تعریف بازاریابی دهان به دهان - بهوان

بازاریابی دهان به دهان چیست؟ ترفندهایی برای جاودانگی

۵/۵ - (۱ امتیاز)

احتمالاً تابه‌حال در مورد رستوران موردعلاقه خود با دوستان یا آشنایان خود صحبت کرده‌اید و به آنها پیشنهاد دادید برای خوردن غذا به آن رستوران مراجعه کنند. این معرفی معمولی یک کسب‌وکار به نزدیکان خود با عنوان بازاریابی دهان به دهان شناخته می‌شود. بازاریابی دهان به دهان یا Word Of Mouth Marketing یک نوع بازاریابی است که در آن تبلیغات از طریق مردم انجام می‌شود. در این نوع بازاریابی مشتریانی که یک تجربه خوب از ارائه خدمات یا محصولات شما دارند به‌صورت رایگان درباره کسب‌وکار شما با دوستان، نزدیکان و آشنایان خود صحبت می‌کنند.

طبق آمارها ۹۲ درصد از مصرف‌کننده‌ها پیشنهادهای دوستان یا نزدیکان خود را بیشتر از هر نوع دیگری از تبلیغات دنبال می‌کنند. بنابراین نباید از قدرت بازاریابی دهان به دهان غافل شوید. درصورتی‌که از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنید نتایج آن می‌تواند از بقیه روش‌های بازاریابی بهتر و کارآمد‌تر باشد. در ادامه این مقاله از شرکت نرم افزاری بهوان همراه ما باشید تا به این سؤال که بازاریابی دهان به دهان چیست و چرا اهمیت دارد پاسخ دهیم.

 

بازاریابی دهان به دهان (wom) چیست؟

بازاریابی دهان به دهان یا بازاریابی wom به‌گونه‌ای از بازاریابی گفته می‌شود که در آن مخاطبان به طور ارگانیک مطالبی را در مورد برندها به اشتراک می‌گذارند. اساساً بازاریابی دهان به دهان تبلیغات رایگانی است که مشتریان در صورت داشتن تجربه خوب از برند برای کسب‌وکار انجام می‌دهند. این روزها مردم داشتن یک مرجع را دوست دارند بنابراین به صحبت‌های دوستان و آشنایان خود در مورد خرید از یک برند اعتماد می‌کنند. در دنیایی که تمامی کسب‌وکارها هزینه‌های کلانی را صرف تبلیغات و جذب مشتری می‌کنند شما با ارائه محصولات و خدمات باکیفیت می‌توانید توجه مشتریان خود را جلب کنید تا کسب‌وکار شما را به اوج شهرت برسانند.

 

بازاریابی دهان به دهان - بهوان

مراحل بازاریابی دهان به دهان

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم کیفیت محصولات و خدمات شما تأثیر بسزایی در جذب مشتریان جدید به‌وسیله بازاریابی دهان به دهان دارد. اگر به‌جای تمرکز روی فروش محصولات کمی به مشتریان خود عشق بدهید حتماً تأثیرات آن را در سراسر کسب‌وکار خود احساس خواهید کرد. امروزه تمامی کمپین‌های بازاریابی دهان به دهان از اصول پنج T برای ارتقا وضعیت کسب‌وکار استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله از سایت بهوان همراه ما باشید تا مراحل بازاریابی دهان به دهان  را برای شما شرح دهیم:

  • صحبت‌کنندگان  ( Talkers )

در مرحله اول از بازاریابی دهان به دهان مشتریان قدیمی و وبلاگ‌نویسان باید در مورد کسب‌وکار شما با دیگران صحبت کنند. در موارد پیشرفته‌تر نیز می‌توانید از افراد مشهور و اینفلوئنسر‌ها برای معرفی کسب‌وکارتان استفاده کنید.

  • موضوع  (Topic)

در مرحله بعدی باید یک موضوع مناسب و هیجان‌انگیز برای بازاریابی دهان به دهان انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید محصولات جدید خود را معرفی کنید، پیشنهادت شگفت‌انگیزی مثل تخفیفات آخر سال ارائه دهید و به بررسی ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصولات یا خدماتتان بپردازید. به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب یک موضوع جالب باعث می‌شود که مشتریان آن را برای آشنایان خود ارسال کنند.

  • ابزارها  (Tools)

در بازاریابی دهان به دهان می‌توانید از ابزارهایی نظیر ارسال کد برای دوستان، تیکت‌ها، وبلاگ، ایمیل‌های قابل فوروارد و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

  • شرکت‌کردن  (Take Part)

مواردی نظیر کامنت گذاشتن زیر پست‌ها، شرکت‌کردن در بحث‌ها، پیوستن به شبکه‌های اجتماعی آنلاین و پیوستن به وبلاگ در این مرحله از بازاریابی دهان به دهان جای می‌گیرند.

  • ردیابی  (Track)

در مرحله آخر از بازاریابی دهان به دهان با استفاده از مواردی نظیر برنامه‌های تجزیه‌وتحلیل آنلاین، گوگل و پالس‌های وبلاگ می‌توانید میزان موفقیت کسب‌وکار خود را در این نوع بازاریابی ارزیابی کنید.

 

مزایای بازاریابی دهان به دهان - بهوان

مزایای بازاریابی دهان به دهان

امروزه تمامی کسب‌وکارها درگیر رقابت بسیار شدید با یکدیگر هستند. بنابراین موفقیت در این حوزه مستلزم یک استراتژی عالی و استفاده از تمامی فرصت‌های پیش رو است. علاوه بر این بسیاری از کسب‌وکارها از اهمیت بازاریابی دهان به دهان غافل شدند درحالی‌که یک مشتری راضی می‌تواند گروهی از کاربران را به خریداران واقعی تبدیل کند. جالب است بدانید اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی ویروسی در کنار بازاریابی دهان به دهان قرار می‌گیرند. بنابراین می‌توان معرفی محصولات و خدمات یک شرکت توسط یک اینفلوئنسر را نوعی بازاریابی دهان به دهان دانست. در ادامه به معرفی مزیت‌های بازاریابی دهان به دهان خواهیم پرداخت:

  • بالابردن اعتبار برند

یکی از کلیدی‌ترین مزیت‌های بازاریابی دهان به دهان افزایش اعتبار کسب‌وکار است. شنیدن نکات مثبت در مورد محصولات یا خدمات یک شرکت از یکی از اعضای خانواده یا یک دوست تأثیر بیشتری نسبت به شنیدن نکات مثبت از خود شرکت دارد. به‌عبارت‌دیگر تبلیغات دهان‌به‌دهان به‌عنوان مدرکی عمل می‌کند که نشانه اعتبار کسب‌وکار شما است؛ بنابراین دفعه بعدی که محصولات جدید شرکت خود را به اشتراک می‌گذارید مشتریان بیش‌ازپیش به شما اعتماد می‌کنند و با استقبال آنها مواجه خواهید شد.

  • هیچ هزینه‌ای ندارد

تبلیغات دهان‌به‌دهان کاملاً رایگان است و در مقایسه با تبلیغات پولی که به میلیون‌ها تومان پول برای تبلیغات رادیو، تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی نیاز دارد، در این نوع بازاریابی تنها باید اعتماد و علاقه مشتریان خود را جلب کنید. خوب است بدانید نظرات مثبت مشتریان به میزان ۸۲ درصد روی جذب مشتری جدید تأثیر دارد.

  • ارزش بلندمدت

مشتریانی که از طریق بازاریابی دهان به دهان از محصولات یا خدمات کسب‌وکار شما استفاده می‌کنند نسبت به سایر مشتریان بیشتر در کسب‌وکار شما می‌مانند؛ زیرا این افراد به شما و کسب‌وکارتان اعتماد دارند و به آن وفادار هستند. علاوه بر این چرخه بازاریابی دهان به دهان در این نقطه متوقف نمی‌شود و مشتریان جدید نیز شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنند و این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت. به این نکته دقت کنید که نظرات منفی در مورد کسب‌وکار شما هم مانند نظرات مثبت به همین سرعت منتشر می‌شود.

  • برند شما را می‌سازد

یکی دیگر از مزیت‌های بازاریابی دهان‌به‌دهان بزرگ‌تر شدن کسب‌وکار شما و در نتیجه افزایش سود شما خواهد بود. بزرگ‌تر شدن کسب‌وکار شما روی مشتریان فعلی و بالقوه تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود به محصولات و خدمات شما پاسخ مثبت دهند.

  • برای تمام کسب‌وکارها قابل‌استفاده است

مهم‌ نیست یک کسب‌وکار کوچک را اداره می‌کنید یا مدیر یک کسب‌وکار بزرگ و قدیمی هستید؛ درهرصورت می‌توانید از بازاریابی دهان به دهان استفاده کنید. البته کسب‌وکارهای کوچک معمولاً ترجیح می‌دهند هزینه‌ای بابت این نوع بازاریابی پرداخت نکنند درصورتی‌که کسب‌وکارهای بزرگ هزینه زیادی را صرف کمپین‌های بازاریابی خود می‌کنند تا مشتریانشان تجربه مثبت خود را با سایر افراد به اشتراک بگذارند.

 

بازاریابی دهان به دهان چیست؟ - بهوان

استراتژی های بازاریابی دهان به دهان

همان‌طور که گفتیم بازاریابی دهان به دهان برای افزایش فروش، ایجاد وفاداری، ارتقای محصولات و خدمات و افزایش شناخت برند بسیار مؤثر است. کسب‌وکارها برای دستیابی به یک بازاریابی دهان‌به‌دهان مؤثر باید مشتریان خود را با استفاده از استراتژی‌های مختلف ترغیب کنید تا تجربیات مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها از استراتژی‌هایی استفاده می‌کنند که باعث ایجاد هیاهو میان مشتریانشان می‌شود. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا بهترین استراتژی‌های بازاریابی دهان به دهان را به شما معرفی کنیم:

  • محصول، خدمات، شرکت و صنعت خود را بشناسید

یکی از مهم‌ترین ارکان استراتژی دهان‌به‌دهان شناخت تمام جزئیات مربوط به صنعت و محصولات کسب‌وکار شما است. به‌عبارت‌دیگر برای کسب نتایج بهتر باید کارکنان پشتیبانی، تیم بازاریابی محصول و مهندسان خود را درگیر کمپین‌های بازاریابی دهان به دهان کنید. شما باید آمادگی صحبت در مورد تمامی جنبه‌های مرتبط با محصولات، خدمات و شرکت خود را داشته باشید. اگر می‌خواهید مشتریانتان به شما اعتماد کنند باید این اعتماد را برای آنها ایجاد کنید.

  • یک جامعه در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید

برای این کار ابتدا باید درک عمیقی از مخاطبان هدف خود و نحوه برقراری ارتباط با آنها داشته باشید. شما باید بدانید مخاطبانتان بیشتر وقت خود را در کدام شبکه اجتماعی می‌گذرانند و چگونه می‌توان توجه آنها را در این رسانه اجتماعی به خود جلب کرد. امروزه ۷۲ درصد از بازاریابان از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی محصولات و خدمات و همچنین جذب مشتریان جدید استفاده می‌کنند. زمانی که بهترین رسانه را برای ارتباط با مشتریان خود انتخاب کردید باید به طور مرتب با مشتریانتان در رسانه‌های اجتماعی تعامل داشته باشید. علاوه بر این باید میان خود و جامعه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اید رابطه دوستانه برقرار کنید و موفقیت مشتریانتان را موفقیت کسب‌وکار خود بدانید. در این صورت مشتریانتان با جان‌ودل از کسب‌وکار شما حمایت می‌کنند.

  • اینفلوئنسر‌ها را شناسایی کنید و با آنها تعامل داشته باشید

امروزه اینفلوئنسرهای زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که از  تبلیغات محصولات شما سود می‌برند. شما باید این افراد را در کنار خود قرار دهید و از آنها در جهت بازاریابی محصولات یا خدمات خود استفاده کنید. طبق آمار اینفلوئنسرها تأثیر زیادی بر ایجاد وفاداری مشتریان دارند به همین دلیل بسیاری از تیم‌های بازاریابی از اینفلوئنسرها برای ارتقا کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. به این نکته توجه کنید که در هنگام پیداکردن اینفلوئنسر نیازی نیست در صنعت خودتان به دنبال آن بگردید، بلکه باید به دنبال افرادی باشید که مخاطبان زیادی دارند و نرخ مشارکت آنها بسیار بالا است.

  • نظرات منفی را سانسور نکنید

اگر می‌خواهید در کسب‌وکارتان از بازاریابی دهان به دهان استفاده کنید باید کنترل مکالمه در مورد کسب‌وکار خود را رها کنید زیرا هدف از بازاریابی دهان‌به‌دهان صحبت‌کردن مردم پیرامون کسب‌وکار شما است. مخاطبان شما می‌توانند آزاده در مورد کسب‌وکارتان صحبت کنند و به هر کسی که می‌خواهند در مورد شما بگویند البته شما می‌توانید مکالمات آنها را هدایت کنید. علاوه بر این باید جنبه‌های مثبت محصولات و خدمات خود را برجسته کنید و در مورد آنها تبلیغ کنید. به این نکته دقت کنید که مخاطبان همیشه راهی برای کشف جزئیات آبدار دارند پس مطمئن شوید که اطلاعات مثبت در مورد محصولات یا خدمات شما بیشتر از اطلاعات منفی است.

  • محصول خود را انحصاری کنید

به این نکته توجه داشته باشید که مردم چیزی را می‌خواهند که نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند؛ بنابراین در زمان معرفی محصولات یا خدمات شرکت اجازه ندهید تمامی افراد به آن دسترسی داشته باشند. در این زمان از افراد تأثیرگذار و اینفلوئنسرها بخواهید از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند و بازخورد معنا‌داری ارائه بدهند و از مخاطبان خود دعوت کنند تا از محصولات با خدمات شما استفاده کنند. علاوه بر این مخاطبان اینفلوئنسرها کسب‌وکار شما را با آشنایان و مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند و این چرخه را ادامه خواهند داد.

 

سخن آخر

امروزه کسب‌وکارهای مختلف از روش‌های بازاریابی مختلفی جهت ارتقا کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. بازاریابی دهان به دهان یکی از مهم‌ترین و پربازده‌ترین روش‌های بازاریابی است که توسط مشتریان کسب‌وکار انجام می‌شود. دقت کنید که داشتن میلیون‌ها فالوور در رسانه‌های اجتماعی تا زمانی که نتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید برای شما هیچ مزیتی ندارد.

جالب است بدانید  نرم افزار crm امکان تبدیل مشتری معمولی به یک مشتری وفادار را به‌راحتی برای تیم بازاریابی فراهم می‌کند. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا مشتریان خود را راضی نگهدارید و یک تجربه عالی را برای آنها رقم بزنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بازاریابی و نرم افزار خدمات پس از فروش به وب‌سایت بهوان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  41  =  47

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره