هوشمندی استراتژیک چیست؟

هوشمندی استراتژیک چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید

در تعریف هوشمندی استراتژیک می توان گفت که این اصطلاح در اصل به ابزاری اشاره دارد که برای کمک به فرآیند مدیریت راهبردی سازمان ها در جهت برنامه ریزی و اخذ تصمیمات صحیح استفاده می شود و از طریق گسترش دانش و ارتباطات داخلی و خارجی باعث بهبود عملکرد کسب و کار می گردد. بر اساس این تعریف می توان نتیجه گرفت که هوشمندی استراتژیک یک مفهوم ضروری در فرآیند مدیریت سازمان ها می باشد.

شما از طریق این مفهوم و با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات سازمان خود قادر هستید میزان کارایی و اثربخشی کسب وکارتان را افزایش دهید و عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته باشید. با کمک هوشمندی استراتژیک می توان اطلاعات را سریع تر و با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کرد و از نتایج حاصل برای تصمیم گیری در شرایط حساس استفاده نمود. این امر به جریان سریع تر تبادل داده ها، اطلاعات و دانش در سازمان و در نتیجه اثربخشی تفکر و تصمیم گیری کمک می کند.

فراموش نکنید که در دنیای رقابتی امروز، تنها سازمان ها و کسب و کارهایی موفق می شوند که در تجزیه و تحلیل اطلاعات محیط اطراف خود سریع تر و قوی تر عمل می کنند که این جز با شناخت عوامل موثر درون و بیرون از سازمان از طریق هوشمندی استراتژیک امکان پذیر نخواهد بود.

برای درک بهتر مفهوم هوشمندی استراتژیک با شرکت به وان ارائه دهنده انواع نرم افزار crm ، نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همراه باشید.

شناسایی عوامل درون و بیرون از سازمان

اگر می خواهید از مزایای مفهوم هوشمندی استراتژیک در سازمانتان بهره مند شوید، نخست باید عوامل درون و بیرون از سازمان را شناخته و از آنها در جهت بهبود عملکرد سازمان خود استفاده کنید. در اصل هوشمندی استراتژیک به شما کمک می کند تا از سرمایه های فکری، معنوی و ابزارهای فنی خود به خوبی استفاده کنید. خوب است بدانید فراگیری هوشمندی استراتژیک به طور خاص به صرفه جویی در هزینه و زمان برای سازمان های دانش بنیان نیز کمک می کند.

مفاهیم اصلی هوشمندی استراتژیک

مفهوم هوشمندی استراتژیک در اصل به نظام برنامه ریزی استراتژیک و تصمیم گیری استراتژیک در سازمان ها اشاره دارد. البته صاحب نظران معتقد هستند که هوشمندی استراتژیک مفهومی گسترده و چندبعدی دارد و نمی توان تعریف ثابت و معینی برای آن بیان کرد.

اما به طور کلی این مفهوم به دو دسته هوشمندی درون سازمانی و هوشمندی برون سازمانی تفکیک می شود که در ادامه به صورت مختصر در مورد آنها توضیح می دهیم.

– هوشمندی استراتژیک درون سازمانی

مهم ترین مولفه های هوشمندی استراتژیک درون سازمانی عبارتند از:

  • هوشمندی منابع انسانی

منابع انسانی هوشمند در یک محیط مدیریتی به موجودیت هایی گفته می شود که می توانند معنای یک وضعیت معین را درک کرده و در هر موقعیتی بر اساس دستورالعمل ها و راهکارها به خوبی عمل کنند. هوشمندی منابع انسانی به توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با منابع انسانی شرکت همچون حوزه پاداش و مزایا، روابط کارکنان، انتخاب و استخدام و غیره اشاره دارد.

  • هوشمندی فرآیندهای سازمانی

فرآیندهای سازمانی به طیف گسترده ای از عملکردها در حوزه های نظارت و تجزیه و تحلیل فرآیندها اشاره دارد که همگی در جهت بهینه سازی، پیش بینی، بررسی همگونی و کشف فرآیندهای سازمان هستند.

  • هوشمندی اطلاعاتی

هوشمندی اطلاعاتی که در حال حاضر یک دارایی مهم برای سازمان ها تلقی می شود به الگوی مدیریت سازمان با رواج فناوری های ارتباطی و قدرت دانش گفته می شود.

  • هوشمندی منابع مالی

هوشمندی منابع مالی به قابلیت یکپارچه سازی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی سازمان برای پیش بینی بودجه بندی اشاره دارد. این مفهوم مدیریت ریسک را نیز دربر می گیرد و نقش مهمی در برنامه ریزی استراتژیک سازمانی دارد.

– هوشمندی استراتژیک برون سازمانی

مهم ترین مولفه های هوشمندی استراتژیک برون سازمانی عبارتند از:

  • هوشمندی تکنولوژیکی

هوشمندی تکنولوژیکی به ارزیابی تکنولوژی های موجود و جدید و همینطور پیش بینی جهش های تکنولوژیکی آینده اشاره دارد و با فعالیت هایی نظیر پژوهش های پایه و کاربردی، حق اختراع و موارد مشابه مرتبط است. هوشمندی تکنولوژیکی در یک شرکت با میزان پژوهش های کاربردی و بنیادی صورت گرفته، تعداد مقالات و انتشارات یا داشتن فرآیندهای صنعتی سالم سنجیده می شود.

به طور کلی می توان گفت هوشمندی تکنولوژیکی یک ابزار نوین برای هوشمندی استراتژیک است که به ارائه ی فرآیندی برای به وجود آوردن سیستم های پایدار مدیریت دانش با تکنولوژی های فعلی و نوظهور می پردازد.

  • هوشمندی رقبا

هوشمندی رقبا بر روی موضوعاتی نظیر سیاست های قیمت گذاری، محصولات جانشین و سیاست های توسعه رقبا تمرکز دارد و در واقع این سه فرآیند عناصر مهم تشکیل دهنده هوشمندی رقبا هستند. ایجاد چنین هوشمندی در سراسر شرکت ها و کسب وکار ها مبتنی بر نیازهای فعلی و آتی مشتری، نشر اطلاعات در میان بخش های مختلف سازمان و پاسخگویی هوشمند به آنها است.

شایان ذکر است این نوع عملکرد فقط یک استراتژی برون سازمانی نخواهد بود ، بلکه اساسا به داخل سازمان نیز توجه دارد. در اصل می توان گفت هوشمندی رقابتی یا هوشمندی رقبا به فعالیتی گفته می شود که سازمان جهت تعیین و درک فعالیت های رقبا و توانایی ها و ضعف های آنها انجام می دهد تا بتواند عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

  • هوشمندی مشتریان

هوشمندی مشتریان به درک و شناسایی دقیق نیازمندی های فعلی و آینده مشتریان و همینطور فرصت های جدید و خلاقانه موجود در تقسیم بازار اشاره دارد و نشان دهنده تغییرات عمده ای است که باید در فرآیندهای بازاریابی و توزیع رخ دهد. در این هوشمندی، به گردآوری و تجزیه تحلیل اطلاعات مشتریان، تامین کنندگان، خریداران و توزیع کنندگان پرداخته می شود.

  • هوشمندی اقتصادی

هوشمندی اقتصادی یک اصطلاح قدیمی مربوط به سال ۱۹۹۰ میلادی است که تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد و به معنای تبدیل و تجزیه و تحلیل داده های اقتصادی است. این مفهوم کلیه ی مفاهیم از قبیل انبار داده، داده کاوی، تحلیل آماری، پیش بینی و پشتیبانی از تصمیم را در بر می گیرد. شایان ذکر است هوشمندی اقتصادی، امکان دسترسی بی واسطه به داده ها را از سوی تصمیم گیرندگان در همه سطوح سازمان فراهم می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5  +  5  =  

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره