مدیریت کیفیت نرم افزار

مدیریت کیفیت نرم افزار + مزایا و چالش ها

به این مقاله امتیاز دهید

یکی از دغدغه های مهم سازمان ها و کسب وکارهایی که به دنبال خرید انواع نرم افزارهای تجاری همچون نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش هستند، تضمین کیفیت و کارایی اینگونه نرم افزارها است. یک نرم‌افزار با کیفیت به نرم ‌افزاری اطلاق می‌شود که به‌طور منطقی عاری از اشکال یا عیب باشد، به موقع و در محدوده بودجه تعیین‌شده تحویل داده شود، نیازها یا انتظارات مشتریان را برآورده سازد و همچنین قابل نگهداری و ارتقاء باشد. مدیریت کیفیت نرم افزار هم کیفیت عملکردی و هم کیفیت ساختاری نرم افزار را مدیریت می کند:

مدیریت کیفیت نرم افزار در اصل مجموعه ای از فعالیت ها برای تضمین کیفیت در محصولات نرم افزاری است. این فعالیت ها بر تعیین عیوب در محصولات نرم افزاری تولید شده متمرکز هستند. در ادامه در خصوص مدیریت کیفیت نرم افزار بیشتر توضیخ خواهیم داد. در صورتی که به هر یک از نرم افزارهای تجاری همچون نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش نیاز دارید همین امروز با شرکت بهوان تماس بگیرید.

چالش های کیفیت نرم افزار

در صنعت خدمات نرم افزاری بر خلاف صنایع دیگر توسعه دهندگان هرگز نمی گویند که محصول نرم افزاری شان کاملا بدون عیب است. اما این تفاوت ناشی از چالش هایی است که در ادامه به آنها می پردازیم.

  • پیچیدگی محصولات نرم افزاری

پیچیدگی یک محصول نرم افزاری به تعداد حالت های عملیاتی آن اشاره دارد. در واقع با توجه به اینکه بسته های نرم افزاری هزاران امکان عملیاتی را امکان پذیر می کنند. از این رو، اطمینان از اینکه همه این امکانات عملیاتی به درستی کار می کنند یا خیر یک چالش بزرگ برای صنعت نرم افزار است.

مدیریت جامع کیفیت (TQM)

  • نامرئی بودن مشکلات نرم افزارها

از آنجایی که محصولات صنعتی قابل رویت هستند، اکثر عیوب آن را می توان در طول فرآیند ساخت تشخیص داد. همچنین عدم وجود قطعه در یک محصول صنعتی به راحتی در محصول قابل تشخیص است. با این حال، نقص در محصولات نرم افزاری که روی دیسکت ها یا سی دی ها ذخیره می شوند نامرئی هستند.

  • توسعه محصول و فرآیند تولید

در یک محصول صنعتی، عیوب را می توان در طی مراحل زیر شناسایی کرد:

توسعه محصول – در این مرحله، طراحان و کارکنان تضمین کیفیت (QA) نمونه اولیه محصول را برای تشخیص عیوب آن بررسی و آزمایش می کنند.

برنامه ریزی تولید محصول – در این مرحله فرآیند تولید و ابزار طراحی و آماده می شود. این مرحله همچنین فرصت‌هایی را برای بازرسی محصول برای شناسایی عیوبی که در مرحله توسعه بدون توجه مانده‌اند، فراهم می‌کند.

تولید – در این مرحله، رویه‌های QA برای شناسایی خرابی‌های خود محصولات اعمال می‌شوند. معمولاً می‌توان با تغییر در طرح یا مواد یا ابزار تولید محصول، عیوب محصول را که در اولین دوره تولید شناسایی شده اند، اصلاح کرد، به گونه‌ای که شاهد این گونه عیوب در محصولات تولید شده در آینده نباشیم.

با این حال، در مورد نرم افزار، تنها مرحله ای که می توان نقص ها را شناسایی کرد، مرحله توسعه است. در مورد نرم افزار، برنامه ریزی تولید محصول و مراحل ساخت نیازی نیست زیرا تولید نسخه های نرم افزار و چاپ کتابچه راهنمای نرم افزار به صورت خودکار انجام می شود.

فعالیت های مدیریت کیفیت نرم افزار

فعالیت های مدیریت کیفیت نرم افزار به طور کلی به سه جزء اصلی تقسیم می شوند: تضمین کیفیت، برنامه ریزی کیفیت و کنترل کیفیت. در ادامه هر کدام از این موارد را بررسی خواهیم کرد. همچنان با شرکت بهوان تولید کننده نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و غیره همراه باشید.

نرم افزار سی آر ام و نرم افزار فروش

تضمین کیفیت:

مجموعه ای سازمان یافته و منطقی از فرآیندهای سازمانی را تنظیم می کند که در مورد استانداردهای توسعه نرم افزار به همراه فرآیندهای نظارتی تصمیم گیری کنند. در نتیحه به فرصتی بهتر برای تولید نرم افزار با کیفیت بالا کمک می کند. شناسایی استانداردهای مورد استفاده در فرآیندهای توسعه نرم افزار یکی از کارهای مهم این بخش است.

برنامه ریزی کیفیت:

برنامه ریزی کیفیت که ویژگی های کیفیت مرتبط با خروجی پروژه را تعریف می کند. در این بخش ویژگی هایی مانند “استحکام”، “دسترسی” و “مدولار بودن” به پروژه توسعه نرم افزار پیوست می شود. طرح کیفیت ممکن است به بازار مورد نظر، تاریخ‌های انتشار بحرانی، اهداف کیفیت، ریسک‌های مورد انتظار و سیاست مدیریت ریسک نیز بپردازد.

کنترل کیفیت:

تیم کنترل کیفیت نرم افزار را آزمایش و بررسی می کند تا از فرآیندها و استانداردهای تضمین کیفیت در هر دو سطح سازمانی و پروژه اطمینان حاصل کند. در شرکت‌های توسعه نرم‌افزار، رویکرد کیفیت چابک را پیاده‌سازی می‌کنند. فعالیت های این حوزه شامل موارد زیر است:

  • بررسی بعدی نرم‌افزار برای اطمینان از هرگونه تغییر مورد نیاز که در تست قبلی مورد بررسی قرار گرفته است.
  • انتشار تست نرم افزار با مستندات مناسب از فرآیند تست
  • استفاده از اندازه گیری و معیارهای نرم افزاری برای ارزیابی
  • بررسی نرم افزار و اسناد مرتبط از نظر عدم انطباق با استانداردها

مزایای مدیریت کیفیت نرم افزار چیست؟

برخی از مزایای کیفیت نرم افزار عبارتند از:

  • افزایش بهره وری تیم توسعه.
  • بهبود کیفیت محصول
  • کاهش هزینه‌های کار مجدد به دلیل شناسایی زود هنگام نقص‌ها
  • افزایش سطح اطمینان در مدیریت محصول موجود و توسعه محصول آینده.
  • افزایش اعتبار نرم افراز و جلب اعتماد و رضایت مشتری
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • حفظ تجربه کاربری عالی برای مشتریان
  • افزایش سود شرکت نرم افزاری

چرا مدیریت کیفیت نرم افزار مهم است؟

برای یک شرکت توسعه دهنده نرم اغزار کیفیت نرم افزار باید شرط اصلی باشد. دلایلی که نشان دهنده اهمیت کیفیت نرم افزار برای کسب و کارها است عبارتند از:

  • افزایش شهرت و آبروی شرکت نرم افزاری:

ایجاد یک شهرت قابل توجه و با دوام برای شرکت ها دشوار است و به راحتی از دست می رود، اما وقتی شرکت آن را داشته باشد، یک محرک قدرتمند تجاری است. با برخی از اشتباهات ممکن است این شهرت از بین برود که موانع قابل توجهی برای فروش و در نتیجه سود شما ایجاد خواهد شد.

  • بهبود روحیه کارکنان:

شادترین کارمندان، مولدترین هستند و به کار خود افتخار می کنند. توانمند ساختن کارمندان با نرم افزارهای تجاری با کیفیت سطح بالاتری از بهره وری و روحیه را برای آنها به همراه دارد. اما استفاده از نرم افزاری تجاری بی کیفیت موجب دوباره کاری زیاد آنها و ناراضی مشتریان می شود و منجر کاهش گردش مالی شرکت می شود زیاد.

  • افزایش رضایت مشتری:

یک محصول با کیفیت باعث رضایت مشتری می شود. یک مشتری راضی برای خرید مجدد باز می گردد. وفاداری مشتری به شدت به کیفیت محصول و همینطور خدمات پس از فروش آن بستگی دارد. همانطور که رضایت مشتریان به سرعت در شبکه های اجتماعی پخش می شوند. کیفیت پایین خدمات و نارضایتی نیز حتی با سرعت بیشتر نظرات مثبت به گوش همه می رسد. بنابراین شما حتما باید یک سامانه فروش یا سامانه خدمات پس از فروش با کیفیت انتخاب کنید.

آیا شما هم به نرم نرم افزارهای تجاری همچون نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش نیاز دارید؟  برای دریافت مشاوره رایگان و اطمینان از کیفیت محصولات نرم افزاری ما همین امروز تماس بگیرید.

منبع: www.xenonstack.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5  +  1  =  

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره