزات و دستگاه‌های مکانیزه وارد چرخه کار شدند نیاز صنایع و سازمان‌ها به تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه آغاز شد. کم‌کم صنایع دریافتند که تجهیزات و قطعات تجهیزات آنها همیشگی نیستند و بعد از مدتی به تعویض و نگهداری نیاز دارند. علاوه بر این با گذشت زمان مشخص شد که خرابی دستگاه‌ها با یک الگوی قابل‌پیش‌بینی رخ می‌دهند؛ بنابراین می‌توان پیش از متوقف دستگاه‌ها از بروز خرابی‌های غیرمنتظره جلوگیری کرد. به‌طورکلی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه به دو قسمت تعمیر پیشگیرانه و تعویض پیشگیرانه تقسیم می‌شود. تعویض پیشگیرانه زمانی اتفاق می‌افتد که تعمیر قطعه میسر نباشد و تعمیر پیشگیرانه در فواصل زمانی ثابت به‌منظور جلوگیری از توقف خط تولید به دلیل خرابی‌ تجهیزات انجام می‌شود.

 

هدف از نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه چیست؟

به‌طورکلی هدف از استراتژی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، کنترل وضعیت دستگاه‌ها و تجهیزات با روشی سیستماتیک است. علاوه بر این نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه  به‌منظور بهینه‌کردن توانایی‌های تجهیزات برای رسیدن به کاهش خرابی‌ها و افزایش کارایی انجام می‌شود. البته نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه اهداف دیگری نظیر کاهش خرابی‌های اضطراری، کاهش هزینه‌های خرابی‌های اضطراری، افزایش کارایی کل تجهیزات، افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات، کاهش میزان ضایعات مواد و قطعات یدکی، کاهش هزینه‌های انرژی (مثل آب، برق و گاز)، کاهش استرس نیروی فنی و افزایش طول عمر دستگاه‌ها و تجهیزات را نیز به دنبال دارند؛ اما مهم‌ترین هدف آن جلوگیری از خرابی دستگاه‌ها و توقف خط تولید تجهیزات و دستگاه‌های سازمان است.

 

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه - بهوان

بهینه سازی نت پیشگیرانه

همان‌طور که گفتیم برای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (pm) باید تاریخچه خرابی‌های تجهیزات را مورد بررسی قرار دارد و با تجزیه‌وتحلیل عملکرد برنامه در بازه‌های مختلف یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را برای سازمان مشخص کرد که به این فرایند بهینه‌سازی نت پیشگیرانه یا PMO گفته می‌شود. بهینه‌سازی نت پیشگیرانه یا Preventive Maintenance Operation به معنای افزایش کارایی و اثربخشی تکنیک‌های نگهداری و تعمیرات pm با هدف کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از صدور pm ‌های زائد، افزایش درک سازمانی از سطح ریسک قابل‌مدیریت، اضافه‌کردن فعالیت‌های اثربخش و مقرون‌به‌صرفه‌تر، تغیر دوره تناوب و افزایش قابلیت اطمینان است. امروزه بهینه‌سازی نت پیشگیرانه به سه روش انجام می‌شود که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

روش قضاوت محور

اولین روش بهینه‌سازی  نت پیشگیرانه که در این مقاله به آن می‌پردازیم روش قضاوت محور است. این روش شامل تیم مهندسان سیستم و تیم مشاور نگهداری و تعمیرات است و معمولاً برای تعمیر و جایگزینی ارزان و داده‌های غیرحیاتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که از نام این روش مشخص است شامل برنامه‌ای است که پایه و اساس آن جدول زمان‌بندی pmهای دستگاه‌ها و تجهیزات و همچنین قضاوت عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات است. اگرچه این روش به کارآمدی سایر روش‌های بهینه‌سازی نت پیشگیرانه نیست و داده‌ها در آن شاخص‌های عملکردی شبیه به هم را تولید نمی‌کنند؛ اما در برخی موارد دنبال‌کردن داده‌های تجهیزات سازمان و صرف زمان و هزینه برای آنها کار مناسبی نیست.

نت پیشگیرانه بر پایه قابلیت اطمینان

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه بر پایه قابلیت اطمینان یا RCM  با هدف به‌کارگیری یک جدول زمان‌بندی دقیق و کامل برای دستگاه‌ها و تجهیزات حیاتی سازمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. این روش برای ادامه‌یافتن انجام کارهای موردنیاز برای عملیات انجام می‌شود و در چهار فاز تصمیم، تجزیه‌وتحلیل، استقرار و ارزیابی برای هر پروژه‌ای انجام می‌شود. در گام نخست از این فرایند باید بر اساس آمادگی سازمان، نیاز و نتایج مورد انتظار، برنامه‌ریزی و استدلال انجام داد و با مطالعه نت پیشگیرانه بر پایه قابلیت اطمینان یک خروجی منحصر‌به‌فرد و مناسب را آماده کرد. در مرحله استقرار باید نتیجه تجزیه‌وتحلیل‌های مطالعات RCM را برای به‌روزرسانی تجهیزات، روند‌ها، سیستم‌های نگهداری و تعمیرات و طراحی روش‌های بهبود به کار برد. مرحله آخر نیز مربوط به تبیین فرصت‌ها برای بهبودهای بیشتر و اندازه‌گیری میزان بهبود است.

سیستم گزارش خرابی و اقدامات اصلاحی

سریع‌ترین روش برای بهینه‌سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، سیستم گزارش خرابی و اقدامات اصلاحی یا FRACAS است. سیستم گزارش خرابی و اقدامات اصلاحی فرایندی برای طبقه‌بندی، گزارش‌گیری، تجزیه‌و‌تحلیل خرابی‌ها و برنامه‌ریزی اقدامات اصلاحی برای پاسخ به خرابی‌های پشت‌سرهم است. جالب است بدانید FRACAS مانند RCM  بر ارزیابی و برنامه‌ریزی  گسترده برنامه نت پیشگیرانه متکی نیست؛ بلکه FRACAS ابتدا ریشه علل خرابی را شناسایی و تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند و سپس برای استقرار بهترین راهکار برای پیش‌بینی مشکل و جلوگیری از بروز آن کمک می‌کند. گزارش خرابی (FR)، اقدامات اصلاحی (CA) و تجزیه‌وتحلیل (A) سیستم گزارش خرابی و اقدامات اصلاحی را تشکیل می‌دهند. به یاد داشته باشید که خروجی سیستم FRACAS  اطلاعات لازم برای نگهداری و تعمیرات با قابلیت اطمینان و تجزیه‌و‌تحلیل علل ریشه خرابی (RCFA) را فراهم می‌کند.

 

تأثیر نرم افزار نگهداری و تعمیرات در نت پیشگیرانه

همان‌طور که خواندید نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه اهمیت زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ دارد. بنابراین سازمان‌ها و شرکت‌ها باید یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات مناسب و کاربردی داشته باشند. در ادامه این مقاله به تأثیر نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات در نت پیشگیرانه می‌پردازیم:

ایجاد چک‌لیست‌های کنترل کیفی و بازرسی

به‌طورکلی می‌توان گفت کاربران نرم‌افزار تعمیر و نگهداری می‌توانند اطلاعات هر بازرسی را با دقت ثبت کنند. نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات دارای چک‌لیست‌های کنترل کیفی مختلفی است که باید در آن نوع تعمیر یا سرویس کنترل مشخص شود. علاوه بر این مهندسین سازمان می‌توانند چک‌لیست‌های موجود در نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات را بر اساس سطوح آن اولویت‌بندی کنند. همچنین اگر بازرسی تجهیز موفقیت‌آمیز نباشد مسئولین مربوطه می‌توانند دستور کار‌های اصلاحی را صادر کنند.

امکان مدیریت دستور کارهای برنامه‌ریزی شده

مشروط سررسید مقداری یا pm تقویمی یکی دیگر از امکانات نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات است که امکان مدیریت دستور کارهای برنامه‌ریزی شده را برای کاربران فراهم می‌کند. اطلاعات حیاتی و مهم در مورد انجام مؤثر و صحیح کارها و فرایند‌های پیشگیرانه و شرح کامل دستورالعمل‌ها در این بخش وجود دارد. سایر امکانات pm تقویمی به شرح زیر است:

  • pm تقویمی دستور کار‌های برنامه‌ریزی شده را اعلام می‌کند
  • امکان دسته‌بندی مجزای دستور کارهای برنامه‌ریزی شده وجود دارد
  • کنترل همپوشانی انواع تعمیرات برنامه‌ریزی شده
  • پرسنل نت می‌توانند خارج برنامه‌ریزی انواع ماشین‌آلات، دستور کارهای برنامه‌ریزی شده را به‌صورت دستی وارد کنند

جدول زمانی وظایف pm

ازآنجایی‌که در نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه زمان تعمیرات از قبل برنامه‌ریزی شده است، جدول زمان‌بندی وظایف pm می‌تواند قطعات یدکی و منابع کاری موردنیاز برای انجام فرایند را مشخص کند. جدول زمان‌بندی وظایف pm  باعث ثبت دقیق اطلاعات می‌شود و از بروز خطاهای احتمالی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این امکان برنامه‌ریزی برای تأمین منابع تخصصی در این بخش وجود دارد.

گزارش‌ها

امکان گزارش‌گیری یکی دیگر از امکانات نرم‌افزار تعمیر و نگهداری برای نت پیشگیرانه است. ابزار‌های گزارش‌گیری نرم‌افزار تعمیر و نگهداری داده‌های حیاتی سازمان شما را به شکل متمرکز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه بر این امکان تولید گزارش به‌صورت خودکار بر اساس مهم‌ترین شاخص‌های تولیدی عملکرد  وجود دارد.

 

بهترین نرم افزار نگهداری و تعمیرات - بهوان

بهوان؛ بهترین نرم افزار نگهداری و تعمیرات

اگرچه تکنیک‌های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها دارد؛ اما تجربه تیم ما در بهوان نشان می‌دهد که برخی از اقدامات انجام شده در زمینه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در سازمان‌ها و شرکت‌ها بیهوده است و فقط موجب صرف هزینه زیادی می‌شود. کارشناسان ما در تیم بهوان ابتدا سازمان و تجهیزات شما را بررسی می‌کنند و سپس متناسب با نیاز‌های شما استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را ارائه می‌کنند. اگر به دنبال ایجاد یک تحول بزرگ در سازمان یا شرکت خود هستید، همین حالا با کارشناسان ما در تیم بهوان تماس بگیرید یا برای آشنایی بیشتر با خدمات ما مقالات مربوط به نرم‌افزار‌های مختلف بهوان نظیر نرم افزار crm، نرم‌افزار فروش و نرم‌افزار اصالت کالا را مطالعه فرمایید.

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره