معیارهای خرید CRM را بشناسید

مهم ترین معیارهای خرید CRM چیست؟

۳/۵ - (۱ امتیاز)

معیارهای خرید CRM موضوعی است که در این مقاله قصد داریم در رابطه با آن صحبت کنیم. نرم افزار CRM ابزار موثری است که به طور همزمان کارایی، اثربخشی و روابط مشتریان را بهبود می بخشد. اما تمام این مزایا زمانی به دست می آید که بتوانید این نرم افزار را دقیقا متناسب با فرآیند ها و نیاز های تجاری خود انتخاب کنید. به طور کلی هیچ فرمول یکسانی برای نحوه انتخاب و خرید نرم افزار CRM وجود ندارد. چرا که هر کسب و کاری منحصر به فرد است و در نتیجه سی آر ام مناسب خود را می خواهد.

جهت یافتن بهترین نرم افزار CRM برای سازمان خود، اول باید فرآیند های کسب و کارتان را ارزیابی کنید. شما باید یک چک لیست برای ویژگی های نرم افزاری که می خواهید تهیه کنید. بهترین نرم افزار باید بتواند الزامات چک لیست شما را به خوبی برآورده سازد. همچنین باید ایمن، قابل تنظیم، کاربر پسند و مقرون به صرفه باشد.

خوشبختانه CRM یکی از موضوعاتی است که مدت هاست در تجارت ها مورد بحث قرار می گیرد. در حال حاضر اطلاعات کافی در این زمینه در اینترنت، مقاله ها و رفرنس های گوناگون موجود است. بنابراین با کمی جستجو به راحتی می توانید به مهم ترین معیار ها برای انتخاب و خرید نرم افزار CRM دسترسی پیدا کنید.

در ادامه ی همین مقاله به معیارهای خرید CRM اشاره خواهیم کرد.

معیار های خرید نرم افزار CRM چیست؟

انتخاب بهترین نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری برای شرکت ها کار آسانی نیست. درواقع چگونه می توان بهترین گزینه را برای کسب و کار ها انتخاب کرد در حالی که گزینه های زیادی با قابلیت های مختلف برای انتخاب وجود دارد؟

اگر در حال تصمیم گیری برای خرید نرم افزار CRM هستید، هنگام انتخاب این نرم افزار باید به خواسته ها و اولویت های تجاری کسب و کارتان توجه کنید. شما باید مطمئن شوید که بهترین نرم افزار CRM را برای مدل کسب و کار خود انتخاب کرده اید. زیرا نرم افزار CRM صحیح برای موفقیت شرکت شما بسیار مهم است.

مهم ترین معیارهای خرید CRM عبارت اند از:

  • برآورده کردن الزامات کسب و کار
  • قابلیت جذب و مدیریت ارتباط با مشتریان
  • کاربر پسند بودن و سهولت استفاده برای کارکنان
  • امکان ادغام با سایر سیستم ها و نرم افزار ها
  • امکان اتصال آفلاین به سیستم
  • مدیریت اسناد و داده ها
  • امکان کار با سیستم از راه دور
  • گزارش دهی منظم
  • برخورداری از امنیت بالا
  • امکان سفارشی سازی
  • مقرون به صرفه بودن

به یاد داشته باشید که مشکلات و اولویت های کسب و کار شما باید پایه ی تصمیم گیری برای خرید نرم افزار CRM شما باشد.

خرید نرم افزار crm بهوان

دور شدن از مشکلات واقعی می تواند شما را در یک فرآیند پرهزینه و زمان بر و در عین حال بدون نتیجه قرار دهد. بنابراین قبل از هر چیز حتما چالش هایی را که با آن ها روبرو هستید تجزیه و تحلیل کرده و در مورد الزامات کسب و کارتان مطمئن شوید.

چک لیست سوالات مهم و معیارهای خرید CRM

توصیه می کنیم  قبل از خرید این نرم افزار، حتما نگاهی دقیق به کسب و کار خود بیندازید و به این سوالات پاسخ دهید:

  1. اهداف شرکت شما از خرید CRM چیست؟
  2. با خرید نرم افزار CRM قرار است چه نقاط ضعفی را در کسب و کار خود برطرف کنید؟
  3. ناکارآمد ترین فرآیند ها در شرکت شما کدامند و نرم افزار CRM قرار است به چه مواردی بپردازد؟
  4. رویه‌ ها و روال‌ های عملیاتی که تا به حال از آن ها غاقل شده اید و باید اجرا کنید چیست؟
  5. چه کسی قرار است از CRM در شرکت شما استفاده کند؟ به چند کاربر نیاز خواهید داشت؟
  6. در سازمان خود به چه میزان اتوماسیون نیاز دارید؟
  7. چه نرم افزار های دیگری را می خواهید به یک سیستم CRM متصل کنید؟
  8. برای خرید نرم افزار CRM چقدر بودجه در نظر گرفته اید؟

موفقیت در انتخاب نرم افزار CRM به پیدا کردن مناسب ترین پاسخ برای سوالات بالا بستگی دارد. بنابراین، تا دیر نشده است سهامداران کلیدی سازمان خود را دور هم جمع کرده و یک بررسی کلی انجام دهید.

برای انتخاب بهترین نرم افزار CRM مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  1. ابتدا درک کنید که CRM چیست و چرا به آن نیاز دارید.
  2. نیاز های کسب و کار خود را بشناسید.
  3. ویژگی‌ ها و ابزار های CRM لازم را بررسی کنید.
  4. بودجه لازم را در نظر بگیرید.
  5. برای مشاوره و تست رایگان CRM درخواست دهید.
  6. چقدر طول می کشد تا CRM مناسب خود را انتخاب کنید؟

به طور متوسط پنج ماه طول می کشد تا یک کسب و کار، CRM مناسب خود را انتخاب کند. حتی این فرآیند برای شرکت های بزرگ تر، نزدیک به یک سال طول می کشد. اما آیا می دانید چرا انتخاب CRM یک فرآیند زمانبر است؟

بیشتر شرکت های نرم ‌افزاری تیم ‌های فروش خبره ای دارند که می‌دانند چگونه محصول خود را به طور تهاجمی به بازار مصرف کنندگان عرضه کنند. بنابراین در صورتی که ایده روشنی از آنچه که به دنبال آن هستید نداشته باشید، ممکن است به جهات مختلفی که آن ها می خواهند کشیده شوید.

در خوش بینانه ترین حالت شما به دلیل عدم قاطعیت در تصمیم گیری و بی اطلاع بودن از معیارهای خرید CRM، مدتی برای خرید نرم افزار CRM صبر می کنید. زیرا فکر می کنید همه گزینه های موجود به یک اندازه برای کسب وکار شما مناسب هستند! اما بد تر از آن، این است که در نهایت یک پلتفرم CRM اشتباهی را انتخاب کنید و سرمایه خود را از دست بدهید.

باید گفت هرچه سازماندهی و برنامه ریزی بیشتری در شرکت خود داشته باشید، تصمیم گیری در خصوص انتخاب و خرید نرم افزار CRM مناسب، سریع تر و آسان تر خواهد بود.

همچنین اگر در یک صنعت خاصی فعالیت دارید آسان تر می توانید یک CRM را متناسب با صنعت خود خریداری کنید. چرا که در حال حاضر نرم افزار CRM تقریبا برای هر صنعتی سفارشی سازی شده است. برای مثال CRM املاک و مستغلات، CRM بیمه ،CRM رستوران و غیره تنها تعدادی از CRM های سفارشی موجود هستند.

 خرید CRM - بهوان

مطلب پیشنهادی: نرم افزار CRM چگونه کار می کند؟

چقدر برای اجرا و آموزش CRM وقت دارید؟

شما باید مدت زمان اجرا و آموزش نرم افزار CRM را نیز لحاظ کنید. برخی از CRM ها راه اندازی آسان و رابط بصری کاربرپسند تری دارند. اما برخی دیگر قبل از استفاده به آموزش گسترده نیاز دارند.

 به طور کلی، هر چقدر این نرم افزار عملکرد بیشتر و پیچیده تری داشته باشد به معنای پیچیدگی بیشتر و زمان یادگیری طولانی تر است. قبل از خرید حتما با کارمندان خود مشورت کنید تا ببینید که چگونه یک CRM می تواند به آن ها در انجام سریع تر و هوشمند تر کار ها کمک کند.

کاربران باید در مورد چگونگی استفاده از CRM برای بهبود کسب و کار و دستیابی به اهداف مهم سازمانی از جمله رشد درآمد، کاهش هزینه، اتوماسیون فرآیند و مدیریت زمان آموزش ببینند.

اشتباهاتی که هنگام انتخاب CRM باید از آن ها اجتناب کرد

گاهی اوقات مدیران در انتخاب معیارهای خرید CRM برای سازمان خود دچار اشتباهاتی می شوند. برای اینکه در دام این اشتباهات نیفتید و سرمایه شما از بین نرود، حتماً به این ۳ مورد توجه کنید:

  1. عدم تعیین اهداف CRM برای سازمان

اول از همه، اهداف شما برای خرید نرم افزار CRM چیست؟ در واقع برای استفاده حداکثری از CRM، ابتدا باید بدانید که می ‌خواهید چه چیزی از آن به دست آورید؟ همچنین بابد بررسی کنید که آیا اهدافی که برای شرکت خود تعیین می ‌کنید کوتاه‌ مدت هستند یا بلندمدت؟

باید گفت اندازه‌ گیری این اهداف برای تعیین موفقیت یا شکست اجرای CRM شما حیاتی است. مهم‌ترین اهدافی که معمولاً برای خرید این پلتفرم تعیین می شود به شرح زیر است:

  • کار های دستی و وقت گیر را اتوماسیون کنید
  • مشتریان جدید به دست آورید
  • کمپین های بازاریابی خود را تقویت کنید
  • افزایش فروش و بهبود بهره وری را تجربه کنید

اگر در حال حاضر برای تعیین و توضیح این اهداف وقت بگذارید. در دراز مدت، می تواند به افزایش ROI سازمان شما کمک کند.

مهم ترین معیارهای خرید CRM

  1. عدم تمرکز بر کاربران واقعی CRM

هنگام انتخاب یک CRM، بسیاری از کسب ‌و کار ها این اشتباه را مرتکب می‌ شوند که آن را صرفاً از دیدگاه مدیران اجرایی ارزیابی می‌ کنند نه افراد و تیم‌ هایی که قرار است از آن استفاده کنند. این در حالی است که کارشناسان معتقد هستند برای موفقیت در CRM، کسب و کار ها باید کاربران نهایی را حتی قبل از پذیرش سیستم درگیر کنند.

  1. نادیده گرفتن ادغام رسانه‌ های اجتماعی

دنیای امروز یک دنیای اجتماعی است. بنابراین داشتن یک سیستم CRM که تعاملات اجتماعی مشتریان شما را ردیابی می کند امری حیاتی است. اگر سازمان ها سی آر امی را انتخاب ‌کنند که فاقد قابلیت ادغام  با رسانه ‌های اجتماعی باشد، در آینده ای نزدیک متوجه اشتباه خود خواهند شد و باید مجددا برای تغییر CRM خود تلاش کنند.

سخن آخر

انتخاب درست معیارهای خرید CRM و خرید بهترین نرم افزار CRM برای شرکت شما یک کار حیاتی و زمان بر است. همانطور که تحقیقات CRM خود را شروع می کنید، موارد ذکر شده در بالا ممکن است به شما در تصمیم گیری راحت تر کمک کند.

شما باید قبل از خرید نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان عملکرد کسب‌ و کار خود را بررسی کنید تا ببینید که مشکل در کجاست و چگونه می توان آن را برطرف کرد. ویژگی های نرم افزار CRM بهوان که شامل ابزار های گزارش دهی، اتوماسیون گردش کار و ردیابی ارتباطات می شود، همگی برای بهبود اثربخشی فروش سازمان شما در نظر گرفته شده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2  +  3  =  

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره