افزایش سهم فروش آنلاین نسبت به گذشته و فواید آن

سهم فروش آنلاین

در سال های اخیر خرید آنلاین در سراسر جهان بطور گسترده ای افزایش پیدا کرده است. تنها طی یک دهه گذشته، تکامل فناوری و اینترنت، ارتباط مستقیمی با تجارت الکترونیک داشته است. درست همانطور که اینترنت به یک رسانه مطلوب برای بازاریابی، تبلیغات و همینطور خرید کالا و خدمات تبدیل شده است، تجارت الکترونیک نیز از جهات مختلف به یک رقیب سرسخت برای خرید سنتی مبدل گشته است. با توجه به اهمیت فروش آنلاین در این سال ها، در این مطلب به بررسی افزایش سهم فروش آنلاین نسبت به گذشته و فواید آن می پردازیم.

نگاهی به فروش آنلاین در 10 سال گذشته

قبل از غول های فناوری نظیر آمازون، که در سال 1995 به عرصه تجارت آنلاین پا گذاشتند، و بعداً گوگل و پی پال که ابتکار تجارت الکترونیکی خود را در سال 1998 راه اندازی کردند. خرید آنلاین تقریبا یک ایده دور از دسترس به نظر می رسید. اما بدون شک در یک دهه اخیر در این حوزه تحولات زیادی صورت گرفته و تجارت الکترونیک به سرعت رشد کرده است.

می توان گفت تأثیرگذارترین تغییراتی که در 10 سال گذشته در حوزه تجارت الکترونیک اتفاق افتاده است، شامل موارد زیر است:

  • ظهور بازارهای آنلاین.
  • تغییر یکپارچه استفاده از دستگاه های تلفن همراه برای خرید آنلاین.
  • رشد شگرف بازاریابی و تبلیغات آنلاین و دیجیتال.
  • استفاده از اصلاحات و پیشرفت های صورت گرفته در حوزه دیجیتال برای خرید و فروش تکی و عمده

 

بازارهای آنلاین

در ده سال گذشته، به تدریج شاهد افزایش سهم فروش آنلاین نسبت به گذشته و فواید آن برای فروشندگان، بازاریابان و مصرف کنندگان بوده ایم. چرا که بازارهای آنلاین به مکانی بسیار محبوب برای فروشندگان کالا، تبلیغ بازاریابان و خرید مصرف کنندگان تبدیل شده اند.

با دسترسی به یک بازار آنلاین ، مصرف کنندگان می توانند طیف وسیعی از کالاهای پیشنهادی را پیدا کنند که متناسب با جستجوی آنها باشد. آنها می توانند قیمت ها و مارک ها را با یکدیگر مقایسه کنند، نظرات مشتریان دیگر را بخوانند و اغلب محصولات را با قیمت های مناسب تر خریداری کنند. به همین خاطر در همان ابتدا، گوگل در سال 2006 Google Pay را منتشر کرد تا فرآیند پرداخت را برای خریداران تجارت الکترونیک آسان نماید.

یک بازیگر اصلی دیگر در پیشرفت تجارت الکترونیک، Magento بود که یک سیستم مدیریت محتوای تجارت الکترونیک است. این سیستم برای اولین بار در سال 2007 توسعه خود را آغاز کرد. جالب است بدانید، Magento هنوز هم یکی از محبوب ترین پلتفرم های تجارت الکترونیک به شمار می آید.

سهم فروش آنلاین

افزایش محبوبیت خرید آنلاین در جامعه امروزی

تعداد افرادی که در حال حاضر روزانه به صورت آنلاین خرید می کنند، نشان دهنده اهمیت تجارت الکترونیک در دنیای مدرن و شلوغ امروزی است. باید گفت خرید فقط بخشی از زندگی روزمره در جامعه مدرن است. در واقع با توجه به شرایط آب و هوایی، مشکلات حمل و نقل و درگیری های ذهنی و کاری افراد، خیلی ها دیگر ترجیح می دهند تا محصولات و خدمات مورد نظر خود را به صورت آنلاین خریداری کنند. چرا که با این کار در هزینه و وقت خود صرفه جویی زیادی خواهند کرد.

از سوی دیگر، هنگامی که تمامی مارک های معتبر دنیا پا به عرصه تجارت الکترونیک گذاشته اند، خریداران در سراسر دنیا به راحتی می توانند با چند کلیک ساده از بین صدها مارک محصول مورد نظر خود را با قیمت مناسب خریداری کنند.

میانگین نرخ خرید آنلاین بر اساس طبقه بندی محصولات بسیار متفاوت است. جالب است بدانید پوشاک، کفش و لوازم الکترونیکی، تا به امروز محبوب ترین دسته بندی خرید آنلاین در سراسر جهان بوده اند.

افزایش سهم فروش آنلاین نسبت به گذشته و فواید آن با استفاده از موبایل

بهینه سازی تلفن های همراه برای تجارت الکترونیک، بر نحوه اتصال شرکت ها به مصرف کنندگان و بازاریابی محصولاتشان تأثیر گذاشته است. از طرف دیگر بیشتر افراد، به ویژه قشر جوان، به شدت به دستگاه های تلفن همراه خود وابسته هستند. بنابراین این جمعیت به راحتی برای بازاریابان و تبلیغ کنندگان کالاها  قابل دسترس هستند.

کمپین های بازاریابی آنلاین و دیجیتال اکنون جایگزین روش های سنتی بازاریابی شده اند و به طور مستقیم در مکان هایی که مردم بیشتر وقت خود را به صورت آنلاین در آنها می گذرانند، مانند: ایمیل ها، رسانه های اجتماعی، بازی های آنلاین، اپلیکیشن ها،  وب سایت ها و  وبلاگ ها حضور دارند.

به این ترتیب به نظر می رسد در حال حاضر بازاریابی آنلاین به توانایی بی حد و مرزی برای دستیابی و ترغیب مصرف کنندگان به خرید، در طول فرآیند حضور آنها در فضای مجازی رسیده است.

 

افزایش سهم فروش آنلاین نسبت به گذشته و فواید آن با استفاده از شبکه های اجتماعی

بدون شک شبکه های اجتماعی یک اتفاق ویژه در حوزه وب و تجارت الکترونیک در چند سال اخیر محسوب می شوند. به طوری که فروش آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی، در حال تبدیل شدن به یک استاندارد جهانی در چندین شبکه بزرگ اجتماعی نظیر توییتر و اینستاگرام است. دکمه های (Buy Now) یا همان “اکنون بخرید” در توییتر به عنوان یک راه جذاب برای فروش کالاهای شما محسوب می شود. اینستاگرام نیز به تازگی امکانات فروش آنلاین خود را گسترش داده است. در حال حاضر ایرانیان زیادی از طریق شبکه اجتماعی بسیار پرطرفدار اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند.

سهم فروش آنلاین

بررسی فواید فروش آنلاین

همانطور که گفته شد نحوه خرید مصرف کنندگان طی 10 سال گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است. محبوبیت خرید آنلاین به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در حال حاضر افزایش فروش آنلاین هدف اصلی مشاغل بی شماری است. در واقع به نظر می رسد فروش آنلاین با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است.

بنابراین آیا فروش سنتی در فروشگاه ها هنوز هم جایگاه ویژه ای دارد؟

برای رقابتی ماندن در حوزه کسب و کار خود، باید از همین امروز برای وارد شدن به حوزه تجارت الکترونیک اقدام کنید. با آگاهی از افزایش سهم فروش آنلاین نسبت به گذشته و فواید آن ، قطعا برای ورود کسب و کار خود به بازار جهانی آنلاین مصمم تر می شوید. فروش آنلاین نسبت به روش های سنتی فروش مزایای بسیاری را به دنبال دارد ، برخی از این مزایا عبارتند از:

 

  • صرفه جویی در هزینه ها؛ در واقع از طریق فروش آنلاین دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای اجاره یا خرید فروشگاه، حقوق کارمندان و بازاریابی سنتی ندارید.
  • دستیابی به مخاطبان جهانی و در نتیجه افزایش فرصت های فروش
  • رقابت با مشاغل بزرگتر با امکان فروش در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته
  • دریافت سریع تر پرداخت ها از طریق معاملات آنلاین.
  • بهبود کسب و کار و هدف گذاری برای آینده از طریق جمع آوری خریدها و پیشنهادات مشتریان

علاو بر این:

  • در فروش آنلاین تمامی محصولات یا خدمات به خوبی تعریف می شوند و حتی بدون دخالت انسان در فرآیند فروش قابل فروش هستند.
  • در فروش آنلاین قیمت های محصولات برای انواع مشتریان بالقوه ثابت بوده و فقط به دلخواه فروشنده قابل تغییر است.
  • یک فروشگاه آنلاین می تواند به صورت دلخواه و بدون هیچ هزینه ای بروزرسانی شود. مواردی مانند اضافه کردن خطوط جدید محصولات و سازماندهی مجدد فروشگاه بلافاصله قابل پیاده سازی هستند.

سهم فروش آنلاین

بازاریابی آنلاین

هنگامی که از افزایش سهم فروش آنلاین نسبت به گذشته و فواید آن صحبت می کنیم، نباید تاثیر بازاریابی آنلاین بر حوزه تجارت الکترونیک را فراموش کنیم.

فروش آنلاین نیاز به بازاریابی آنلاین دارد. بازاریابی آنلاین در واقع مجموعه ای از ابزارها و روش های مورد استفاده برای تبلیغ محصولات و خدمات از طریق اینترنت است. بازاریابی آنلاین به دلیل گسترش کانال ها و مکانیسم های بازاریابی موجود در اینترنت، طیف وسیعی از عناصر بازاریابی را نسبت به بازاریابی تجاری سنتی شامل می شود. برخی مزایای بازاریابی آنلاین عبارتند از:

  • کاهش هزینه های مربوط به تبلیغات
  • امکان برقراری ارتباطات بهتر و عمیق تر با مشتری
  • کنترل بهتر رفتار مشتریان
  • بهبود خدمات مشتری
  • ایجاد مزیت رقابتی

بازاریابی آنلاین همچنین به عنوان بازاریابی اینترنتی، بازاریابی وب، بازاریابی دیجیتال و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) شناخته می شود. ناگفته نماند محدودیت اصلی بازاریابی آنلاین عدم ملموس بودن آن است. به این معنی که مصرف کنندگان قادر به امتحان کردن محصولات و خدمات قبل از خرید نیستند. البته برخی از سیاست های بازاریابی و فروش آنلاین نظیر امکان بازگشت محصول در صورت عدم رضایت، راه اصلی برای دور زدن چنین دلهره ای در خریدار است. بازاریابی آنلاین در سال های اخیر از تبلیغات سنتی  بسیار فراتر رفته  است و همچنان به عنوان یک صنعت مستقل با رشد بالا شناخته می شود.

پیش بینی سهم فروش آنلاین در آینده

امروزه تصور یک تجربه خرید موفق، بدون خرید آنلاین تقریبا غیرممکن است. پیش بینی می شود که خرده فروشی تجارت الکترونیک در سراسر جهان بین سال های 2018 تا 2023 بیش از دو برابر رشد کند و در سال 2023 از 6.5 تریلیون دلار نیز عبور کند.

در سال های آینده میزان فروش آنلاین نشان خواهد داد که نه تنها نگاه فروشنده و مصرف کننده به فروش آنلاین خوشبینانه تر شده است، بلکه فروش آنلاین تحت تأثیر فناوری های روز دنیا با سرعت زیادی گسترش پیدا کرده است.

مسلما روند افزایش فروش آنلاین در این سال ها و همینطور سال های آینده، خریداران و فروشندگانی را که هنوز به شیوه خرید و فروش سنتی مصمم هستند، برای تجربه تجارت الکترونیک تشویق خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

امکانات نرم افزار crm چیست؟

نرم افزار crm که عنوان آن مخفف سرواژه عبارت Customer Relation Management است و ترجمه آن در فارسی مدیریت ارتباط با مشتری عنوان شده است

معرفی کامل نرم افزار crm

با استفاده از نرم افزار CRM شما به راحتی می‌توانید قبل از درخواست مشتری به راحتی نیازهای وی را پیش بینی کنید. این امر باعث