الگوها و ابزارهای شش سیگما

الگوها و ابزارهای شش سیگما

به این مقاله امتیاز دهید

شش سیگما مجموعه ای از روش ها و ابزارهایی است که به منظور بهبود فرآیند کسب و کار و مدیریت کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از به کارگیری ابزارهای شش سیگما بهبود کیفیت با یافتن عیوب، تعیین علت آنها و بهبود فرآیندها است. در واقع بهبود کارایی و کاهش عیوب منجر به افزایش کیفیت محصول می شود و در نتیجه اعتماد و رضایت مشتریان، بیشتر جلب خواهد شد.

“شش سیگما یک متدولوژی و مجموعه ابزارهایی است که به ما کمک می‌کند آنچه را که انجام می‌دهیم اندازه‌گیری کنیم و سپس کاری را که انجام می‌دهیم بهبود دهیم. شش سیگما می‌تواند برای هر صنعت و در هر نوع کسب‌وکاری مفید باشد. زیرا در هر جایی که فرآیندی داریم، می‌توانیم آن را مطالعه کنیم، اندازه‌گیری کنیم و سعی کنیم آن را بهتر کنیم.”

این روش رایج، که در دهه ۱۹۸۰ در تجارت آمریکا جای پایی به دست آورد، اکنون یک روش محبوب در سراسر جهان شده است. طرفداران شش سیگما مزایای آن را از جمله کاهش ضایعات، درک بهتر نیازهای مشتری، کاهش زمان تولید و صرفه جویی در هزینه تا ۵۰ درصد بیان می کنند. در ادامه به الگوها و ابزارهای شش سیگما بیشتر می پردازیم.

همچنان با شرکت به وان ارائه دهنده انواع نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همراه باشید.

الگوها و ابزارهای شش سیگما

همانطور که اشاره شد شش سیگما یک روش برای بهبود کیفیت کسب و کارها است که در دهه های اخیر  مورد توجه قرار گرفته است. خیلی از سازمان هایی که از ابزارهای شش سیگما استفاده کرده اند به نتایج مطلوبی دست یافته اند. به طور کلی یک پروژه شش سیگما از یک سری مراحل مشخصی تشکیل شده است که برای حل مشکلات بسیاری از صنایع از این مراحل استفاده می شود. اجرای پروژه‌های شش سیگما منجر به صرفه جوبی میلیار دلاری در بسیاری از سازمان های بزرگ جهانی شده است.

ابزارهای شش سیگما

ابزارهای شش سیگما از روش های آماری برای شناسایی مشکلات و بهبود فرآیندها استفاده می کنند. به این ترتیب پروژه هایی که نیاز به بهبود دارند با مراحل خاصی در یک توالی تعریف شده و با اهداف خاص اجرا می شوند که به آنها اهداف ارزشی گفته می شود. همچنین تیم هایی با دانش عمیق از روش و ابزارهای شش سیگما جهت حمایت، مدیریت و تکمیل پروژه تشکیل می شوند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری اساس کار شش سیگما است. با استفاده از نرم‌افزارهای آماری و کنترل کیفیت مانند نرم‌افزار Minitab, Stat graph‌ و غیره به خوبی می توان این روش را پیاده سازی کرد. چرا که خوشبختانه این نرم افزارها به استفاده و درک اکثر تحلیل‌های آماری در شش سیگما (حتی اگر دانش آماری زیادی نداشته باشید) کمک می کنند.  ۱۰ ابزار آماری مورد استفاده در شش سیگما عبارتند از:

ابزارهای شش سیگما

۱- نمودار پارتو

۲- هیستوگرام

۳- Gage R&R

۴- تجزیه و تحلیل توافق برای متغیرهای اندازه‌گیری وصفی

۵- قابلیت فرایند

۶- آزمون T-Test

۷- آزمون آنالیز واریانس

۸- رگرسیون

۹- طراحی آزمایش‌ها (DOE)

۱۰- نمودارهای کنترل

فرآیند شش سیگما (معرفی متد DMAIC)

مدل ۶ سیگما به منظور شناسایی انحراف و حل مشکل یک سازمان از روش های زیادی استفاده می کند. اما متد DMAIC اغلب به عنوان یک روش استاندارد پایه توسط کارشناسان این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد. متد DMAIC دارای ۵ مرحله است که با تمرکز بر روی مشتریان و استفاده از اطلاعات آماری منجر به اثربخشی می شود. در ادامه به معرفی متد DMAIC می پردازیم.

فرآیند شش سیگما

همچنان با شرکت به وان ارائه دهنده انواع نرم افزار crm ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همراه باشید.

  • متد DMAIC

متد DMAIC دارای ۵ مرحله است که هر کدام از مراحل دارای چند فاز هستند:

۱- تعریف (Define)

فرآیند شش سیگما دارای رویکردی مشتری محور است و به همین خاطر در قدم اول مشکل کسب و کارها را از دید مشتریان تعریف می کند. سه فاز اصلی مرحله ی تعریف در فرآیند شش سیگما عبارتند از:

  • فاز اول : تعریف مشکل کسب و کار از دید مشتریان
  • فاز دوم : تعیین اهداف (شما در نهایت به چه چیزی می خواهید دست یابید و برای این منظور چه منابعی را در اختیار دارید؟)
  • فاز سوم : نقشه برداری از فرآیند برای قدم گذاشتن در مسیر درست حل مشکل
۲- اندازه گیری (Measure)

این مرحله تمرکز زیادی بر روی معیارها و ابزارهای اندازه گیری پروژه دارد و تعیین می کند که چگونه می توان پیشرفت کرد و میزان پیشرفت را اندازه گیری کرد. سه فاز اصلی این مرحله عبارتند از:

  • فاز اول : اندازه گیری مشکلات بر مبنای محاسبات عددی یا اطلاعات تکمیلی
  • فاز دوم : تعیین معیار عملکرد و برطرف ساختن حد محور Y
  • فاز سوم : ارزیابی سیستم اندازه گیری مورد استفاده و میزان اثربخشی آن
۳- تجزیه و تحلیل (Analyse)

در این مرحله جهت شناسایی متغیرهای تاثیرگذار، فرآیند تجاری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد که شامل سه فاز اصلی زیر است:

  • فاز اول : تعیین میزان تاثیرگذاری و کاربرد فرآیند (آیا این فرآیند شما را به موارد مورد نیاز می رساند؟)
  • فاز دوم : محاسبه عددی اهداف؛ (به عنوان مثال ماهش ۲۰ درصدی تولید کالاهای معیوب)
  • فازسوم : شناسایی تغییرات با استفاده از اطلاعات تاریخی (Historical Data)
۴- پیشرفت (Improve)

در این مرحله به منظور بهبود نحوه اجرای فرآیند نحوه تاثیرگذاری متغیر X بر روی Y بررسی می شود:

  • فاز اول: شناسایی دلایل احتمالی و بررسی آنها با انجام این آزمایش که کدام متغیرهای X مرحله سوم بر روی متغیرهای Y تاثیر می گذارند.
  • فاز دوم: شناسایی رابطه بین متغیرها
  • فاز سوم: تعیین تلورانس فرآیند به کمک ابزارهایی robust optimization ، validation set و غیره (تعیین تلورانس به محدوده تعریف شده از یک متغیر خاص نظیر کیفیت محصولات اشاره دارد.)

مراحل شش سیگما

۵- کنترل (Control)

در مرحله آخر شما باید از عملکرد درست اهداف مراحل قبلی و همینطور ثبات طرح های ارتقایی خود مطمئن شوید. برای این منظور به کنترل فرآیند نیاز دارید.

  • فاز اول: اعتبار سنجی سیستم اندازه گیری
  • فاز دوم: تعیین صلاحیت فرآیند. (اینکه آیا هدف شما محقق شده است؟ مثلا کاهش ۲۰% کالاهای معیوب محقق می شود؟)
  • فاز سوم: پیاده سازی فرآیند پس از تعیین صلاحیت آن

مزایای استفاده از ابزارهای شش سیگما چیست؟

الگو و ابزارهای شش سیگما بر اهداف قابل اندازه گیری، به ویژه اهداف مالی متمرکز شده است. بنابراین شما می توانید از طریق تصمیم گیری های داده محور، بر اساس فرآیندهای آماری، و نه فرضیه ها، به اهداف خود دست یابید. فقط کافی است نیازهای مشتریان خود را بیابید، و سپس شروع به استفاده از این ابزارهای تجاری و آماری برای کشف واقعیت کنید.

شش سیگما معمولاً رویه‌ای است که شرکت‌های بزرگ از آن استفاده می‌کنند و برخی معتقدند که این روش برای سازمان‌های کوچک نیاز به انطباق قابل توجهی دارد.  با این حال، کارشناسان مزایای شش سیگما را برای همه سازمان ها مفید می دانند.

شش سیگما و ابزارهای آن می تواند منافع قابل توجهی برای هر کسب و کار داشته باشد، اما استفاده از مزایای آن نیاز به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها دارد. با استفاده از شش سیگما می‌توانید راه‌های مناسبی را برای بهبود و ایجاد تغییرات قابل توجه و همچنین پایدار برای هر فعالیتی را که انجام می‌دهید (تولید یا ارائه خدمات) شناسایی نمایید.

استفاده از نرم‌افزارهای آماری مانند Minitab اجرای پروژه‌های شش سیگما را بسیار آسان می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از این نرم افزارها کارهای آماری مربوط به بهبود کیفیت را انجام دهید و داده‌های خود را با اطمینان تجزیه و تحلیل کنید.

در صورتی که به انواع نرم افزارهای تجاری همچون نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش نیاز دارید همین امروز با شرکت بهوان تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2  +  8  =  

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره