برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات؛ مهم‌ترین نیاز سازمان

۵/۵ - (۱ امتیاز)

امروزه اهمیت برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات بر کسی پوشیده نیست. برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا زمان کار را به حداکثر برسانند و عمر تجهیزات و دستگاه‌های خود را افزایش دهند. شرکت‌ها و سازمان‌هایی که دارای تجهیزات، دستگاه‌ها و سیستم‌های پیچیده هستند می‌توانند از برنامه‌ ریزی نگهداری و تعمیرات استفاده کنند. به‌طورکلی برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات مجموعه اقداماتی است که برای سازماندهی و اولویت‌بندی فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات انجام می‌شود به شکلی که تمامی فرایندها و فعالیت‌های تعمیراتی کاملاً مؤثر و کارآمد باشند. برای انجام این کار ابتدا باید اطلاعات مربوط به دستگاه‌ها و تجهیزات به‌صورت دقیق ثبت شود. این اطلاعات شامل نوع و تعداد دستگاه‌ها، نیاز‌های دستگاه‌ها و شرایط تعمیر و نگهداری آن ها است. بعد از ثبت این اطلاعات برنامه‌ریزی برای نگهداری و تعمیرات آغاز می‌شود. البته اینجا پایان کار نیست. بنابراین اگر می‌خواهید با مراحل برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات و وظایف واحد برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات آشنا شوید، در ادامه این مقاله از شرکت نرم‌افزاری بهوان همراه ما باشید تا به سؤالات شما پاسخ دهیم.

 

اهمیت برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات

برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات به کسب‌و‌کارها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا هزینه تعمیرات و نگهداری دستگاه‌ها و تجهیزات را کاهش دهند و عمر مفید دستگاه‌ها را افزایش دهند. بنابراین برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات جزو مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که دارای تجهیزات و دستگاه‌‌های بزرگ هستند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به دلایل اهمیت برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات برای سازمان‌ها و شرکت‌ها بپردازیم:

کارایی تجهیزات را بهبود می‌بخشد

همان‌طور که گفتیم در برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات  به‌خوبی نگهداری می‌شوند تا عملکرد بهتری داشته باشند و کیفیت و کارایی آنها بهبود پیدا کند.

بهره‌وری را افزایش می‌دهد

زمانی که یک خرابی غیرمنتظره اتفاق می‌افتد برنامه تولید شرکت با مشکل مواجه می‌شود و باعث بیکار شدن تجهیزات و نیروی انسانی می‌شود؛ اما در نقطه مقابل برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات به کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند تا بهره‌وری را افزایش دهند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

اگر برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات به‌خوبی پیاده‌سازی شود دیگر خبری از تعمیرات اضطراری و پرهزینه نیست. البته با این فرایند نمی‌توانید از همه خرابی‌ها جلوگیری کنید؛ اما می‌توانید موجب کاهش  خرابی‌ها و تعمیرات غیرمنتظره و هزینه‌بر شوید.

افزایش عمر مفید دستگاه‌ها و تجهیزات

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات افزایش عمر مفید دستگاه‌ها و تجهیزات و جلوگیری از جایگزین‌کردن زودتر از موعد آن ها است.

 

مزیت های نرم افزار نگهداری و تعمیرات - بهوان

مراحل برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات

همان‌طور که گفتیم برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات برای سازمان‌ها و شرکت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. بااین‌حال آمارها نشان می‌دهد بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات را به شکل مؤثر انجام نمی‌دهند؛ به همین دلیل برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات برای آن ها تأثیرات منفی بر هزینه، قابلیت‌ اطمینان تجهیزات، اثربخشی کار و زمان دارد. در ادامه این مقاله به مراحل برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات می‌پردازیم:

شناسایی دستگاه‌ها

در گام اول باید یک لیست کامل از دستگاه‌ها و تجهیزات سازمان تهیه کنید. سپس اطلاعات مربوط به آنها نظیر شماره‌سریال، طول عمر مورد انتظار، بازرسی‌های مرتبط، ساخت/مدل، قیمت اصلی، تاریخ نصب، ویژگی‌های خاص و تمام فعالیت‌های تعمیر و نگهداری را با زمان دقیق انجام آن یادداشت کنید. به این مرحله از برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات بسیار توجه کنید و زمان بیشتری را برای بررسی و سازماندهی اسناد مربوط به هر دارایی اختصاص دهید؛ زیرا جمع‌آوری اطلاعات صحیح و دقیق در این مرحله برای اجرای مؤثر و کارآمد برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات بسیار مهم و حیاتی است. علاوه بر این در این مرحله باید لیست قطعات یدکی موردنیاز تجهیزات و دستگاه‌ها را تهیه کنید تا در زمان انجام تعمیرات این قطعات در دسترس باشند.

تعیین دوره نگهداری و تعمیر

حالا که تمام تجهیزات و دستگاه‌ها فهرست شده‌اند باید برای تمامی تجهیزات یک دوره نگهداری و تعمیر تعیین کنید. در این مرحله باید یک برنامه دقیق برای تعمیر و نگهداری تجهیزات و دستگاه‌ها سازمان خود ایجاد کنید و برای تعیین زمان تقریبی انجام این فعالیت از داده‌های قبلی کمک بگیرید. لازم به ذکر است که تعیین دوره تعمیر و نگهداری به عوامل گوناگونی نظیر میزان استفاده، کارکرد و زمان بستگی دارد. علاوه بر این برنامه‌ای که تهیه می‌کنید باید شامل تعداد دفعات هر کار و اینکه کدام یک از تکنسین‌های سازمان مسئول انجام این کار است باشد.

تجزیه‌وتحلیل بودجه و هزینه

تیم برنامه ‌ریزی نگهداری و تعمیرات می‌توانند هزینه‌های مرتبط با نگهداری و تعمیرات را با فعالیت‌های تعمیر و نگهداری با بودجه‌بندی دقیق کنترل کنند‌. زمانی که درک بهتری از هزینه‌های مرتبط با تجهیزات، دستگاه‌ها و نیروی کار داشته باشید می‌توانید نگاه‌ آگاهانه‌تری به نحوه استفاده از منابع موجود داشته باشید.

برنامه‌ریزی زمان‌بندی

در این مرحله باید مشخص شود که هر یک از دستگاه‌ها و تجهیزات سازمان در چه زمانی باید نگهداری و تعمیر شوند. به این نکته توجه داشته باشید که برای افزایش بهره‌وری بهتر است زمان نگهداری و تعمیرات را به ساعات غیرفعال دستگاه‌ها یا دوره‌هایی که میزان استفاده از تجهیزات کمتر است موکول کنید؛ بنابراین در برنامه‌ریزی زمان‌بندی نگهداری و تعمیرات این دو زمان را لحاظ کنید و سپس وارد نرم افزاری نگهداری و تعمیرات خود گنید.

 

بهترین نرم افزار نگهداری و تعمیرات - بهوان

 

اولویت‌بندی وظایف

مهم‌ترین فعالیت‌های تعمیر و نگهداری همیشه در اولویت قرار دارند. بنابراین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که حیاتی‌ترین  فعالیت‌ها در اولویت قرار بگیرند. علاوه بر این باید مطمئن شوید که تمامی کارکنان و تکنسین‌هایی که وظیفه تعمیر و نگهداری تجهیزات را به عهده دارند آموزش‌های لازم را دیده‌اند و در کار خود مهارت‌های لازم را دارند. علاوه بر این بهتر است برای انجام فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات یک چک‌لیست داشته باشید تا از بروز اشتباهات جلوگیری کنید و مطمئن شوید تمامی کارها به‌درستی انجام شده‌اند.

برای شرایط اضطراری برنامه‌ریزی کنید

درست است که برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات از خرابی‌های ناگهانی جلوگیری می‌کند؛ اما گاهی اوقات موقعیت‌های اضطراری به وجود می‌آیند که باید از قبل برای آنها آمادگی داشته باشید. شما باید اطلاعات تماس افرادی که به‌صورت اضطراری خدمات تعمیر تجهیزات انجام می‌دهند را داشته باشید و سایر روش‌های رسیدگی فوری به مسئله را از قبل برنامه‌ریزی کنید.

انجام بازرسی‌های منظم

یکی از مهم‌ترین مراحل برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات انجام بازرسی‌های منظم برای شناسایی مشکلات بالقوه نگهداری است. شناسایی مشکلات بالقوه پیش از تبدیل‌شدن به مشکلات اساسی، از بروز تعمیرات پرهزینه جلوگیری می‌کند.

 

شرح وظایف واحد برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات

اگر به برنامه ‌ریزی نگهداری و تعمیرات علاقه‌مند هستید و می‌خواهید در این حیطه کار کنید یا برای سازمان و شرکت خود به دنبال استخدام چنین نیرویی هستید در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا وظایف واحد نگهداری و تعمیرات را برای شما بیان کنیم:

بررسی وضعیت موجود

یکی از وظایف برنامه‌ریز نگهداری و تعمیرات بررسی وضعیت تجهیزات و دستگاه‌هاست. او باید اطلاعات، گزارش‌های جمع‌آوری شده و داده‌ها را به‌دقت بررسی کند تا بتواند نیاز دستگاه‌ها به تعمیرات را از قبل تشخیص دهد.

کنترل کیفیت و پایش

برنامه‌ریز نگهداری و تعمیرات باید  مراحل اجرایی نگهداری و تعمیرات را بررسی کند. دریافت گزارش وضعیت، ضمانت کیفیت نگهداری و بررسی عملکرد جزو وظایف برنامه‌ریز نگهداری و تعمیرات است. به‌طورکلی برنامه‌ریز نگهداری و تعمیرات مسئول کنترل کیفیت و پایش فرایند برنامه‌ ریزی نگهداری و تعمیرات است.

برنامه‌ریزی تعمیرات اصلاحی

برنامه‌ریزی تعمیرات اصلاحی مربوط به زمانی است که دستگاه‌ها دچار خرابی می‌شوند. یک برنامه‌ریز نگهداری و تعمیرات باید موارد اجرایی، زمان‌بندی، نحوه تعمیرات و هزینه‌ها را برای نگهداری و تعمیرات تعیین کند.

برنامه‌ریزی تعمیرات پیشگیرانه

در میان وظایف واحد برنامه ‌ریزی نگهداری و تعمیرات، انجام برنامه‌ریزی تعمیرات پیشگیرانه بسیار لازم و ضروری است. انجام برنامه‌ریزی تعمیرات پیشگیرانه از بروز خرابی دستگاه‌ها و تجهیزات جلوگیری می‌کند؛ بنابراین واحد برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات باید راه‌حل‌های پیشگیرانه، نکات دستوری، روش‌ها و دوره‌های نگهداری تجهیزات را تدوین کنند.

 

نرم افزار نگهداری و تعمیرات چیست؟ بهوان

سخن آخر

امروزه بروز خرابی‌ها هزینه‌های هنگفتی را برای سازمان‌ها و شرکت‌ها به همراه دارند. بنابراین بسیاری از آن ها در وهله اول به دنبال روش‌هایی هستند که از بروز خرابی‌ها و هزینه‌های هنگفت جلوگیری کند‌. طبق آمارها  شرکت‌ها و سازمان‌ها انتظار دارند سرمایه‌گذاری در فناوری باعث کاهش زمان توقف، افزایش درآمد و بهبود بهره‌وری کارکنان شود.

یکی از روش‌های کاربردی و مؤثر در این راه برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات است. ما در تیم بهوان با کادر مجرب خود در زمینه برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات همراه شما هستیم تا یک برنامه کاربردی و مؤثر را در سازمان خود لحاظ کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نرم‌افزارهای شرکت بهوان نظیر نرم افزار crm، نرم‌افزار خدمات پس از فروش و نرم افزار نگهداری و تعمیرات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره