قیف فروش و تاثیر سامانه بر افزایش خروجی آن

قیف فروش و تاثیر سامانه بر افزایش خروجی آن

۴/۵ - (۱ امتیاز)

مدیریت خط فروش از فعالیت های اصلی هر کسب و کاری است. شما با کمک قیف فروش می توانید کل فرایند فروش را به صورت یک قیف (در قسمت بالا گسترده تر و در قسمت پایین باریک تر) کنترل کنید. سامانه قیف فروش سامانه ای ارزشمند برای به دست آوردن بینش، برنامه ریزی و مدیریت ارتباط با مشتری برای تجارت شما است. در ادامه در خصوص قیف فروش و تاثیر سامانه بر افزایش خروجی آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک صاحب کسب و کار باید برای کسب درآمد و ادامه حیات در حوزه ی فعالیت کاری خود همواره برای جذب مشتری تلاش کنید. همچنین لازم است از هر امکاناتی برای افزایش مشتری استفاده نمایید تا بتوانید کسب و کارتان را ادامه دهید. آشنایی با اصطلاح قیف فروش و تاثیر سامانه بر افزایش خروجی آن به شما در راه جذب مشتری بیشتر کمک خواهد کرد.

قیف فروش چیست؟

قیف فروش نمایانگر بصری از فرصت های تیم فروش شما است. در بالای قیف، چشم اندازهای بالقوه قرار دارند. یعنی افرادی که فکر می کنند ممکن است به محصول یا خدمات شما احتیاج داشته باشند، اما هنوز شما با آنها ارتباطی برقرار نکرده اید. در پایین قیف نیز افرادی قرار دارند که قبلاً محصول یا خدمات شما را دریافت کرده اند و یا هزینه آن را پرداخت کرده و منتظر دریافت محصول هستند. استعاره قیف هم برای نشان دادن افرادی که در هر مرحله از یک روند فروش قرار دارند، استفاده می شود. با توجه به شکل قیف می توان به این نتیجه رسید که در ابتدا افراد زیادی به عنوان مشتری بالقوه به سوی کسب و کار شما جذب می شوند اما با این حال فقط تعدادی از آنها در نهایت از خروجی قیف خارج شده و به خریدار تبدیل می شوند.

قیف فروش به قیف بازاریابی نیز معروف است و هدف اصلی آن تبدیل کردن یک مشتری به خریدار محصول و خدمات شما است. به عبارت دیگر قیف فروش مسیری برای جذب مشتری و تبدیل کردن آن به خریدار است.

تاثیر سامانه بر افزایش خروجی قیف فروش

آیا استوانه فروش به جای قیف فروش امکان پذیر است؟

هر کسب و کاری آرزو دارد به جای قیف فروش با یک استوانه فروش یا سیلندر فروش روبه رو باشد! چرا که در استوانه فروش تمام افرادی که به سمت کسب و کار شما کشیده می شوند در نهایت حتما به یک خریدار تبدیل می شوند. به عبارت دیگر در استوانه فروش نسبت مشتریان بالقوه دقیقا برابر با مشتریان بالفعل می شود اما همانطور که مشخص است چنین چیزی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

قیف فروش برای همه کسب و کارها یکسان است؟

تمامی کسب و کارها نمی توانند از یک قیف فروش ثابت استفاده نمایند. بلکه هر کسب و کاری با توجه به ماهیت خود به یک قیف فروش منحصر به فرد نیاز دارد. بنابراین شما باید به فکر یک قیف فروش شخصی برای کسب و کار خود باشید. اما به طور کلی مراحل اصلی ساخت یک مدل قیف فروش رایج برای کسب و کارها از بالای قیف تا پایین قیف به شکل زیر است:

  1. آگاه کردن مشتری از کسب و کار شما به وسیله تبلیغات گسترده
  2. علاقه مند کردن مشتری به محصول
  3. جلب توجه مشتریانی که به احتمال زیاد قصد خرید از شما را دارند
  4. ترغیب بیشتر مشتری برای خرید محصول شما
  5. متقاعد کردن مشتری برای خرید ۱۰۰ درصدی محصول
  6. تبدیل مشتری به خریدار

افرادی که به سوی کسب و کار شما جذب می شوند، باید به گونه ای پرورش داده شوند تا مراحل قیف فروش شما طی نمایند و در آخر به خریداران شما تبدیل شوند. اصطلاح پرورش دادن در واقع به حرکت کردن مشتری از ابتدای قیف فروش تا انتهای آن اشاره دارد.

قیف فروش برای همه کسب و کارها

آشنایی با اصطلاح لید در قیف فروش

کلمه ی لید به فارسی به معنای  هدایت و سوق پیدا کردن است.  لید در واقع به مشتری ای گفته می شود که به سمت کسب و کار شما هدایت پیدا کرده و قرار است برای اولین بار تجربه خرید از شما را کسب نماید. به عبارت دیگر یک مشتری بالقوه که توجهش به محصول شما جلب شده است لید نام دارد. این اصطلاح بیشتر در میان فروشندگان و بازاریابان در حوزه تبلیغات استفاده می شود.

یک لید ممکن است حتی بدون درخواست شما یک راه ارتباطی با شما برقرار کند، برای مثال فرم اطلاعات شخصی کابران را در سامانه و سایت فروش شما تکمیل نماید و یا صفحه شما را در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام دنبال کند.

مزایای قیف فروش

در ادامه مطلب قیف فروش و تاثیر سامانه بر افزایش خروجی آن، به طور مختصر در مورد مزایای قیف فروش توضیح خواهیم داد. قیف فروش یک دید کلی از روند فروش شما در اختیارتان قرار می دهد. به این ترتیب با استفاده از قیف فروش شما می توانید تعداد چشم اندازهای موجود در هر مرحله از فرآیند فروش را تعیین کنید و همینطور تعداد چشم اندازهایی که ممکن است در آنها افراد به مشتریان واقعی شما تبدیل شوند را نیز پیش بینی کنید. همچنین با تجزیه و تحلیل این چشم اندازها، می توانید در خط فروش خود مشکلات را مشاهده کرده و برای اصلاح آنها اقدامات فوری انجام دهید.

قیف فروش و تاثیر سامانه بر افزایش خروجی آن

استفاده از ابزار و سامانه قیف فروش برای مدیریت بهتر خط فروش بسیار موثر است. در واقع ابزار و سامانه قیف فروش می تواند به شما به آسانی برای ردیابی مراحل مختلف خط فروش کمک کند. مدیریت فروش شما می تواند با استفاده از اطلاعات درج شده در سامانه توانایی های لازم برای ایجاد استراتژی های فروش را به دست آورد. سامانه مناسب مسیر شما را برای افزایش فروش هموارتر می کند. همچنین از منظر CRM، سامانه قیف فروش برای گزارش دادن، تهیه چک لیست های انجام کارها و همچنین به دست آوردن دیدگاه های مشترک برای فروش بسیار مهم است. با استفاده از این سامانه شما می توانید اهداف کسب و کار خود را اولویت بندی کنید.

سامانه ها می توانند از لحظه جذب مشتری تا پس از خرید محصول و خدمات پس از فروش همراه مشتریان شما باشند. سامانه های پیامکی و یا سامانه های نرم افزاری برخی از سامانه های رایج و پرکاربرد برای قیف فروش هستند. این سامانه ها به شما کمک می کنند تا به جستجوی خودکار و سریع مشتریان علاقه مند به محصول خود بپردازید. این امر به میزان قابل توجهی بازاریابی شما را گسترش می دهد.به این ترتیب با گسترش بازاریابی، احتمال افزایش خروجی قیف فروش نیز زیاد می شود.

قیف فروش و تاثیر سامانه بر افزایش خروجی آن

پیاده سازی قیف فروش با سامانه پیامکی

در پایان مطلب قیف فروش و تاثیر سامانه بر افزایش خروجی آن به یک نمونه سامانه رایج در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

شما می توانید در زمان خرید و یا مراجعه مشتری شماره همراه او را در سامانه پیامکی خود به ثبت برسانید و برای اطلاع رسانی از محصولات جدید، تخفیف ها و جشنواره های بعدی از این سامانه استفاده نمایید. برخی از این سامانه ها بر اساس نیاز صاحبان کسب و کار از ماژول نظرسنجی و مسابقه هم برخوردار هستند که به افزایش ارتباط با مشتری و جلب رضایت بیشتر آنها کمک می کند. همین الان برای داشتن یک سامانه فروش پرسرعت و با کیفیت اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  38  =  45

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره