اهمیت مدیریت زنجیره ارزش در شرکت ها

اهمیت مدیریت زنجیره ارزش در شرکت ها

به این مقاله امتیاز دهید

مدیریت زنجیره ارزش برای بهینه سازی تمام فعالیت های یک شرکت در فرآیند تولید مهم است. مدیریت زنجیره ارزش مزایای بسیاری را برای شرکت شما به دنبال دارد که عبارتند از: افزایش سود، افزایش کارایی و بهبود کنترل کیفیت. بنابراین اگر در زمینه تولید کار می کنید، درک اهمیت مدیریت زنجیره ارزش و مفاهیم آن به شما در موفقیت کلی کسب و کارتان کمک می کند. در این مقاله به توضیح چیستی مدیریت زنجیره ارزش و اهمیت آن برای سازمان ها می پردازیم. همچنان با شرکت به وان ارائه دهنده انواع نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همراه باشید.

زنجیره ارزش چیست؟ + عناصر اصلی زنجیره ارزش

زنجیره ارزش مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که تولیدکنندگان را قادر می‌سازد تا محصولی را ایجاد و به فروش برسانند. زنجیره ارزش شامل پنج عنصر اصلی است که عبارتند از:

۱/ لجستیک ورودی: این عنصر بر موجودی و انبارداری محصولات نظارت دارد.

۲/ عملیات: در این بخش سازندگان، محصول نهایی را ساخته و آزمایش می کنند.

۳/ تدارکات خروجی: فرآیند توزیع صورت می گیرد، جایی که تولیدکنندگان محصولات را پردازش کرده و تحویل آن را برنامه ریزی می کنند. برای تحویل به موقع محصول و کنترل توزیع آن می توان از  نرم افزار رهگیری کالا استفاده کرد.

۴/ بازاریابی و فروش: این مرحله شامل تبلیغ ویژگی ها و قیمت های محصول برای مصرف کنندگان است.

۵/ خدمات:  این مرحله شامل ارائه خدمات پس از فروش (تعمیر محصول، تعویض قطعات و غیره) به مصرف کنندگانی است که محصول را خریداری می کنند. برای این منظور می توان از نرم افزار خدمات پس از فروش استفاده کرد. برای اطمینان مصرف کننده از اصالت کالای خریداری شده نیز می توان از  نرم افزار اصالت کالا استفاده کرد.

value-chain-management

  • بررسی فعالیت های پشتیبانی از یک زنجیره ارزش

به طورکلی چهار فعالیت پشتیبانی از یک زنجیره ارزش وجود دارد که بهره وری عناصر اولیه را افزایش می دهد. این فعالیت ها عبارتند از:

۱/ زیرساخت های شرکت: بخش های یک شرکت، مانند امور مالی و حسابداری، استراتژی هایی را برای ایجاد یک محصول توسعه می دهند.

۲/ مدیریت منابع انسانی: مدیران منابع انسانی از منافع شرکت محافظت می کنند و متخصصان جدیدی را برای پیوستن به تیم جذب می کنند.

۳/ توسعه فناوری: شرکت تعیین می کند که برای تکمیل فرآیند تولید به چه فناوری هایی نیاز دارد.

۴/ تدارکات: تدارکات شامل خرید مواد خام برای مونتاژ محصول و ایجاد روابط با فروشندگان است.

مدیریت زنجیره ارزش چیست؟

مدیریت زنجیره ارزش عمل نظارت بر فرآیند تولید یک محصول است که شامل این موارد می باشد:

تولید: تولید فرآیند ایجاد کالاهای جدید از مواد خام است.

کنترل کیفیت: کنترل کیفیت شامل ارزیابی محصولات تولید شده برای اطمینان از مطابقت آن با استانداردهای کیفیت یک شرکت است.

هزینه یابی: هزینه یابی فرآیند تجزیه و تحلیل بهای تمام شده تولید برای تعیین بهای تمام شده محصولات است.

توزیع: توزیع، انتقال کالا از سازنده به خریدار است.

شما می توانید برای بهبود تمامی مراحل زنجیره ارزش در سازمان خود از نرم افزارهای سازمانی مرتبط مانند نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا ، نرم افزار فروش  و نرم افزار خدمات پس از فروش استفاده نمایید.

تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش با استفاده از نرم افزارها در بخش های مختلف یک کسب و کار از جمله بازاریابی، تدارکات و عملیات  به بهبود  کارایی آنها کمک می کند. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش و مدیریت زنجیره ارزش برای هر صنعتی مفید است و می تواند مزایای زیادی را برای سیستم های مدیریت زنجیره ارزش به دنبال داشته باشد.

اهمیت مدیریت زنجیره ارزش

در اینجا برای درک بهتر اهمیت مدیریت زنجیره ارزش به مزایای آن می پردازیم.

  • افزایش سود

اهمیت مدیریت زنجیره ارزش در افزایش درآمد و حاشیه سود شرکت بسیار زیاد است. چرا که مدیریت زنجیره ارزش بر شناسایی حوزه هایی تمرکز دارد که در آن شرکت شما می تواند فرآیندها را ساده تر کرده یا کیفیت محصولی را بهبود بخشد، به این معنی که می توانید هزینه ها را نیز کاهش دهید.

مدیریت زنجیره ارزش

  • بهبود برنامه ریزی

مدیریت زنجیره ارزش همچنین می‌تواند شامل ایجاد یک فرآیند برنامه‌ریزی کارآمدتر باشد که در بخش‌های مختلف گسترش می‌یابد. این ویژگی به شما کمک  می کند تا پروژه ها را سریع تر و با هزینه کمتر انجام دهید و منابع پولی خود را برای قسمت های دیگر ذخیره سازید. علاوه بر این، باید به اهمیت مدیریت زنجیره ارزش در ایجاد ارتباط بهتر بین بخش‌های مختلف و نقش آن در آسان تر کردن برنامه‌ریزی ها توجه نمود.

  • کاهش هزینه ها

از آنجایی که مدیریت زنجیره ارزش می تواند به شرکت شما کمک کند تا زنجیره ارزش خود را بهینه کند، می تواند به طور موثر هزینه ها را از طریق کنترل موجودی کاهش دهد و ضایعات را حذف کند.

  • پیشبرد کنترل کیفیت

فرآیند کنترل کیفیت شامل تست و ارزیابی است. مدیریت زنجیره ارزش به شرکت شما کمک می کند تا با ایجاد دستورالعمل ها و معیارهای روشن برای تامین کنندگان، مطابقت محصولات را با استانداردهای کیفیت افزایش دهد.

  • ایجاد استانداردها

اهمیت مدیریت زنجیره ارزش در استانداردسازی تمام فرآیندهای مربوط به تولید قابل مشاهده است. استانداردسازی مهم است زیرا ایجاد فرآیندهای تکرارپذیر می تواند به کارآمدتر شدن کسب و کار شما و کاهش ضایعات کمک کند. هنگامی که فرآیندها استاندارد می شوند، کارمندان بهتر می دانند که در یک موقعیت خاص چه کاری انجام دهند، زیرا آنها یک فرآیند تعیین شده برای دنبال کردن دارند. این می تواند بهره وری کارکنان و کیفیت کار را افزایش دهد. این استانداردها از طریق نرم افزارهای سازمانی مانند نرم افزار فروش و نرم افزار خدمات پس از فروش در سازمان ایجاد خواهند شد.

  • افزایش جریان محصول

از آنجایی که مدیریت زنجیره ارزش اجزای تولید را بهینه و بهبود می بخشد، می تواند جریان محصول را نیز بهبود بخشد. یک سیستم مدیریت زنجیره ارزش خوب می تواند به شرکت شما کمک کند تا مدت زمانی را که طول می کشد تا یک محصول از تولیدکننده به مصرف کننده برسد، با کاهش تأخیرها کاهش دهد و همچنین از طریق  نرم افزار رهگیری کالا ردیابی محصولات در طول فرآیند تولید توزیع را آسان تر کند.

  • ایجاد مزیت رقابتی

مدیریت زنجیره ارزش به شرکت شما کمک می کند تا با بهینه سازی عناصری که باعث می شود مصرف کنندگان شرکت شما را به شرکت های دیگر ترجیح دهند، مزیت رقابتی ایجاد کند. برخی از این اجزا ممکن است شامل بازاریابی، تدارکات و عملیات باشد. به این ترتیب مدیریت زنجیره ارزش می تواند با افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها، مزیت رقابتی را افزایش دهد.

  • پیشرفت جریان اطلاعات

جریان اطلاعات راهی است که کارکنان اطلاعات را در سراسر یک شرکت منتقل می کنند. مدیریت زنجیره ارزش می تواند فرآیندهای ارتباطی شرکت شما را بهبود بخشد، که می تواند کلیدی برای تصمیم گیری های تجاری خوب باشد. مدیریت زنجیره ارزش می‌تواند روش انتقال اطلاعات بین افراد و بخش‌ها را خودکار کند، که می‌تواند به شرکت شما اجازه دهد اطلاعات را به صورت یکپارچه به اشتراک بگذارد و همزمان به داده‌ها دسترسی آسان‌تری داشته باشد. برای این منظور می توان از نرم افزار فروش و نرم افزار خدمات پس از فروش استفاده کرد.

  • بهبود خدمات و پشتیبانی مشتری

پیاده سازی یک سیستم مدیریت زنجیره ارزش می تواند به شرکت شما کمک کند تا خدمات و پشتیبانی مشتری خود را بهبود بخشد. مدیریت زنجیره ارزش می تواند شرکت شما را قادر سازد تا روند تولید خود را بهتر پیگیری کند. علاوه بر این قابلیت ردیابی ساخت می‌تواند ارائه اطلاعات به مشتریان در مورد وضعیت سفارش‌هایشان را آسان‌تر کند، که خدمات مشتریان شرکت شما را بهبود می ‌بخشد.

در این راستا و برای بهبود خدمات و پشتیبانی مشتری می توانید از نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا ، نرم افزار فروش  و نرم افزار خدمات پس از فروش نیز استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شرکت به وان تماس بگیرید.

منبع: www.indeed.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1  +  3  =  

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره