استراتژی های جذب مشتری در سال ۲۰۲۳

۵/۵ - (۱ امتیاز)

حیاتی‌ترین جنبه هر استراتژی تجاری موفق، جذب مشتری از طریق تکنیک‌های مختلف است.  زمانی که یک کسب‌وکار برای افزایش فروش خود با به‌کارگیری بازاریابان خبره شروع به جستجو برای جذب مشتری جدید می‌کند در حال انجام فرایند جذب مشتری است. بازاریابان همواره باید جلوتر‌ از منحنی باشند و به طور مداوم رویکرد‌های خود را برای جذب مشتریان جدید تطبیق دهند. امروزه مدیران کسب‌وکار  روی استراتژی ‌های جذب مشتری سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند مشتریان جدیدی را به کسب‌وکار خود جذب کنند و با حفظ آنها در طولانی‌مدت فروش خود را افزایش دهند. اگر به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار به دنبال بهترین استراتژی های جذب مشتری هستید در ادامه این مقاله از شرکت نرم افزاری بهوان همراه ما باشید تا به سؤالات شما در مورد استراتژی های جذب مشتری پاسخ دهیم.

 

بازاریابی جذب مشتری

یکی از متداول‌ترین سؤالات صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ از کارشناسان تیم بهوان این است که چگونه می‌توانیم از طریق بازاریابی، جذب مشتری انجام دهیم. یک بازاریاب مسئول برقراری ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است. بنابراین بازاریابان باید همواره مشتریان خود را آنالیز کنند و در این مسیر از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای جلب‌توجه مشتری استفاده کنند. امروزه روش‌های مختلفی برای بازاریابی جذب مشتری وجود دارد به همین دلیل کسب‌وکارها برای جذب مشتری بیشتر باید باتوجه‌به نیاز‌ خود و بازار هدف یکی از مؤثرترین استراتژی‌ های جذب مشتری را به کار گیرند.

 

استراتژی جذب مشتری - بهوان

کانال های جذب مشتری

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم جذب مشتری یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکاری است. تمامی کسب‌وکارها چه بزرگ و چه کوچک برای پیشرفت خود به مشتریان جدید نیاز دارند به همین دلیل برای به‌دست‌آوردن مشتریان جدید و متقاعد‌کردن آنها به خرید، باید هزینه‌هایی را در نظر بگیرند. فرایند جذب مشتری جدید از کانال‌های مختلف می‌تواند هزینه  بسیار زیادی را برای کسب‌وکارها به همراه داشته  باشد. بنابراین کسب‌وکارها با به‌کارگیری روش‌های کارآمد در بازاریابی و کانال‌های جذب مشتری مناسب باید در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. به این نکته دقت کنید که امروزه مشتریان به‌راحتی به کسب‌وکارها اعتماد نمی‌کنند به همین دلیل باید مؤثرترین کانال‌ها را برای جذب مشتری انتخاب کنید. در ادامه به بهترین و مؤثرترین کانال‌های جذب مشتری جدید می‌پردازیم:

  • وبلاگ

وبلاگ‌نویسی یکی از مؤثرترین کانال‌ها برای جذب مشتری برای کسب‌وکارهای مختلف است. وبلاگ‌نویسی تلاش‌های شما برای یک  سئو مؤثر و کاربردی را افزایش می‌دهد و به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی محتوا می‌توانید از آن برای معرفی برندتان به مخاطبان استفاده کنید. اگر وبلاگ‌نویسی برای کسب‌وکار خود را همیشه انجام دهید و به طور مداوم وب‌سایت خود را به‌روز نگهدارید، موتورهای جستجو نظیر گوگل متوجه فعالیت‌های شما می‌شوند و وب‌سایت شما را در نتایج جستجو ارگانیک بالا می‌برند.

  • ایمیل

برخی از کسب‌وکارها فکر می‌کنند بازاریابی ایمیلی مانند گذشته کارآمد نیست؛ اما این باور اشتباه است؛ زیرا ایمیل یک کانال باارزش برای جذب مشتریان جدید برای هر کسب‌وکار‌ی است. با استفاده از این روش مقرون‌به‌صرفه می‌توانید آگاهی کاربران نسبت به برند خود را افزایش دهید، مشتریان بالقوه کسب‌وکار خود را پرورش دهید و آنها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید. علاوه بر این با استفاده از این کانال می‌توانید محتوای انحصاری خود را تبلیغ کنید، مشتریان خود را نسبت به رویدادهای آینده آگاه کنید، اطلاعات مربوط به محصول یا خدمات را برای مشتریان ارسال کنید و تخفیفات و فروش‌های ویژه را به مشتریان اطلاع دهید.

  • رویدادها و نمایشگاه‌های تجاری صنعت

رویداد‌ها یکی دیگر از مهم‌ترین کانال‌های جذب مشتری هستند که می‌توان آن را به‌صورت وبینار، کنفرانس و نمایشگاه‌های تجاری به دو روش آنلاین و آفلاین‌ برگزار کرد. برگزاری نمایشگاه‌ها به‌صورت حضوری این امکان را به شما می‌دهد که با مشتریانتان تماس مستقیم برقرار کنید و از نزدیک به آنها نشان دهید که چه چیزی ارائه می‌دهید. شما در این رویدادها می‌توانید محصولات، خدمات و موارد مرتبط با کسب‌وکار خود را برای مشتریان به نمایش بگذارید و از این فرصت پویا برای انتقال پیام خود به مخاطبانتان استفاده کنید. البته برگزاری این رویدادها به‌صورت آنلاین نیز برتری‌های مخصوص به خودش را دارد به‌عنوان‌مثال با برگزاری یک رویداد آنلاین به‌راحتی می‌توانید اطلاعات مربوط به مشتریان نظیر ایمیل، مشخصات و تلفن همراه آنها را به‌راحتی به دست آورید.

  • تبلیغات پولی در رسانه‌های اجتماعی

امروزه بسیاری از افراد زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند به همین دلیل تبلیغات پولی در این رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین کانال‌های جذب مشتری است. برای جذب مشتری از این کانال ابتدا باید بفهمید کاربران هدف شما بیشتر وقت خود را در کدام یک از پلتفرم‌های موجود در بازار می‌گذرانند. به‌عنوان‌مثال با قراردادن پست‌های اسپانسری در اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک می‌توانید محتوای خود را با هزاران کاربر به اشتراک بگذارید و اطلاعات شخصی مشتریان خود نظیر ایمیل و شماره‌تلفن را جمع‌آوری کنید. به این نکته توجه کنید که تبلیغات پولی در رسانه‌های اجتماعی نه‌تنها به جذب مشتریان جدید کمک می‌کند بلکه شما می‌توانید آگاهی کاربران نسبت به برند خود را افزایش دهید و مشتریان بالقوه برای کسب‌وکار خود جذب کنید.

  • جستجو پولی و نمایش تبلیغات

با استفاده از این کانال جذب مشتری می‌توانید علاوه بر جذب مشتری، سرنخ‌های باکیفیتی به دست آورید و فروش خود را نیز افزایش دهید. انجام چنین تبلیغاتی با استفاده از پلتفرم‌های مختلف تبلیغاتی نظیر Google Ads امکان‌پذیر است.  Goole Ads  به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که تبلیغات گرافیکی خود را در وب‌سایت‌های مختلف به نمایش بگذارند. علاوه بر این می‌توانید برای افزایش تأثیرگذاری این کانال، تبلیغات جستجو  یا تبلیغات کلیکی (PPC) را  با استراتژی SEO خود ترکیب کنید. همچنین می‌توانید تبلیغات خود را تعاملی کنید تا به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنید و آنها را به تعامل با کسب‌وکارتان ترغیب کنید.

 

راه های جذب مشتری با نرم افزار بهوان

استراتژی های جذب مشتری

پیش از پرداختن به استراتژی های جذب مشتری برای درک بهتر این فرایند می‌خواهیم تعریف استراتژی جذب مشتری را برای شما بیان کنیم. به‌طورکلی به فعالیت‌هایی که کسب‌وکارهای مختلف برای جذب مشتری جدید انجام می‌دهند استراتژی جذب مشتری گفته می‌شود. امروزه استراتژی های جذب مشتری بسیاری وجود دارد که اثربخشی هر یک از آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین صاحبان کسب‌وکارها باید از اطلاعات جمع‌آوری شده در بخش‌های اولیه فرایند جذب مشتری در جهت شناسایی بهترین استراتژی های جذب مشتری برای کسب‌وکار خود استفاده کنند. در ادامه به بررسی برخی از استراتژی های جذب مشتری می‌پردازیم:

  • مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید

به‌عنوان اولین استراتژی جذب مشتری، مشتریان هدف خود را شناسایی کنید و لیستی از ویژگی‌های آنها و خواسته‌های آنها از برند خود تهیه کنید. علاوه بر این باید نیاز‌های مشتریان خود را بدانید و نسبت به روش‌های برآورده‌کردن نیازهای آنها آگاهی داشته باشید. در جمع‌آوری این اطلاعات دقت کنید؛ زیرا این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا یک محصول ایدال ایجاد کنید و با برآورده‌کردن نیاز‌های مشتریان، فروش کسب‌وکار خود را نیز افزایش دهید. به‌طورکلی برای جذب مشتری بیشتر ابتدا باید بدانید چه چیزی می‌خواهید بفروشید و به چه کسی می‌خواهید بفروشید.

  • سئو

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین استراتژی ‌های جذب مشتری بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو سایت است؛ زیرا انجام سئو سایت بسیار آسان است و نسبت‌ به سایر استراتژی های جذب مشتری مقرون‌به‌صرفه‌تر است. به این نکته دقت کنید که کاربرانی که از طریق سئو به وب‌سایت تجاری شما مراجعه می‌کنند در حال حاضر به محصولات یا خدمات ارائه شده توسط شما نیاز دارند؛ بنابراین این دسته از مشتریان نسبت به مشتریان بالقوه‌ای احتمال خرید بیشتری از کسب‌وکار شما دارند. جالب است بدانید وب‌سایت‌هایی که در صفحات با رتبه بالاتر قرار دارند توجه مشتریان بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

  • بازاریابی محتوا

در استراتژی بازاریابی محتوا کسب‌وکار‌ها باید یک محتوای جدید و مرتبط با کسب‌وکار خود را به اشتراک بگذارند. در این روش شما می‌توانید مشتریان جدید را به وب‌سایت تجاری خود جذب کنید و آنها را متقاعد کنید تا از خدمات و محصولات شما استفاده کنند. برای جذب مشتری بیشتر از طریق بازاریابی محتوا می‌توانید صفحات فرود ایجاد کنید و ویژگی‌ها و مزایای محصولات یا خدمات خود را در آن در معرض دید خوانندگان قرار دهید و یا از یک وبلاگ بهینه شده برای بازاریابی محتوای وب‌سایت خود استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که  به دلیل تبلیغات کاذب در اینترنت کسب اعتماد کاربران می‌تواند دشوار باشد؛ اما شما با استفاده از بازاریابی محتوای درست و کارآمد می‌توانید اعتماد کاربران را به خود جلب کنید.

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

ازآنجایی‌که اینفلوئنسرها تأثیر قابل‌توجهی روی کاربران خود دارند می‌توانند با معرفی کسب‌وکار شما به مخاطبان خود تأثیر بسزایی در جذب مشتری جدید توسط کسب‌وکارشما داشته باشند؛ بنابراین همکاری با اینفلوئنسرهای معروف یک استراتژی جذب مشتری عالی برای افزایش میزان فروش کسب‌وکار شما است. به‌عنوان‌مثال می‌توانید تبلیغات برند خود را به یک اینفلوئنسر معروف در اینستاگرام بسپارید. اینفلوئنسر با معرفی برند شما از طریق پست اینستاگرامی خود فالووران خود را به خرید از کسب‌وکار شما ترغیب می‌کند.

  • محتوای ویدئویی ایجاد و تبلیغ کنید

زمانی که صحبت از استراتژی‌های جذب مشتری به میان می‌آید نمی‌توان از تأثیر محتواهای ویدئویی چشم‌پوشی کرد. طبق نتایج نظرسنجی‌های انجام شده توسط Brightcove  حدود ۷۴ درصد از بازاریابان B2B از محتوای ویدیویی به عنوان یک تاکتیک بازاریابی استفاده میکنند.به این نکته دقت کنید که تولید محتوای ویدیویی معمولا به هزینه زیادی نیاز دارد بنابراین بهترین ایده‌های خود را صرف تولید ویدیو‌های تبلیغاتی کنید. بعد از تولید محتوای ویدیویی میتوانید این ویدیو را از طریق پست‌های رسانه‌های اجتماعی پولی،تبلیغات گرافیکی در جست‌وجو و پست‌های رسانه‌های اجتماعی ارگانیک به اشتراک بگذارید و از این طریق با مخاطبان  خود ارتباط برقرار کنید.

  • کاهش هزینه جذب مشتری

پیش‌ازاین به معرفی استراتژی‌ های جذب مشتری پرداختیم و دانستیم که برخی از آنها هزینه‌هایی را برای کسب‌وکارها به همراه دارند؛ اما چگونه می‌توان هزینه‌های واحد بازاریابی و فروش را برای جذب یک مشتری جدید کاهش داد. در دنیای امروزی کسب‌وکارهای مختلف بر سر جذب مشتری بیشتر رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند و هر کسب‌وکاری باتوجه‌به نوع محصولات و خدمات خود از استراتژی‌های مختلفی برای جذب مشتری استفاده می‌کند. گاهی اوقات کسب‌وکارها آن‌قدر غرق استفاده از تکنیک‌های مختلف می‌شوند که با صرف هزینه زیاد برای تکنیک‌های مختلف بازاریابی، میزان درآمد کسب‌وکار خود را کاهش می‌دهند، در این حالت کسب‌وکار به‌جای رسیدن به هدف اصلی جذب مشتری که افزایش سود  است از آن دور می‌شود؛ بنابراین قصد داریم در ادامه این مقاله راهکارهای کاهش هزینه جذب مشتری برای کسب‌وکارها را برای شما شرح دهیم:

  • روی حفظ مشتریان فعلی تمرکز کنید
  • از اتوماسیون بازاریابی کمک بگیرید
  • هزینه جذب مشتری را به طور دقیق حساب کنید
  • عناصر خلاقانه را تست کنید
  • کمپین‌های تبلیغاتی قوی در گوگل بسازید
  • وابستگی به تبلیغات پولی را کم کنید
  • قیف فروش را بهبود دهید

نرم افزار خدمات پس از فروش بهوان

سخن آخر

امروزه تمامی صاحبان کسب‌وکارها در موقعیتی قرار دارند که برای افزایش سود کسب‌وکار خود نیاز به جذب مشتری جدید دارند. ما در این مقاله با معرفی مهم‌ترین استراتژی های جذب مشتری در سال ۲۰۲۳ میلادی تلاش کردیم کلیدی‌ترین نکات جذب مشتری جدید را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهیم تا در زمینه پیشرفت آنها گامی برداریم. اگر می‌خواهید از خدمات تیم بهوان استفاده کنید و با نرم‌افزارهای مختلف ما نظیر نرم‌ افزار خدمات پس از فروش، نرم افزار crm و نرم افزار باشگاه مشتریان آشنا شوید همین حالا به وب‌سایت ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  4  =  10

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره