بهترین نرم افزار تعمیر ونگهداری - بهوان

 معرفی بهترین نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات

۴/۵ - (۲ امتیاز)

امروزه خرابی‌های برنامه‌ریزی نشده میلیاردها دلار ضرر به کسب‌وکار‌ها وارد می‌کنند. سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توان این خرابی‌ها را پیش‌بینی و مدیریت کرد، جواب این سؤال مثبت است معمولاً چنین خرابی‌هایی را می‌توان با استفاده از  بهترین نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات یا CMMS پیش‌بینی کرد و از وقوع آن جلوگیری کرد. با استفاده از نرم‌افزار تعمیر و نگهداری سازمان‌ها می‌توانند فعالیت تجهیزات خود را برای جلوگیری از خرابی‌های پرهزینه زیر نظر بگیرند.

شاید زمانی که  نرم‌افزار تعمیر و نگهداری (CMMS)جایگزین روش‌های سنتی نظیر اکسل شد کسی فکرش را نمی‌کرد این نرم‌افزار به‌سرعت پیشرفت کند و به یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها در سطح جهان تبدیل شود. وجود مزیت‌هایی نظیر بالارفتن راندمان و کارایی، افزایش طول عمر دستگاه و کاهش هزینه‌های نگهداری در نرم‌افزار تعمیر و نگه‌داری سبب شد تا سازمان‌های کوچک و بزرگ بیش‌ازپیش به سمت استفاده از  این نرم‌افزار  سوق پیدا کنند. البته این پیشرفت به همین‌جا ختم نشد و با ظهور روش نگهداری پیشگیرانه یا PM این پیشرفت‌ها شکل جدیدی به خود گرفت. در ادامه این مقاله از سایت بهوان همراه ما باشید تا به این سؤال که نرم‌افزار تعمیر و نگهداری چیست پاسخ دهیم و  بهترین نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات را به شما معرفی کنیم.

 

نرم افزار تعمیر و نگهداری چیست؟

نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات (Computerized Maintenance Management System) با نام اختصاری CMMS به معنای سیستم کامپیوتری مدیریت نگه‌داری و تعمیرات است. اولین نرم‌افزار CMMS از اواخر ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ با نام  سیستم کامپیوتری مدیریت تعمیرات به بازار عرضه شد. نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات  طراحی شده است تا اطلاعات تعمیر و نگه‌داری را به شکل متمرکز در یک بسته قرار دهد و فرایند‌ها و عملیات تعمیر و نگه‌داری را تسهیل کند. علاوه بر این نرم‌افزار تعمیر‌ و نگه‌داری به تجهیزات فیزیکی نظیر وسایل نقلیه، ماشین‌آلات و زیرساخت‌های صنعت و کارخانه کمک می‌کند تا در بهینه‌ترین حالت ممکن خودکار کنند.

 

مزایای استفاده از نرم افزار نگهداری و تعمیرات

پیش از پرداختن به بهترین نرم افزارهای تعمیر و نگهداری بهتر است مزایای این نرم‌افزارها را مورد بررسی قرار دهیم. سازمان‌های بزرگ بسیاری نظیر صنایع تولیدی، نیروگاه‌ها، فرودگاه‌ها و پالایشگاه‌های نفت و گاز برای بهینه‌سازی عملیات نگه‌داری و تعمیرات تجهیزاتشان و همچنین افزایش بهره‌وری تجهیزات به نرم‌افزار‌ CMMS روی آوردند. به‌طورکلی امروزه تمامی صنایع و ارگان‌هایی که  در آنها عملکرد تجهیزات فیزیکی بسیار مهم است، نیاز مبرمی به استفاده از  نرم‌افزار CMMS دارند. مزایای نرم‌افزار تعمیر و نگهداری به شرح زیر است:

دسترسی به اطلاعات مربوط به دستگاه

 اولین مزیت نرم‌افزار تعمیر و نگهداری که به آن می‌پردازیم امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به دستگاه است. حتی اگر تکنسین مربوطه همه چیز را در مورد گذشته دستگاه بداند، این اطلاعات برای همیشه در دسترس نیست. نرم‌افزار CMMS به بخش نگهداری و تعمیرات شرکت این امکان را می‌دهد که به تمام اطلاعات مربوط به زمان خرابی، مشکلات پیش‌آمده و راه‌حل به کار برده شده دسترسی داشته باشند. با استفاده از این گزارش‌ها شرکت‌ می‌تواند بهترین استراتژی  را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مشکل پیش‌آمده تعیین کند.

افزایش قابلیت اطمینان

سن شاید دلیل شکست نباشد؛ اما یک عامل تأثیرگذار به شمار می‌رود. ازآنجایی‌که جایگزین‌کردن دستگاه‌های قدیمی با دستگاه‌های جدید و بروز همیشه امکان‌پذیر نیست توجه به موضوع تعمیر و نگهداری بسیار مهم و حائز اهمیت است. همان‌طور که در قسمت قبل گفتیم نرم‌افزار تعمیر و نگهداری راهی برای جمع‌آوری و  استفاده از داده‌های پیشین مربوط به تجهیزات را در اختیار سازمان قرار می‌دهد. دسترسی به این داده‌ها کمک می‌کند تا روند عملکرد یک دستگاه و تصمیم‌گیری در مورد نوع و فرکانس نگهداری دستگاه موردنظر به‌آسانی انجام شود. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت نرم‌افزار  CMMS تضمین می‌کند که تجهیزات قدیمی تاحدامکان سالم بمانند.

مدت‌زمان توقف تجهیزات و خاموشی‌های برنامه‌ریزی نشده را کاهش می‌دهد

مدیران بخش نگهداری نباید تنها روی حل سریع مشکلات پیش‌آمده تمرکز کنند؛ بلکه باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را نیز برای پیش‌بینی و جلوگیری از خرابی‌های احتمالی دستگاه در نظر بگیرند. نرم‌افزار CMMS به این منظور به کمک مدیران بخش نگهداری می‌آید تا بتوانند مدت‌زمان فعالیت تجهیزات را افزایش دهند و از خرابی‌ها و توقف‌های برنامه‌ریزی نشده و پرهزینه جلوگیری کنند. علاوه بر این نرم‌افزار CMMS باعث متعادل شدن منابع و هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود تا فعالیت‌های عقب‌افتاده از کنترل خارج نشوند.

گزارش در مورد KPIهای مربوطه

تشخیص مشکلات مزمن تجهیزات و شناسایی معیارهایی برای استاندارد‌های صنعت جزو مزیت‌های KPIهای تعمیر و نگهداری به شمار می‌رود. بعضی از سازمان‌ها  تهیه گزارش‌های KPI را با استفاده از اکسل یا کاغذ و قلم انجام می‌دهند، انجام این کار با استفاده از اکسل یا کاغذ می‌تواند خسته‌کننده باشد یا در حین انجام کار اشتباهاتی رخ دهد.  در این میان نرم‌افزار تعمیر و نگهداری این امکان را به شما می‌دهد که داده‌ها را از سراسر بخش‌های تعمیر و نگهداری جمع‌آوری کنید. خوب است بدانید درک بهتر از گزارش‌های KPI به مدیران کمک می‌کند تا با تغییرات اندکی ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد کنند یا خطرات را کاهش دهند.

 

 بهترین نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات - بهوان

لیستی از بهترین نرم‌ افزارهای نگهداری و تعمیرات

امروزه نرم‌افزار‌های CMMS زیادی در بازار وجود دارند که ممکن است در زمان انتخاب بهترین نرم ‌افزارهای تعمیر و نگهداری شما را گیج کنند به همین دلیل در این بخش از مقاله قصد داریم به معرفی شناخته‌شده‌ترین و  بهترین نرم‌افزارهای تعمیر و نگهداری بپردازیم.

  • MicroMain CMMS

نرم‌افزار MicroMain CMMS جزو بهترین‌ نرم‌ افزارهای تعمیر و نگهداری درون‌سازمانی به شمار می‌رود. این نرم‌افزار از سال ۱۹۹۱ میلادی به یکی از نرم‌افزارهای تعمیر و نگهداری پیشرو برای تمامی سازمان‌ها تبدیل شد و به‌آسانی با تمامی کسب‌وکار‌های درحال‌رشد تطبیق پیدا کرد. اگر بخواهیم دلیل آوردن نرم‌افزار MicroMain CMMS را در میان بهترین نرم افزارهای تعمیر و نگهداری بگوییم علت‌های زیادی برای  آن وجود دارد که از جمله آن می‌توان به مدیریت فنی منابع، مدیریت کالیبراسیون، مدیریت صورت‌حساب‌ها، دسترسی ساده با موبایل و اجرای مناسب و بهینه متد نگهداری پیشگیرانه یا PM اشاره کرد.

  • MaintainX

وقتی صحبت از بهترین نرم افزارهای تعمیر و نگهداری به میان می‌آید نمی‌توان از MaintainX صرف‌نظر کرد. این نرم‌افزار برای هر سازمانی که به دنبال راهی برای بهبود عملیات و مدیریت بخش زیادی از دارایی‌های خود است بسیار مفید است. MaintainX حفظ تسهیلات،استاندارد‌های ایمنی تجهیزات و ارتباطات در بخش تعمیر و نگهداری را برای سازمان آسان می‌کند. خوب است بدانید نرم‌افزار MaintainX دارای قابلیت‌هایی برای مدیریت موجودی، مدیریت دارایی، بازرسی و سفارشات کاری است.

  • Maintenance Care

اگر تا کنون از نرم‌افزار CMMS استفاده نکردید و می‌خواهید برای اولین‌بار از آن استفاده کنید Maintenance Care یک پیشنهاد فوق‌العاده برای شما است. در مورد Maintenance Care همین بس که مورداعتماد بیش از ۳۰۰۰۰ کاربر است و بیش از ۱۰ میلیون دارایی را مدیریت می‌کند. پیگیری دارایی، نگهداری پیشگیرانه، ذخیره‌سازی اسناد، سنسورهای بیسیم و گزارش‌نویسی تنها بخشی از ویژگی‌های نرم‌افزار Maintenance Care است.  Maintenance Care به‌اندازه‌ای کافی و همه‌کاره است که می‌تواند نیاز‌های طیف گسترده‌ای از صنایع را برآورده کند.

  • UpKeep

امروزه بسیاری از  بهترین نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات که معرفی کردیم یک برنامه تلفن همراه را ارائه می‌کنند؛ اما نرم‌افزار UpKeep راه‌حل اول در این زمینه است. اگر دسترسی همیشگی تکنسین‌ها به نرم‌افزار CMMS برای شما مهم است UpKeep برای شما بهترین گزینه است.  گزارش‌های عمیقی که نرم‌افزار UpKeep ارائه می‌کند کمک شایانی به  تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده سازمانی  و ایجاد شفافیت مالی می‌کند. اتوماسیون گردش کار، سفارشات خرید، پیگیری استهلاک، چک‌لیست‌های تعمیر و نگهداری و مدیریت موجودی تنها بخشی از ویژگی‌های نرم‌افزار UpKeep است.

  • eMaint

نرم‌افزار eMaint با بیش از ۵۰۰۰۰ کاربر در سراسر جهان  جزو یکی از  بهترین نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات در بازار امروز به شمار می‌رود. eMaint طیف گسترده‌ای از پکیج‌های مناسب هر کسب‌وکاری را ارائه می‌کند به همین دلیل در صنایعی نظیر تولید، تأسیسات، غذا و نوشیدنی، انبارها، تعمیر و نگهداری ناوگان و نفت و گاز کاربرد دارد. نرم‌افزار eMaint دارای ابزارهای قوی برای مدیریت دارایی سازمان است به همین دلیل می‌توانید همه چیز را مطابق با نیازهای سازمان خود سفارشی کنید. خوب است بدانید نرم‌افزار eMaint به‌صورت مقیاس ساخته شده است. به‌عبارت‌دیگر همان‌طور که سازمان شما با اعضای تیم، مکان‌ها، بخش‌ها و دارایی‌های جدید رشد می‌کند،eMaint نیز با سازمان شما رشد خواهد کرد.

  • Fiix

اگر به دنبال بهترین نرم‌ افزار تعمیر و نگهداری هستید حتماً نام نرم‌افزار Fiix را شنیده‌اید. Fiix  یک نرم‌افزار پرسرعت و امن است که از زمان شروع خود در بازار تا کنون توانسته در میان بهترین نرم‌افزار‌های تعمیر و نگهداری جای گیرد. نرم‌افزار Fiix به شکلی طراحی و اجرا شده است که می‌تواند فرایند‌های تعمیر و نگهداری  را  ساده‌تر کند. این نرم‌افزار روی دسکتاپ و تلفن همراه قابل‌اجرا است و برای سازمان‌هایی که به دنبال قوی‌ترین نرم‌افزار CMMS با ویژگی‌های غنی هستند بهترین راه‌حل است. مدیریت سفارش کار، مدیریت دارایی مدیریت نگهداری پیشگیرانه، ردیابی تاریخچه خدمات و مدیریت قطعات و لوازم جزو ویژگی‌های نرم‌افزار Fiix به شمار می‌رود.

  • Sweven

نرم‌افزار Sweven یک سیستم مدیریت کار مبتنی بر ابر است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملیات را به طور مؤثر مدیریت کنند و کارهای انجام شده را پیگیری کنند. با علاوه بر این با استفاده از نرم‌افزار Sweven آنها می‌توانند انتظار داشته باشند که عملیات خود را بهبود ببخشند و سفارشات خدمات را اولویت‌بندی و پیگیری کنند. Sweven در صنایعی نظیر ساخت‌وساز، مهندسی، حمل‌ونقل و نگهداری مورداستفاده قرار می‌گیرد. خوب است بدانید نرم‌افزار تعمیر و نگهداری Sweven دارای ماژول‌هایی برای مدیریت مالک، مدیریت مشتری، مدیریت فروشنده و مدیریت تکنسین است.

  • TeroTAM

نرم‌افزار TeroTAM جزو کامل‌ترین نرم‌افزار‌های تعمیر و نگهداری به شمار می‌رود. این نرم‌افزار به سازمان کمک می‌کند تا دارایی‌های باارزش خود را کنترل و مدیریت کند. TeroTAM برای مدیران کسب‌وکار این امکان را فراهم می‌کند که با استفاده از ابزارهای تحلیلی پیشرفته بیشترین بهره را از عملکرد دارایی خود ببرند و چرخه عمر دارایی‌های خود را نیز افزایش دهند. مدیریت دارایی، مدیریت مشتری، مدیریت تسهیلات و مدیریت ردیابی جزو ویژگی‌های نرم‌افزار TeroTAM به شمار می‌رود.

  • FMX

یکی دیگر از روش‌های مدیریت تسهیلات و تعمیر و نگهداری استفاده از نرم‌افزار FMX است. FMX به سازمان‌های کوچک و بزرگ کمک می‌کند تا از طریق یک پلتفرم کاربرپسند عملیات خود را بهینه و کنترل کنند. دلایل مختلفی برای انتخاب FMX جزو بهترین نرم افزارهای تعمیر و نگهداری وجود دارد که از جمله آن می‌توان به امکان ساده‌کردن فرایند‌ها، کاهش خرابی‌های برنامه‌ریزی نشده و افزایش بهره‌وری دارایی اشاره کرد. نرم‌افزار FMX توسط صنایع مختلف مانند تولید، آموزش، دولت و مراقبت‌های بهداشتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • BEHONE

یکی دیگر از بهترین نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات که نسخه ایرانی آن هم موجود است و براساس کسب و کارهای ایرانی طراحی شده است نرم افزار نگهداری و تعمیرات است. نرم افزار بهوان با قابلیت های مدیریت زمان، مدیریت بودجه، مدیریت تسهیلات، موجودی MRO، مدیریت سفارش کار و …اطلاعات مربوط به تعمیر و نگهداری سازمان شما را در یک پایگاه داده مرکزی جمع آوری و ذخیره می کند. از این طریق شما می توانید به راحتی با استراتژی خود عملیت تعمیر و نگهداری سازمانتان را مدیریت کنید.

 

خرید نرم افزار نگهداری و تعمیرات بهوان

کلام آخر

مدیریت بخش تعمیر و نگهداری سازمان می‌تواند یک کار سخت و دلهره‌آور باشد؛ اما امروزه سازمان‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از نرم‌افزار تعمیر و نگهداری و در کنار آن با استفاده از یک نرم افزار CRM به بهترین شکل این بخش از سازمان را مدیریت کنند. همان‌طور که گفتیم امروزه نرم‌افزار‌های CMMS بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که امکانات متعددی را به کاربران خود ارائه می‌کنند به همین دلیل انتخاب بهترین نرم‌افزار‌های تعمیر و نگهداری می‌تواند کاری دشوار باشد. اگر شما هم در سازمان خود می‌خواهد فشار زیادی که روی دوش تیم تعمیر و نگهداری هست را کاهش دهید و  بهترین نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات را پیدا کنید جهت کسب اطلاعات بیشتر  به سایت بهوان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

46  +    =  48

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره