مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید

مسئولیت اجتماعی شرکت یا “CSR” عملی است که نگرانی های زیست محیطی و اجتماعی را با برنامه ریزی و عملکرد یک شرکت تلفیق می کند. این برنامه ها مبتنی بر این ایده است که مشاغل می توانند تأثیرات سوء اجتماعی و زیست محیطی خود را بر جهان کاهش دهند. به طور خلاصه، CSR به تعهدات اخلاقی یک شرکت در رابطه با کارمندان، محیط، رقبا، اقتصاد و سایر حوزه های زندگی که تجارت روی آن تأثیر می گذارد اشاره دارد.

در اینجا به آنچه باید درباره مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) ، برنامه های آن و سود آن برای یک کسب و کار بدانید اشاره خواهیم کرد. همچنان با شرکت بهوان ارائه دهنده انواع  نرم افزار اصالت و رهگیری کالا ، نرم افزار خدمات پس از فروش، نرم افزار crm و سایر نرم افزارهای سازمانی همراه باشید.

مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) چیست؟

در حال حاضر شرکت های بزرگ با چالش ادامه ی حیات در دوره جهانی سازی گسترده روبرو هستند. جهان اکنون به هم پیوند بیشتری می بخشد، بنابراین دنیای تجارت نیز در تلاش است تا جنبه های مختلف روابط خود را بهبود بخشیده و از این طریق توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند و خود را به عنوان یک شرکت متعهد معرفی کند.

موضوعات کنونی جهانی مانند تغییر آب و هوا ، ناامنی غذایی ، جنگ و درگیری ، بهداشت و آموزش تأثیر مهمی بر توانایی شرکت ها برای بهره وری و رشد دارند. بنابراین شرکت ها سیاست های CSR را اتخاذ می کنند تا ببینند چگونه می توانند در حل این چالش ها نقش داشته باشند.

در چنین شرایطی مسئولیت اجتماعی شرکت به معنای داشتن این آگاهی است که شما نه تنها نسبت به خود و شرکتتان تعهد و مسئولیت خاصی دارید بلکه نسبت به کل جامعه نیز متعهد هستید. CSR به انجام فعالیت های تجاری با در نظر گرفتن تأثیرات اجتماعی و زیست محیطی این فعالیت ها اشاره دارد. به بیان دیگر مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) اجرای استراتژی هایی برای تحقق بخشیدن به این انتظارات اجتماعی است به گونه ای که منافع مثبتی برای جامعه و محیط ایجاد کند و در عین حال نیز شرکت ارزش مالی یا اعتبار مورد نظر خود را کسب نماید.

CSR

بنابراین به نظر شما هدف اصلی برنامه های CSR چیست؟ برای آشنایی بیشتر با اهداف CSR همچنان با شرکت به وان ارائه دهنده انواع نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همراه باشید.

انواع مسئولیت اجتماعی شرکت CSR

حال که با پاسخ CSR چیست؟ آشنا شدید، نوبت آن رسیده که با انواع آن نیز آشنا شوید. در واقع یک شرکت برای آنکه بتواند در مقابل سهامداران، مشتریان و … به طرز مناسبی پاسخگو باشد، باید از انواع مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) اطلاع داشته باشد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم:

مسئولیت اجتماعی زیست محیطی

یکی از انواع مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) برخورداری از شیوه‌های سازگار با محیط زیست است. یک شرکت با فعالیت خود می‌تواند سبب آسیب به محیط زیست شود؛ اما یک سازمان متعهد به CSR در این‌باره تعهد اخلاقی داشته و از تاثیرات کسب و کار خود به طبیعت آگاه است.

مسئولیت اجتماعی اخلاقی

مسئولیت پذیری اخلاقی یعنی کسب و کار شما در همه زمینه‌ها از شیوه‌های تجاری عادلانه کمک می‌گیرد؛ به بیانی تمام موارد اخلاقی همچون داشتن رفتار محترمانه با همکاران و مشتریان و تعیین حداقل دستمزد را رعایت می‌کند.

مسئولیت اجتماعی بشر دوستانه

هنگامی که یک شرکت به جوامعی که مربوط به ماموریت آنها است کمک مالی کند، در جهت مسئولیت اجتماعی بشردوستانه گام برداشته است.

مسئولیت اقتصادی

اگر یک شرکت مسئولیت اقتصادی را در نظر نگیرد، تنها کسب درآمد بیشتر و بیشتر را در اولویت قرار می‌دهد؛ اما یک کسب و کار متعهد به مسئولیت اقتصادی، اقدامات مالی را پیش می‌برد که تمام موارد گفته شده را شامل شود و هدف آن تنها درامدزایی بیشتر نیست.

هدف اصلی برنامه های CSR چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) یک چارچوب عملکرد تجاری است که علاوه بر سودآوری، تأثیرات مثبت اجتماعی سیاست ها و عملکردهای شرکت را در اولویت قرار می دهد. هدف اساسی این برنامه ها بهبود جوامع (هم محلی و هم در سراسر جهان) ، با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی، زیست محیطی و حاکمیت تجاری (ESG) در کلیه تصمیمات استراتژیک است. در واقع زمانی که مشاغل نسبت به فعالیت های تجاری خود  به اجتماع پاسخگو باشند حسن نیت خود را به مصرف کننده نشان می دهند که در نهایت منجر به افزایش فروش و کسب سود بیشتر خواهد شد.

همانطور که می دانید آنچه که مردم درباره شرکت شما فکر می کنند برای موفقیت آن حیاتی است. به این ترتیب با ایجاد یک تصویر مثبت که به آن اعتقاد دارید، می توانید نام تجارت و شرکت خود را در ذهن مخاطبان زیادی برجسته کنید. تلاش های شرکت ها در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت معمولاً در چند زمینه کلی شامل برنامه های زیست محیطی است که باعث کاهش رد پای کربن و همچنین بهبود بهره وری انرژی و بازیافت می شود. تشویق و حمایت از سازمان های خیریه نیز موضوع مشترک شرکت های دارای مسئولیت اجتماعی (CSR) است. رفتار منصفانه و اخلاقی با کارمندان یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های یک شرکت با مسئولیت اجتماعی است، به ویژه برای تجارت های بزرگی که در سطح بین المللی فعالیت می کنند.

مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR)

چه کسی برنامه CSR شرکت را مدیریت می کند؟

ارتقاء یک برنامه مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) مطمئناً به یک مدیر نیاز دارد. در واقع مهم نیست که شما از یک پلت فرم دیجیتال برای رسیدگی به ابتکارات خود استفاده می کنید یا خیر، بلکه پروژه به بهترین شکل توسط شخصی اداره می شود که نمای خوبی از همه تیم ها و افراد داشته باشد. برخی از شرکت ها دارای یک بخش خاص برای انجام مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) هستند، در حالی که برخی دیگر به تیم های منابع انسانی جداگانه اعتماد می کنند. بسته به آنچه که کسب و کار امیدوار است با ابتکار عمل CSR خود به دست آورد، این امر همچنین می تواند به عهده بخش های بازاریابی یا ارتباطات شرکت باشد.

مزایای اقدامات CSR چیست؟

در این قسمت می خواهیم درباره مزایای csr صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

  • وفاداری مشتری و کارمند

به دست آوردن وفاداری مشتریان در دنیای پر رقابت امروز بسیار دشوار است اما در صورت موفقیت می تواند بسیار سود آور باشد. عمل به مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) به مردم و مخاطبانتان؛ متعهد بودن و عملکرد حرفه ای و ثبات کسب و کار شما را نشان می دهد که همین عوامل موجب افزایش اعتماد و ایجاد مشتریان وفادار می شود.

  • تأثیر محلی و جهانی

با رعایت مسئولیت های CSR تجارت شما نه تنها در سطح محلی تاثیرگذار خواهد بود بلکه در ابعاد وسیع تر یعنی در سطح جهان نیز مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

  • ترازبندی مأموریت و چشم اندازهای شرکت

ابتکارات CSR که از نظر استراتژیک در نظر گرفته می شوند، می توانند به طور اساسی به تجارت شما کمک کنند تا با مأموریت و چشم انداز خود همسو شود.

  • فرصت های بازاریابی مطلوب تر

اگر در یک بازار اشباع شده قرار دارید و اغلب در تلاش برای بازاریابی محصول خود هستید، علاوه بر معرفی جنبه های مختلف خدمات و محصولات خود، CSR یک روش دیگر برای جلب توجه مثبت مخاطبانتان خواهد بود. مسئولیت اجتماعی شرکت در واقع راهی است برای ارتقاء نام تجاری شما و این که شما چه کسی هستید و چه کارهایی را انجام می دهید. بنابراین یک استراتژی CSR قوی می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا در رقابت متفاوت باشد.

برنامه ریزی و عملکرد یک شرکت در برابر نگرانی های زیست محیطی و احتماعی

معایب مسئولیت اجتماعی سازمانی (CSR)

علاوه بر مزایا CSR ممکن است برای برخی از شرکت‌ها معایبی نیز داشته باشد؛ برای همین در ادامه به یک سری از آنها اشاره خواهیم کرد:

 نیاز به هزینه زیاد

یکی از معایب مسئولیت اجتماعی شرکت نیاز به هزینه بالا است. این مسئله به خصوص برای شرکت‌های کوچک مشکل بزرگی به حساب می‌آید؛ چرا که آنها ممکن است توانایی لازم برای پرداخت هزینه‌های بالاتر را نداشته باشند.

ترس از دست دادن سرمایه

طبیعتا سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت علاقمند به سودآوری هستند؛ اما برخی از سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند که فعالیت در زمینه مسئولیت اجتماعی ممکن است سبب کاهش سودآوری آنها شود یا حتی سبب شود که آنها برخی از منابع مالی خود را در این مسیر از دست بدهند.

امکان بروز شستشوی سبز

شاید هنوز با عبارت “شستشوی سبز” آشنا نباشید. این اصطلاح برای شرکت‌هایی به کار می‌رود که تنها ادعای پذیرفتن مسئولیت اجتماعی زیست محیطی را دارند. به عبارتی آنها در واقعیت دوستدار محیط زیست نبوده و فقط ادعا دارند. در عمل برای این شرکت‌ها هیچ چیز جز حفظ سرمایه و سودآوری بیشتر مطرح نیست. حتی اگر اقدامات آن‌ها موجب آسیب به محیط زیست شود.

چگونه موفقیت CSR شرکت خود را اندازه گیری کنیم؟

– نتایج به دست آمده را با بهترین رقبا در تجارتتان مقایسه کنید.

– اهداف  و KPI ها را تعیین کنید

– تأثیر کیفی کمپین مسئولیت اجتماعی شرکت CSR را با بازخورد کارکنان خود اندازه گیری کنید.

– برای ارزیابی موفقیت در کمپین خود از ابزارها و سیستم عامل های دیجیتال استفاده کنید.

– سایر متغیرهای تجاری مانند حفظ کارکنان، میزان مخاطبان و ارزش شرکت را تجزیه و تحلیل کنید.

نمونه KPI برای سنجش موفقیت CSR کدامند؟

  •  نرخ استخدام کارمندان
  • نرخ نگهداری کارکنان
  • نرخ بازدید آنلاین
  • نرخ مشتریان
  • افزایش جستجوهای ارگانیک با نام تجاری
  • افزایش رضایت کارکنان

نمونه‌هایی از مسئولیت اجتماعی سازمانی شرکت‌های دیگر

در مبحث CSR چیست؟ خوب است به برخی از نمونه‌هایی از مسئولیت اجتماعی سازمانی شرکت‌ها اشاره کنیم تا متوجه شوید که تعهد به این موضوع شدنی است:

مسئولیت اجتماعی شرکت اپل

شرکت اپل به عنوان یکی از مطرح‌ترین کمپانی‌ها در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که به مدت ۱۰ سال یعنی تا سال ۲۰۳۰ اقدامات خود را در زمینه عدم استفاده از کربن پیش خواهد برد. این نمونه نشان می‌دهد که شرکت اپل تلاش‌های زیادی را برای کمک به محیط زیست از طریق عدم تولید کربن پیش می‌برد.

مسئولیت اجتماعی شرکت کاله

به عنوان یک نمونه داخلی می‌توان از اقدام جالب شرکت کاله با همراهی جمعیت هلال احمر و اسنپ یاد کرد. در دوران کرونا این شرکت با راه‌اندازی کمپین “به هم دلگرمیم” در توییتر اعلام کرد که با هر ریتوییت یک بسته غذایی ۲۰۰ هزار تومانی به دست خانواده‌های نیازمند می ‌رساند تا در این دوران سخت کمکی به افراد آسیب‌دیده شود.

سخن آخر

مسئولیت اجتماعی شرکت، گزینه‌ای برای موفقیت سازمان و بهبود مشکلات اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی است. به هر حال هر شرکت مسئولیتی در برابر جامعه و افراد دارد که با متعهد بودن به CSR می‌تواند در برآورده کردن بخشی از آن ها گام بردارد. در این مطلب به همه چیز در رابطه با مسئولیت اجتماعی سازمانی اشاره شد. بهوان طراح و ارائه دهنده بهترین نرم افزارهای سازمانی درکنارشماست. درصورتی که در این باره یا در رابطه با نرم افزارهای موردنیاز سازمان خود نیاز به اطلاعات یا مشاوره دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3  +  7  =  

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره