تعریف بیزینس کوچینگ - بهوان

بیزینس کوچینگ چیست و چه مزایایی برای تجارت دارد؟

به این مقاله امتیاز دهید

بیزینس کوچینگ یکی از اصطلاحات جدیدی است که دنیای تجارت امروز زیاد شنیده می شود. اما واقعا بیزینس کوچینگ چیست؟ در اینجا سعی می کنیم با یک بیان ساده مفهوم بیزینس کوچینگ و اهمیت آن برای کسب و کارها را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

بیزینس کوچینگ چیست ؟

کوچینگ یا (Coaching) به معنای مربیگری است. منظور از اصطلاح بیزینس کوچینگ نیز، مربیگری کسب و کار است. به این ترتیب بیزینس کوچینگ به معنای هدایت و آموزش مهارت های مورد نیاز کسب و کارها به منظور رشد و توسعه آنها است. شما با استفاده از رهنمودهای بیزینس کوچ به سرعت می توانید در کسب و کارتان به موفقیت برسید.

بیزینس کوچینگ

صاحبان کسب و کارها با استفاده از روش های بیزینس کوچ به درک عمیقی از توانایی ها و نقاط قابل بهبود تجارت خود دست می یابند و در مورد کسب و کارشان آگاهی و بصیرت بیشتری پیدا می کنند. بنابراین پیاده سازی فرهنگ بیزینس کوچینگ در هر تجارتی منجر به افزایش قابل توجه راندمان آن تجارت خواهد شد.

اما با این وجود یک بیزینس کوچ یا مربی کسب و کار باید از دانش و تجربه زیادی برخوردار باشد تا بتواند شما را به اهداف کسب و کارتان نزدیک کند. چرا که هر کسب و کاری برای موفقیت نیازهای خاص خود را دارد. بنابراین نمی توان ادعا کرد که با یک فرمول جادویی تمام کسب و کارها به افزایش حجم فروش و سوددهی می رسند. همچنین به یاد داشته باشید بیزینس کوچینگ با مشاوره کسب و کار کاملا متفاوت است.

در ادامه در خصوص ویژگی های مورد نیاز برای یک بیزینس کوچ حرفه ای بیشتر توضیح می دهیم:

ویژگی های یک بیزینس کوچ حرفه ای

بیزینس کوچ درست همانند دیگر کوچ‌ها به شما در ارتقاء استعدادها و توانایی هایتان کمک می کند. اما با این وجود بیزینس کوچ با دیگر کوچ ها تفاوت هایی هم دارد. برای مثال یک مربی تجارت باید در زمینه تجارت و رهبری کسب و کار شما سابقه درخشانی داشته باشد. به صورتی که بتواند توصیه ‌هایی کاملا اختصاصی برای کسب و کار شما، مشتریان، محصولات، خدمات پس از فروش و موقعیت تجاری شما داشته باشد.

هدف اصلی بیزینس کوچ موفقیت کسب و کار شما به ویژه از لحاظ مالی است. به همین منظور با جمع آوری تمام اطلاعات مربوط به کسب و کار شما سعی می کند چشم‌انداز شما را به خوبی درک کرده و شما را به سوی اهدافتان سوق دهد.

از مهم‌ترین عناصر یک رابطه کوچینگی مناسب میان مربی و صاحب کسب وکار  می توان به متعهد بودن هر دو طرف، اعتماد، احترام، اشتیاق، همکاری گسترده و انتظارات واقع گرایانه متقابل و همینطور صرف زمان مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه اشاره کرد.

ویژگی های یک بیزینس کوچ حرفه ای

چرا بیزنس کوچینگ برای کسب و کار شما اهمیت دارد؟

به همان اندازه که یک مربی ورزشی در موفقیت یک ورزشکار نقش دارد، وجود یک مربی تجارت نیز برای موفقیت کسب و کار مهم و ضروری است. بنابراین چه در حال حاضر صاحب یک کسب و کار موفق باشید و چه کسب وکارتان با مشکلات زیادی رو به رو شده باشد. در هر دو صورت به بیزینس کوچینگ برای رشد و ارتقای بیشتر تجارت خود نیاز خواهید داشت. علاوه بر این بیزینس کوچینگ فقط مختص برندهای خیلی  بزرگ و شرکت های چند ملیتی نیست و حتی کسب و کارهای کوچک و نوپا نیز می توانند به خوبی از خدمات آن بهره مند گردند.

به طور کلی همه انسان ها و همه کسب و کارها به یک کوچ در پیشرفت بیشتر خود نیاز دارند. جالب است بدانید حتی بیل گیتس و استیو جابز که از معروف ترین افراد موفق در حوزه کسب و کار خود به شمار می روند هم از خدمات بیزینس کوچینگ بهره گرفته‌اند. بنابراین نباید بیزینس کوچینگ را در کسب و کارتان فراموش کنید.

مزایای بیزینس کوچینگ چیست؟

در تعاریف اولیه مفهوم بیزینس کوچینگ به اهمیت آن برای رشد یک کسب و کار اشاره شد، اما واقعا مزایای آن چیست؟ و چگونه می تواند کسب و کار شما را ارتقا دهد؟ در این بخش مزایای بیزینس کوچینگ را که منجر به رشد و ارتقا تجارت شما می شود بیان می کنیم. خدمات بیزینس کوچیک به شما به عنوان یک صاحب کسب و کار در موارد زیر کمک می کند:

  • ترسیم بهترین نقشه برای موفقیت در کسب وکار
  • به دست آوردن استراتژی متناسب با کسب و کار
  • استخدام مناسب ترین افراد و انگیزه دادن به کارکنان
  • ایجاد یک محیط ایده آل برای رشد کارکنان
  • پرورش کارمندان مسئولیت پذیر و پاسخگو
  • افزایش راندمان و بازدهی شرکت
  • شناسایی موانع و باورهای محدود کننده
  • ارتقاء مهارت های رهبری کسب و کار و موارد مشابه دیگر

بیزینس کوچینگ برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که می دانند در آینده کسب و کار خود به دنبال چه چیزی هستند و از هر گونه تغییر در راه موفقیت کسب و کار خود استقبال می کنند مخاطبان اصلی بیزینس کوچینگ هستند. در این صورت بیزینس کوچ به آن‌ها در تعریف اهدافی بهتر و عالی تر کمک می کند. به این ترتیب آنها می توانند برای عملکرد سازمان خود بهتر تصمیم بگیرند و روابط‌ کاری شان را بهبود بخشند. به این ترتیب بیزنس کوچینگ برای مدیران عامل، مدیران ارشد، صاحبان کسب کار و  همینطور کارآفرینان و یا  همه کسانی که قصد توسعه سازمانشان را دارند‌ مناسب است.

بیزینس کوچینگ برای چه کسانی مناسب است؟

مراحل بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ به شما در یافتن جایگاه و موقعیت کنونی کسب و کارتان کمک می کند و از طرف دیگر اقدامات لازم برای رسیدن به جایگاه مورد نظر را نیز مشخص می نماید. به طور کلی فرآیند کوچینگ کسب و کار شامل ۴ مرحله است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

مرحله اول: مشخص کردن اهداف مورد نظر سازمان

مرحله دوم: جستجوی نقاط قوت و همینطور نقاط قابل بهبود کسب و کار برای رسیدن به یک چشم‌انداز واضح‌تر برای رشد سازمان و نیازهای آن

مرحله سوم: طراحی یک برنامه مناسب و تعیین اقدامات لازم برای رسیدن به اهداف مورد نظر

مرحله چهارم: ارزیابی میزان پیشرفت در راه رسیدن به هدف

جلسات بیزینس کوچینگ به منظور دستیابی به اهداف ممکن است به صورت حضوری، آنلاین و یا تلفنی برگزار گردد. در این جلسات با ارزیابی مستمر تغییرات حاصل شده در هر مرحله، استراتژی‌های مرحله بعدی طراحی می شوند، همچنین مشکلات موجود شناسایی و شفاف‌سازی شده  و  اهداف کلان سازمان معین می‌شوند.

دیگر فواید بیزینس کوچینگ برای صاحبان مشاغل

مربیگری تجارت فقط برای کسب و کارهایی که دچار مشکل شده اند مفید نیست، بلکه به طور کلی با فراهم کردن یک فضای مناسب منجر می شود تا صاحبان مشاغل، چالش‌ها و مشکلات موجود را به فرصتی برای ارتقای عملکرد سازمان خود تبدیل کنند.

بیزینس کوچینگ می تواند مشکلات منحصر به فرد و سیستماتیک تجارت شما را به خوبی شناسایی کند و با ارائه توصیه های کاملا تخصصی دیدگاهی واضح‌تر و واقع‌گرایانه را نسبت به آینده کسب و کارتان در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

47  +    =  57

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره