هک رشد چیست؟

هک رشد چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید

این روزها هک رشد به کلمه کلیدی شروع بسیاری از کسب وکارها تبدیل شده است. خیلی از استارتاپ ها در مراحل اولیه ی خود که از بودجه کمی برخوردار هستند برای اینکه بتوانند به سرعت رشد کنند و میلیون ها مخاطب و دلار به دست آورند، به دنبال هکرهای رشد می روند. اما واقعا هک رشد چیست؟ و به چه کسانی هکر رشد گفته می شود؟  برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

رشد در هر کسب و کاری ضروری است. این روزها مشاغلی که نتوانند رشد کنند به زودی ناپدید می شوند. برای کارآفرینان بسیار مهم است که محصولات خود را هر روز به طور موثرتری به بازار عرضه کنند. البته چالش های زیادی در این مسیر وجود دارد،اما با این حال استفاده از استراتژی های هک رشد و تکنیک های فروش در بازاریابی می تواند تا حد زیادی این اهداف را امکان پذیر نماید.

در واقع به منظور به دست آوردن مشتریان بیشتر، کارآفرینان باید از تکنیک های مختلف هک رشد استفاده نمایند. اگرچه برخی از این تکنیک ها تنها چندین سال است که به وجود آمده است، اما با این حال، هک رشد ثابت کرده که نقش مهمی در رشد مشاغل امروزی دارد. خیلی از صاحبان مشاغل با توجه به مزایایی که از هک رشد در تجارت خود کسب کرده اند، آن را به عنوان بخش مهمی از استراتژی کسب و کار خود قرار داده اند. اگر برای شما هم دستیابی به مشتریان جدید و همینطور حفظ مشتری های موجود مهم است، زمان آن رسیده کار با هک رشد را شروع کنید.

هک رشد چیست؟

همانطور که می دانید موانع زیادی هستند که می توانند از رشد یک کسب و کار و افزایش درآمد آن جلوگیری کنند. اما ایده های هک رشد توانسته خیلی از این موانع را از سر راه کسب و کارها بردارد. به طوری که در حال حاضر برای بسیاری از مشاغل هک رشد به یک عنصر اثبات شده در موفقیت انها تبدیل شده است. البته به شرطی که بتوان تکنیک های آن را به بهترین نحو ممکن اجرا کرد.

مفهوم هک رشد چیست؟

هک رشد یا یا Growth Hacking یک تکنیک آزمایش محور است که قادر خواهد بود مؤثرترین راه های رشد یک تجارت را تعیین کند. فرآیند هک رشد شامل ترکیبی از بازاریابی، طراحی، توسعه، مهندسی و تجزیه و تحلیل داده است. این فرآیند به این دلیل هک نامیده شده است که هکرها می توانند به جای استفاده از فرآیندهای معمولی و کند با یک روش سریع، مقرون به صرفه اما ابتکاری به رشد قابل توجهی دست یابند.

لازم است بدانید تعریف هک رشد نخستین بار توسط آقای شان الیس( Sean Ellis ) مطرح شد. وی این کلمه را به کسانی نسبت داد که هدف تمام فعالیت‌هایشان در تمامی کسب و کارها، رشد است. شان الیس مشاور رشد دراپ باکس و همینطور صاحب استارتاپ Qualaroo است.

چه کسی هکر رشد است؟

هکر رشد فرد باهوش، تحلیلگر و مبتکری است که هدف اصلی او پیاده سازی استراتژی های خلاقانه و مقرون به صرفه جهت اطمینان از جذب و حفظ مشتری برای یک کسب و کار است. یک هکر رشد ممکن است ترکیبی از روش ها مانند سئو، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیل، اتوماسیون، نرم افزار فروش، برندینگ و یا مهندسی معکوس را برای دستیابی به اهداف خود استفاده کند.

به یاد داشته باشید ، هکرهای رشد می توانند بازاریاب رشد نیز باشند، اما این اصطلاح هرگز به عنوان فقط یک بازاریاب تعریف نمی شود. همچنین یک هکر رشد جایگزینی برای بازاریاب و یا بهتر از بازاریاب نیست. بلکه یک هکر رشد فقط متفاوت از یک بازاریاب است.

برخلاف بازاریاب های سنتی، که ممکن است مجموعه وسیعی از مهارت ها و اهداف را در نظر داشته باشند، هکرهای رشد فقط بر روی یک هدف متمرکز می شوند و آن هم رشد است. رشد و توسعه یک کسب و کار به شدت متاثر از ذهنیت هکرهای رشد است اما به طور کلی هدف اصلی استراتژی های هک رشد افزایش مشتری و کاربر در اسرع وقت و در عین حال به حداقل رساندن هزینه ها است.

استراتژی های هک رشد چیست؟

به طور کلی سه نوع اصلی استراتژی هک رشد وجود دارد:

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی در اصل کم هزینه ترین نوع استراتژی هک رشد است که شامل تولید محتوا برای وبلاگ، شبکه های اجتماعی و نقد محصولات و همچنین مواردی نظیر برگزاری مسابقه، بازاریابی اینفلوئنسر، بازاریابی ایمیلی، سئو و فعالیت های مشابه دیگر می شود.

– بازاریابی محصول

در بازاریابی محصول سعی می شود با تکنیک های خاصی، خرید محصول را جذاب‌تر و کاربرپسند کرد. در نظر گرفتن تخفیف یا جایزه و مواردی که موجب ایجاد انگیزش برای خرید محصول می شود از جمله تکنیک های هک رشد در این بخش است.

– تبلیغات

هکرهای رشد سعی می کنند استراتژی تبلیغات را با کمترین هزینه به کار ببرند. به این ترتیب تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردهای موجود در سطح شهر جزو استراتژی تبلیغات هک رشد قرار نمی گیرد. در عوض تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و یا تبلیغات کلیکی راه حل کم هزینه ی هکرهای رشد برای پیاده سازی این استراتژی در رشد یک کسب و کار است.

 

 هکر رشد

تفاوت استراتژی های هک رشد و تاکتیک های هک رشد چیست؟

بین استراتژی های هک رشد و تاکتیک های هک رشد تفاوت هایی وجود دارد. مثلا استراتژی های هک رشد اصولا طولانی مدت هستند و ممکن است تغییر نکنند. اما تاکتیک های هک رشد، در واقع اجرای کوتاه مدت استراتژی های شما است و می تواند در صورت نیاز برای دستیابی به اهداف استراتژیک تنظیم گردد. با این حال، این اصطلاحات اغلب با یکدیگر نیز قابل استفاده هستند.

نحوه پیاده سازی استراتژی های بازاریابی هک رشد

اگر می خواهید استراتژی های بازاریابی هک رشد را با موفقیت پیاده سازی کنید، مواردی وجود دارد که باید آنها را عملی کنید. مثلا برای شروع  باید یک محصول جذاب داشته باشید. اگر محصول شما جذاب نباشد، تمام راه حل های بازاریابی موجود در جهان هم نمی توانند به شما کمک کنند تا به رشد مورد نظر خود برسید.

محصول جذاب شما باید علاوه بر اینکه نیازهای مشتریان را به خوبی برآورده کند، از استانداردهای لازم نیز برخوردار بوده و ارزش پرداخت هزینه برای خرید آن را داشته باشد. برای رسیدن به این هدف، باید درک کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند و به چه چیزی نیاز دارند.

هنگامی که این اطلاعات را به دست بیاورید به خوبی درک می کنید که چگونه محصول یا خدمات شما مشکلات مشتریان را حل می کند. بنابراین می توانید استراتژی های بازاریابی هک رشد خود را متناسب با آن تنظیم کنید.  می توان نتیجه گرفت بهترین راه برای دستیابی به استراتژی ها و تاکتیک های هک رشد شناخت کامل مشتری و نیاز اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  48  =  53

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره