انبارگردانی با بارکد؛ راهی برای ذخیره زمان و انرژی

به این مقاله امتیاز دهید

اگر یک شرکت یا سازمان بزرگ را اداره می‌کنید و محصولات و کالاهای تولیدی خود را به مشتریان ارائه می‌دهید، احتمالاً با فرایند انبارگردانی یا انبارگردانی با بارکد آشنایی دارید؛ اما اگر در ابتدای مسیر هستید و اطلاعات چندانی در مورد انبارگردانی ندارید، باید به شما بگوییم که انبارگردانی یا Stock Taking یکی از مهم‌ترین فرایند‌هایی است که در یک شرکت انجام می‌شود. هدف از انجام انبارگردانی یا انبارداری مقایسه موجودی واقعی انبار با موجودی داخل سیستم است. با استفاده از انبارگردانی مغایرت‌های موجود در تعداد محصولات مشخص می‌شود و می‌توان یک آمار دقیق از محصولات شرکت را ارائه کرد. انبارگردانی معمولاً به‌صورت دوره‌ای و در واپسین روز‌های سال انجام می‌شود. البته در برخی از شرکت‌ها این فرایند در بازه‌های زمانی کوچک‌تری نیز انجام می‌شود.

درگذشته برای انبار‌گردانی از روش‌های سنتی و دستی استفاده می‌کردند که امکان بروز خطای انسانی در آنها بسیار بالابود؛ اما امروزه کسب‌و‌کارها با استفاده از انبارگردانی با بارکد می‌توانند بدون هیچ‌گونه خطا و اشتباهی فرایند انبارگردانی را انجام دهند. شرکت‌هایی که از انبارگردانی با بارکد استفاده می‌کنند می‌توانند این فرایند را با دقت زیاد و در کم‌ترین زمان ممکن انجام دهند و تحولی بزرگ در سیستم انبارگردانی خود ایجاد کنند. ما در تیم بهوان همواره به دنبال بهترین‌ها هستیم و بهترین‌ها را نیز برای مشتریان خود فراهم می‌کنیم به همین دلیل نرم‌افزاری را برای شما طراحی کردیم که با استفاده از آن بتوانید فرایند انبارگردانی خود را به‌راحتی انجام دهید. اگر می‌خواهید از قافله عقب نمانید و با پیشرفت تکنولوژی شما هم پیشرفت کنید، همین حالا با کارشناسان ما در تیم بهوان تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی و نرم افزار رهگیری کالا بهوان را به شما معرفی کنند.

 

هدف از انبارگردانی چیست؟

انبارگردانی برای تمامی شرکت‌ها مهم و اساسی است؛ اما انبارگردانی برای شرکت‌های تولیدی که موجودی انبارشان بخش زیادی از دارایی آنها را تشکیل می‌دهد از اهمیت بیشتری برخوردار است. در انبارگردانی مغایرت محصولات که ممکن است ناشی از ورود و خروج کالا بدون صدور مجوز، ضایع شدن اجناس، اشتباه انباردار و سرقت باشد، مشخص می‌شود. مدیران کسب‌و‌کار با پیگیری دلیل وجود مغایرت در محصولات انبار می‌توانند کارایی انبار را افزایش دهند و از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند. به یاد داشته باشید که وجود مغایرت در برخی از کالاهای انبار ممکن است در میزان سود و زیان کسب‌وکار شما تأثیرگذار باشد و در صورت عدم پیگیری سازمان با ضرر‌های سنگینی مواجه شود. اگرچه کارشناسان همواره به شرکت‌ها و سازمان‌ها توصیه می‌کنند که فرایند انبارگردانی را به‌صورت دوره‌ای و فصلی انجام دهند؛ اما زمان‌بر بودن و هزینه‌بربودن فرایند انبارگردانی سبب شده تا شرکت‌ها این فرایند را تنها سالی یک‌بار انجام دهند. جالب است بدانید گزارش حاصل از انبارگردانی شرکت برای امور مربوط به حسابداری شرکت نیز مهم است. به‌عبارت‌دیگر شما با استفاده از اطلاعات انبارگردانی می‌توانید از صحت اعداد و ارقام و اطلاعات حسابداری شرکت نیز اطمینان حاصل کنید.

در این راستا پیشنهاد می کنیم مقاله اهمیت کالاهای مبتنی بر بارکد را مطالعه کنید.

انبارگردانی به روش سنتی به چه صورت است؟

پیش از پرداختن به انبارگردانی با بارکد بهتر است در مورد روش انجام انبارگردانی به روش سنتی و دستی آگاهی داشته باشید. در روش انبارگردانی سنتی انباردار و تعدادی از نیروهای شرکت به‌صورت دستی تک تک کالاهای موجود در انبار را چک می‌کنند و لیست موجودی انبار را مقایسه می‌کنند. انباردار در انبارگردانی لیست موجودی انبار را با لیست موجودی کالاها که از نرم‌افزار حسابداری پرینت گرفته شده است مقایسه می‌کند و در صورت وجود مغایرت تعداد موجودی واقعی انبار را یادداشت می‌کند. جالب است بدانید در زمان انجام فرایند انبارگردانی اگر مغایرتی بین تعداد کالاهای داخل انبار و تعداد کالاهای موجود در نرم‌افزار حسابداری وجود داشته باشد انباردار موظف است که شمارش تعداد کالا را ۲ الی ۳ بار تعداد کند و برای نهایی‌شدن آمار عدد حاصل از شمارش سوم را به‌عنوان موجودی کالا در انبار یادداشت کند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید انبارگردانی به روش سنتی و دستی نسبت به انبارگردانی با بارکد بسیار زمان‌بر و خسته‌کننده است و احتمال بروز خطای انسانی در آن بسیار بالا است.

 

انبارگردانی با بارکد - بهوان

انبارگردانی با بارکد به چه صورت است؟

اگرچه انبارگردانی سنتی و دستی در زمان خود بسیار کارآمد و مؤثر بوده است؛ اما مدیران کسب‌وکارها همواره باید از به‌روزترین تکنولوژی‌ها در سازمان خود استفاده کنند تا بتوانند شرایط مناسب و ایدئالی را برای خود و کارکنان سازمان ایجاد کنند و میزان سود خود را افزایش دهند. امروزه شمارش موجودی انبار و انبارگردانی با بارکد یکی از پرطرف‌دارترین روش‌های انبارگردانی است که بسیاری از کسب‌و‌کارها از آن استفاده می‌کنند. در انبارگردانی با بارکد یا انبارگردانی با بارکدخوان یک بارکد اختصاصی برای هر یک از اجناس موجود در انبار در نظر گرفته می‌شود که اطلاعات مربوط به کالا در آن رمز‌گذاری شده است.

برای اختصاص‌دادن بارکد به‌تمامی محصولات می‌توانید از نرم‌افزار حسابداری استفاده کنید؛ زیرا نرم‌افزار حسابداری امکان اختصاص‌دادن یک سریال منحصربه‌فرد متناسب با ویژگی‌های محصولات مثل وزن، نوع و شماره لات را برای شما فراهم می‌کند. سریال هر محصول متمایز از سایر محصولات است و تمام اطلاعات مرتبط با محصول و تاریخچه محصول با استفاده از این سریال در سیستم ثبت می‌شود. سریال ارائه شده توسط نرم‌افزار حسابداری به‌صورت بارکد چاپ می‌شود و روی کالا یا پالت کالا چسبانده می‌شود. به‌این‌ترتیب در زمان انبارگردانی با بارکدخوان کافی است که انباردار با استفاده از هندلند یا بارکدخوان، بارکدهای نصب شده روی کالا‌ها را اسکن کند تا موجودی کالا در انبار مشخص شود و انباردار می‌تواند مغایرت‌های موجود در انبار را شناسایی کند. خوب است بدانید در انبارگردانی با بارکد خطای شمارش کاهش پیدا می‌کند و نیازی به نیروی انسانی زیاد برای انجام فرایند انبارگردانی نیست.

 

هدف از پیاده سازی سیستم انبارداری با بارکد در سیستم چیست؟

همان‌طور که می‌دانید فرایند انبارداری شامل فعالیت‌هایی نظیر مدیریت انبار، مدیریت درخواست‌ها، مدیریت سفارش‌ها، انبارگردانی، ثبت ورود و خروج کالا، جانمایی کالا، حسابداری کالا و مدیریت موجودی است؛ به همین دلیل انبارگردانی و مدیریت انبار از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این مواد اولیه، تجهیزات و قطعات بخش عمده‌ای از سرمایه سازمان را تشکیل می‌دهند. بنابراین لازم است که نسبت به نگهداری و مراقب از آن کوشا باشید و از یک سیستم جدید و بدون خطا برای کنترل موجودی انبار، میزان سفارش کالا و سفارش به‌موقع استفاده کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید وضعیت انبارگردانی را بهبود دهید و از ضرر و زیان‌های ناشی از کم‌توجهی به نگهداری کالا جلوگیری کنید و میزان سود سازمان را افزایش دهید. به یاد داشته باشید که در زنجیره تولید، انتقال، توزیع و مصرف کالا انبارداری نقش واسط و اتصال را بین حلقه انتقال محصول از تولیدی مرکزی به بازار مصرفی را ایفا می‌کند؛ ازاین‌رو لازم است که انبارگردانی با دقت زیادی انجام شود تا هیچ‌گونه مشکلی در فرایند انبار‌داری ایجاد نشود. در ادامه این مقاله به بررسی اهداف پیاده‌سازی سیستم انبارداری با بارکد و مزایای استفاده از نرم افزار انبارداری با بارکد خواهیم پرداخت:

  • عملیات انبارگردانی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
  • در هر لحظه و زمانی می‌توانید موجودی کل انبار را بگیرید.
  • با استفاده از انبارگردانی با بارکد می‌توانید در زمان و نیروی انسانی صرفه‌جویی کنید.
  • پیدایش سیستم انبارگردانی با بارکد به شرکت‌ها و سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که سیستم انبارداری و انبارگردانی را از حالت سنتی و دستی به حالت اتوماتیک ارتقا دهند.
  • جست‌و‌جوی کالاها در انبار با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
  • در انبارگردانی با بارکد سرعت، دقت و عملکرد فرایند انبارگردانی بهبود پیدا می‌کند.
  • امکان ثبت ورود و خروج تمامی کالاها و محصولات به‌صورت خودکار و بدون دخالت انسان فراهم می‌شود.
  • تعدیل هزینه‌ها و بازگشت سریع و مناسب سرمایه میسر می‌شود.
  • در انبارگردانی با بارکد می‌توانید تاریخ انقضای کالا‌ها یا آخرین‌مهلت فروش آنها را بررسی کنید.

 

نرم افزار اصالت کالا بهوان

نرم افزار بارکدخوان بهوان؛ راه حلی برای مشکلات انبارگردانی شما

امروزه پیشرفت تکنولوژی تحولات عظیمی را در زندگی روزمره و سازمان‌ها ایجاد کرده است و موجب سهولت در بسیاری از کارها شده است. انبارگردانی یا انبارداری نیز یکی از فرایند‌هایی است که با پیشرفت تکنولوژی از حالت سنتی خود خارج شده و امروزه با استفاده از تکنولوژی به‌آسانی و با دقت بالایی انجام می‌شود. انبارگردانی با بارکدخوان، کنترل موجودی کالا و محصولات و همچنین مدیریت بهینه انبار را بهبود می‌بخشد و تأثیر بسزایی در افزایش سود سازمان دارد. نرم افزار بارکدخوان بهوان یکی از بهترین نرم‌افزارهای بارکدخوان موجود در بازار است که می‌تواند به شما انبارگردانی کمک کند. بنابراین همین حالا با کارشناسان ما در تیم بهوان تماس بگیرید و از مشاوره آنها استفاده کنید. البته نرم‌افزار بارکدخوان تنها نرم‌افزار مجموعه ما نیست. شرکت نرم‌افزاری بهوان در زمینه طراحی نرم‌افزارهایی نظیر نرم افزار crm، نرم افزار اصالت و رهگیری کالا یا نرم افزار انبارداری با بارکد، سامانه یکپارچه، نرم افزار نگهداری و تعمیرات و نرم‌افزار خدمات پس از فروش نیز فعالیت دارد.

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره