اصول مدیریت کیفیت فراگیر

اصول مدیریت کیفیت فراگیر

به این مقاله امتیاز دهید

اصول مدیریت در همه ی کسب و کارها در مورد اهمیت کیفیت اتفاق نظر دارد. حتی می توان موفقیت یک سازمان را از روی کیفیت کالاها و خدمات آن سنجید. با توجه به اهمیت این عامل، مدیریت کیفیت فراگیر در طول سالیان متمادی اهمیت زیادی پیدا کرده است و مدیران تلاش می کنند تا با رعایت اصول مدیریت کیفیت فراگیر ،بالاترین استانداردهای کیفیت سازمان خود را حفظ کنند.

اصول مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) در واقع مجموعه‌ای از شیوه‌ های مدیریتی در سراسر سازمان است که برای اطمینان از اینکه سازمان به طور مداوم نیازهای مشتریان خود را برآورده می‌کند یا از آن هم فراتر می‌رود، تنظیم شده است. TQM تمرکز زیادی بر اندازه گیری فرآیندها و کنترل ها به عنوان ابزاری برای بهبود مستمر دارد. در ادامه به مهم ترین اصول مدیریت کیفیت فراگیر در کسب وکار ها اشاره می کنیم.

همچنان با شرکت به وان ارائه دهنده انواع نرم افزار crm ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همراه باشید.

اهمیت مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)

کیفیت یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده موفقیت یک کسب و کار است. مشتریان همیشه کیفیت کالاها و خدمات یک کسب و کار را هنگام خرید در نظر می گیرند. در واقع، در برخی موارد، کیفیت بر قیمت نیز ارجح تر است. کیفیت خوب محصولات همیشه به هر سازمانی برتری قوی نسبت به رقبای خود می دهد. همچنین کسب و کارها را از حمایت مشتریان برخوردار می کند. به دلیل این مزایا است که مدیریت جامع کیفیت بسیار مهم شده است و اصول مدیریت کیفیت فراگیر مورد توجه بسیاری از سازمان ها قرار گرفته است. اصول هفت گانه مدیریت کیفیت فراگیر عبارتند از:

اصول هفت گانه مدیریت کیفیت فراگیر

مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) رویکردی است که سازمان ها برای بهبود فرآیندهای داخلی خود و افزایش رضایت مشتری از آن استفاده می کنند. هنگامی که به درستی اجرا شود، این سبک مدیریت می تواند منجر به کاهش هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری اصلاحی یا پیشگیرانه شود و همچنین به عملکرد کلی بهتر و افزایش تعداد مشتریان خوشحال و وفادار بینجامد.

با این حال، TQM چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. در حالی که تعدادی راه حل نرم افزاری وجود دارد که به سازمان ها کمک می کند تا به سرعت سیستم مدیریت کیفیت را پیاده سازی کنند، برخی از اصول و فلسفه های اساسی وجود دارد که شرکت باید در تمام بخش های شرکت و در هر سطح مدیریتی لحاظ کند. از هر منبعی که استفاده می کنید، باید  اصول مدیریت کیفیت فراگیر را به عنوان پایه ای برای تمام فعالیت های خود بپذیرید.

مدیریت جامع کیفیت (TQM)

  1. کیفیت را می توان و باید مدیریت کرد

بسیاری از شرکت هایی که در چرخه ی تکراری از هرج و مرج و شکایات مشتریان غوطه ور شده اند، معتقدند که از توانایی لازم برای مدیریت موثر سطح کیفیت برخوردار نیستند و همین عقیده منجر به شکست آنها می شود. پس می توان گفت اولین قدم در فرآیند TQM این است که پس از اینکه متوجه شدید مشکلی در سازمان یا کسب و کار شما وجود دارد ایمان دارید که می توانید آن را کنترل کنید.

  1. مشکل فرآیندها هستند، نه افراد

اگر فرآیند کسب وکار شما باعث ایجاد مشکل می‌شود، هر چه قدر هم نیروی جدید استخدام کنید یا جلسه آموزشی برگزار کنید مشکل حل نخواهد شد، بلکه شما باید ابتدا فرآیندها را اصلاح کنید و سپس افراد خود را با این رویه های جدید آموزش دهید.

  1. صورت مسئله را پاک نکنید، به دنبال حل آن باشید

هرگز صورت مسئله را پاک نکنید زیرا اگر فقط مشکلات اساسی را در این فرآیند برطرف کنید، هرگز نمی توانید به طور کامل به پتانسیل خود برسید. به عنوان مثال، اگر بخش حمل و نقل شما عقب افتاده است، ممکن است متوجه شوید که این به دلیل توقف در تولید است. بنابراین برای رفع مشکل به منبع مراجعه کنید.

  1. هر کارمند مسئول کیفیت است

یکی دیگر از اصول مدیریت کیفیت فراگیر این است که همه افراد در شرکت، از کارکنان خط گرفته تا مدیران ارشد، باید بدانند که نقش مهمی در تضمین سطوح بالای کیفیت در محصولات و خدمات خود دارند. هرکسی وظیفه دارد در جایگاه خود مشتریان را راضی نگه دارد و مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد.

  1. کیفیت باید قابل اندازه گیری باشد

یک سیستم مدیریت کیفیت تنها زمانی مؤثر است که بتوانید نتایج را کمی سازی کنید. یعنی باید ببینید این فرآیند چگونه اجرا می‌شود و آیا تأثیر مطلوب را دارد یا خیر. همین ویژگی است که به شما کمک می کند تا اهداف خود را برای آینده تعیین کنید و اطمینان حاصل کنید که هر بخش برای رسیدن به نتیجه یکسانی کار می کند.

  1. بهبود کیفیت باید مستمر باشد

مدیریت کیفیت جامع کاری نیست که بتوان یک بار انجام داد و سپس فراموش کرد. این یک “مرحله” مدیریتی نیست که پس از اصلاح یک مشکل به پایان برسد. بهبودهای واقعی باید به طور مکرر و مستمر رخ دهد تا رضایت و وفاداری مشتری افزایش یابد.

  1. کیفیت یک سرمایه گذاری بلند مدت است

مدیریت کیفیت یک راه حل سریع نیست. می‌توانید نرم‌افزار QMS را خریداری کنید که به شما در شروع کار کمک می‌کند، اما باید بدانید که نتایج واقعی فوراً به دست نمی‌آیند. TQM یک سرمایه گذاری بلند مدت است و برای کمک به شما در دستیابی به موفقیت بلندمدت طراحی شده است.

قبل از شروع به جستجوی هر نوع نرم افزار مدیریت کیفیت، مهم است که مطمئن شوید که قادر به پیاده سازی این اصول اساسی در سراسر شرکت هستید. این نوع سبک مدیریت می‌تواند یک تغییر فرهنگی بزرگ در برخی شرکت‌ها باشد، و گاهی اوقات این تغییر می‌تواند با دردسرهای فزاینده‌ای همراه باشد، اما اگر بر اساس اصول مدیریت کیفیت فراگیر عمل کنید، برای ایجاد این تغییر موفق خواهید شد.

در صورتی که به انواع نرم افزارهای تجاری همچون نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش نیاز دارید همین امروز با شرکت بهوان تماس بگیرید.

منبع: managementhelp.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

40  +    =  48

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره