بررسی ایده های خدمات پس از فروش - بهوان

بهترین ایده های خدمات پس از فروش

۵/۵ - (۱ امتیاز)

زمانی که کسب‌وکار یا تجارت خود را ایجاد می‌کنید در گام بعدی باید ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای را برای خدمات پس از فروش در نظر بگیرید. وقتی که کسب‌وکارتان رونق گرفت به خیال اینکه محصول یا خدمات خود را به مشتری فروختید و همه چیز تمام شده است، مشتری خود را رها نکنید. رسالت شما دقیقاً از این نقطه آغاز می‌شود جایی که شما باید بامهارت خود و پرسنل دلسوز شرکت، مشتریان خود را راضی نگهدارید. به یاد داشته باشید که دستیابی به مشتری جدید می‌تواند هزینه کلانی را برای شما به همراه داشته باشد به همین دلیل حفظ مشتری یکی از مهم‌ترین نکات برای فروش بیشتر و در نتیجه سود بهتر است.  یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ مشتری ایده های خدمات پس از فروش است که تأثیر بسزایی در بهبود فروش کسب‌وکار شما دارد. در ادامه این مقاله از سایت بهوان همراه باشید تا بهترین ایده‌ های خدمات پس از فروش را برای شما بیان کنیم و نرم افزار خدمات پس از فروش را به شما معرفی نماییم.

منظور از خدمات پس از فروش چیست؟

پیش از پرداختن به بهترین ایده های خدمات پس از فروش بهتر است منظورمان را از خدمات پس از فروش برای شما بیان کنیم. خدمات پس از فروش پشتیبانی از مشتریانی است که از مجموعه شما خرید کردند یا از خدمات شما استفاده کرده‌اند. زمانی که شما از تکنیک خدمات پس از فروش استفاده می‌کنید مشتریان تصور می‌کنند برای آنها ارزش قائل هستید و فقط به کیف پول آنها اهمیت نمی‌دهید. اگر به دنبال ایده‌ های خدمات پس از فروش هستید نیازی نیست از ایده‌های پیچیده و سخت استفاده کنید تنها کاری که باید انجام دهید این است که به مشتریان خود عشق بدهید. پاسخگویی سریع به سؤالات مشتری، نوشتن یادداشت‌های تشکر شخصی و ارائه پشتیبانی و راه‌اندازی جزو ساده‌ترین خدمات پس از فروش به شمار می‌روند که شما می‌توانید به‌عنوان ایده های خدمات پس از فروش از آنها استفاده کنید.

 

نرم افزار خدمات پس از فروش - بهوان

اهمیت خدمات پس از فروش برای کسب و کارها

بسیاری از تجارت‌ها و کسب‌وکار‌ها تمام‌وقت خود را روی فروش متمرکز می‌کنند و از مشتری‌های قبلی خود غافل می‌شوند. این در حالی است که طبق آمار‌های منتشر شده تنها ۵ درصد سرمایه‌گذاری روی مشتری قدیمی، سود کسب‌وکار را حداقل تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. به‌دست‌آوردن فرصت‌های جدید فروش مهم است؛ اما حفظ مشتریان فعلی نیز بسیار مهم است. علاوه بر این احتمال فروش به یک مشتری فعلی ۶۰ الی ۷۰ درصد است درصورتی‌که احتمال فروش به مشتری جدید فقط ۵ الی ۲۰ درصد است. بنابراین باید به دنبال ایده‌های جدید برای حفظ مشتری مثل خدمات پس از فروش فوق‌العاده باشید. ایده‌های جدید توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند و باعث بازگشت‌ آنها می‌شود. مزایای استفاده از ایده های خدمات پس از فروش به شرح زیر است:

  • افزایش نرخ مشتری
  • افزایش حفظ مشتری
  • افزایش وفاداری به برند
  • افزایش فروش تکراری و باارزش بالاتر
  • افزایش ارزش برند

 

بهترین استراتژی های خدمات پس از فروش

بعد از پرداختن به اهمیت خدمات پس از فروش برای کسب‌وکارها اکنون نوبت به معرفی بهترین ایده های خدمات پس از فروش می‌رسد. همان‌طور که گفتیم نحوه رفتار کسب‌وکار شما با مشتریان پس از فروش محصول میزان حفظ مشتری را افزایش می‌دهد. در راستای مدیریت خدمات پس از فروش استراتژی‌هایی را تهیه کردیم که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  • یک تشکر شخصی ارسال کنید

احتمالاً بار‌ها از نزدیکانتان برای هدیه‌هایی که به شما دادند تشکر کردید. پیش‌ازاین بسیاری از افراد برای تشکرکردن از هم کارت تشکر ارسال می‌کردند؛ اما این روزها دریافت کارت تشکر از طریق پست بسیار نادر است. امروزه می‌توانید بسته به ماهیت کسب‌وکارتان برای مشتریان خود ایمیل پیگیری ارسال کنید، با آنها تماس بگیرید و حتی یک پیام متنی برای آنها ارسال کنید. هرگز ارزش یک پیام تشکر را به‌عنوان یکی از ایده های خدمات پس از فروش دست‌کم نگیرید. حتی می‌توانید از اتوماسیون پیام‌های تشکر نرم افزار crm استفاده کنید.علاوه بر این می‌توانید در کنار پیام تشکر  از سایر عناصر تعاملی نیز استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید در کنار پیام تشکر لینکی به اطلاعات مربوط به محصول یا راهنمای وب‌سایت ارسال کنید. با این کار  مینوانید مشتری را به خرید دوم ترغیب کنید.

  • خدمات پشتیبانی ارائه کنید

گاهی اوقات ممکن است بعد از خرید محصول سؤالاتی در ذهن مشتری ایجاد شود. با ارائه خدمات پشتیبانی محصول می‌توانید در زمانی که برای مشتری سؤالی ایجاد می‌شود به او کمک کنید. البته باید روش‌های مختلفی را برای ارائه خدمات پشتیبانی لحاظ کنید؛ زیرا سلیقه‌های افراد در این زمینه متفاوت است، به‌عنوان‌مثال مشتریان مسن معمولاً ترجیح می‌دهند با تلفن پشتیبانی کسب‌وکار شما تماس بگیرند و با یک انسان واقعی صحبت کنند. برخی دیگر از مشتریان ممکن است به دنبال راهنمای عیب‌یابی در وب‌سایت شما باشند تا بتوانند به‌صورت مستقل مشکل خود را حل کنند. به این نکته توجه داشته باشید که باید بستری را فراهم کنید که مشتریان بتوانند پاسخ سؤالات خود را در کمترین زمان ممکن دریافت کنند.

  • به دنبال بازخورد مشتریان خود باشید

یکی دیگر از ایده ‌های خدمات پس از فروش جمع‌آوری نظرات مشتریان است. تلاش کنید در مورد رضایت مشتریان خود را در تاریکی قرار ندهید و نظرسنجی‌های خود را با سؤالات واضح ارسال کنید. با انجام نظرسنجی متوجه می‌شوید که مشتریان چه احساسی در مورد محصولات شما دارند و چه پیشنهاداتی برای بهبود کسب‌وکار شما ارائه می‌کنند. به این نکته توجه کنید که باید برای هر نظرسنجی یک هدف مشخص کنید تا بتوانید سؤالات متناسب با آن را بپرسید. حتی اگر بازخورد مشتری  با چیزی که فکرش را می‌کردید متفاوت بود از فرصت ایجاد شده استفاده کنید تا بتوانید رضایت مشتریان خود را جلب کنید. برای انجام نظرسنجی می‌توانید از تکنیک‌های مبتکرانه‌ای مانند ارائه ۱۰ درصد تخفیف برای خرید بعدی استفاده کنید، با این کار می‌توانید مشتریان را به تکمیل نظرسنجی تشویق کنید و احتمال فروش آینده را افزایش دهید.

  • یک برنامه وفاداری ایجاد کنید

مشتریانی که بارهاوبارها از شما خرید می‌کنند شایسته قدردانی هستند به همین دلیل باید به وفاداری مشتریان خود پاداش دهید تا آنها را به خرید دوباره تشویق کنید. با مواردی مثل کالای رایگان، هدیه، تخفیف و دسترسی زودهنگام به محصولات جدید می‌تواند از مشتریان خود قدردانی کنید. طبق آمار مشتریانی که بخشی از برنامه وفاداری هستند معمولاً تا ۱۸ درصد بیشتر از سایر مشتریان خرید می‌کنند، به‌هرحال همه مشتریان چیز‌های رایگان را دوست دارند.  به‌طورکلی ایجاد برنامه وفاداری منحصربه‌فرد و مبتنی بر برند ارزش زمان و منابعی که صرف می‌کنید را دارد.

  • از مشتریان خود بخواهید شما را به دیگران معرفی کنند

از مشتریان خود بخواهید کسب‌وکار شما را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند و از انجام این کار خجالت نکشید‌. دیل کارنگی، اسطوره فروش می‌گوید ۹۱ درصد از مشتریان مایل به ارجاع هستند؛ اما تنها ۱۱ درصد از فروشندگان از مشتریان خود می‌خواهند کسب‌وکار آنها را به دیگران معرفی کنند. خوب است بدانید مشتریانی که کسب‌وکار شما را از طریق دوستان و آشنایان خود پیدا می‌کنند بیشتر از سایر مشتریان از شما خرید می‌کنند. اگر تا کنون این روش را انجام ندادید همین‌الان اقدام کنید و با ارائه تخفیف‌ها و کد‌های تشویقی از مشتریان خود بابت معرفی شما به دیگران قدردانی کنید.

  • داشتن گارانتی، تعویض و مرجوعی محصولات

بیشتر افراد تمایل دارند از کسب‌وکاری خرید کنند که خدمات تعویض، گارانتی و مرجوعی محصولات را ارائه می‌کند. وجود این خدمات به مشتری این اطمینان را می‌دهد که بعد از خرید کالا حتی اگر یک درصد محصول خریداری شده مشکلی داشته باشد می‌تواند با خدماتی که شرکت ارائه کرده است مشکل موجود را رفع کند. گارانتی محصول این امکان را به مشتریان می‌دهد که در صورت بروز هر‌گونه خرابی در محصول خریداری شده آن را تعویض یا تعمیر کنند. البته گارانتی زمانی قابل‌استفاده است که پای خطای انسانی در میان نباشد.

  • نحوه کار با محصول را به مشتریان آموزش دهید

آخرین ایده خدمات پس از فروش که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم آموزش نحوه کار با محصول است. اگر نحوه کار با محصولی که ارائه می‌کنید دشوار است می‌توانید آموزش را بخشی از خرید کنید. متناسب با اینکه برای استفاده از محصول، مشتری  به چه میزان مهارت نیاز دارد آموزش لازم را به مشتری بدهید. به این نکته توجه داشته باشید که آموزش ارزش زیادی به محصول شما اضافه می‌کند و رضایت مشتری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. علاوه بر این  زمانی که در کنار محصول آموزش هم ارائه می‌کنید به مشتریان خود نشان می‌دهید که مهارت شما در این زمینه بالا است و مشتریان می‌توانند به‌راحتی به شما اعتماد کنند.

 

ایده های خدمات پس از فروش - بهوان

کلام آخر

در این مقاله از سایت بهوان به ایده‌های خدمات پس از فروش پرداختیم و دانستیم به‌تمامی خدماتی که پس از خرید مشتری به او ارائه می‌شود خدمات پس از فروش می‌گویند. ایده های خدمات پس از فروش متفاوتی وجود دارد که می‌توانید از آنها  برای کسب‌وکار خود استفاده کنید؛ اما  به این نکته توجه کنید که هر چه ایده های خدمات پس از فروش شما خلاقانه‌تر باشد باعث موفقیت بیشتر کسب‌وکار شما می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید در بازار رقابتی امروز پیشرفت کنید از خدمات پس از فروش سازماندهی شده و حرفه‌ای استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات بهوان مثل نرم افزار باشگاه مشتریان، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار CRM به سایت بهوان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  22  =  31

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره