گسترش عملکرد کیفیت QFD چیست ؟

به این مقاله امتیاز دهید

گسترش عملکرد کیفیت (QFD) چیست؟ امروزه مصرف کنندگان معمولی گزینه های زیادی برای انتخاب محصولات و خدمات مشابه دارند. اکثر مصرف کنندگان انتخاب خود را بر اساس ادراک عمومی از کیفیت یا ارزش آن محصول انجام می دهند. مصرف کنندگان معمولاً به دنبال بیشترین ارزش افزوده برای خرید خود هستند.

به منظور رقابتی ماندن، سازمان ها باید تعیین کنند که چه چیزی باعث درک مشتری از ارزش یا کیفیت در یک محصول یا خدمات می شود.  آنها باید مشخص کنند که کدام ویژگی های محصولات مانند قابلیت اطمینان، سبک بودن یا عملکرد، درک مشتری از کیفیت و ارزش را تشکیل می دهد.

این شرکت ‌ها از یک فرآیند ساختاریافته برای تعریف خواسته‌ها و نیازهای مشتریان خود و تبدیل آنها به طرح‌های محصول و برنامه‌ ریزی جهت تولید محصولاتی که نیازهای مشتری را برآورده می‌سازد، استفاده می‌کنند. این فرآیند یا ابزاری که آنها استفاده می کنند، استقرار عملکرد کیفیت (QFD) نامیده می شود.

در ادامه در خصوص گسترش عملکرد کیفیت بیشتر توضیح می دهیم. همچنان با شرکت به وان ارائه دهنده انواع نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همراه باشید.

استقرار گسترش عملکرد کیفیت (QFD) چیست؟

گسترش عملکرد کیفیت (QFD) فرآیند و مجموعه ای از ابزارها است که برای تعریف مؤثر نیازهای مشتری و تبدیل آنها به مشخصات مهندسی دقیق و برنامه ریزی جهت تولید محصولات مورد نیاز، استفاده می شود. گسترش عملکرد کیفیت QFD برای تبدیل نیازهای مشتری به اهداف قابل طراحی و سپس هدایت آنها از سطح مونتاژ تا فرآیند تولید است. روش QFD در واقع مجموعه تعریف شده ای از ماتریس ها را ارائه می دهد که برای تسهیل این پیشرفت استفاده می شود.

مزایای پیاده سازی عملکرد کیفیت (QFD)

ارتباط موثر یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین جنبه های موفقیت هر سازمانی است. روش QFD به طور مؤثر نیازهای مشتری را با چندین عملیات تجاری در سراسر سازمان از جمله طراحی، کیفیت، ساخت، تولید، بازاریابی و فروش ارتباط می دهد. این ارتباط موثر به کل سازمان اجازه می دهد تا با هم کار کنند و محصولات مورد نیاز مشتریان را تولید کنند. در ادامه به مهم ترین مزایای استقرار گسترش عملکرد کیفیت (QFD) در سازمان ها می پردازیم.

همچنان با شرکت به وان ارائه دهنده انواع نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همراه باشید.

نحوه پیاده سازی عملکرد کیفیت (QFD)

 

  • مشتری مداری:

روش QFD بر خواسته ها و نیازهای مشتری تأکید می کند، نه بر آنچه که شرکت ممکن است فکر کند مشتری می خواهد.

  • تجزیه و تحلیل رقبای VOC

ابزار گسترش عملکرد کیفیت (QFD) امکان مقایسه مستقیم نحوه انطباق طرح یا محصول شما با رقبا را در مواجهه با صدای مشتریان (VOC) فراهم می کند. این تجزیه و تحلیل سریع می تواند در تصمیم گیری های طراحی مفید باشد.

  • زمان توسعه کوتاه تر و هزینه کمتر

گسترش عملکرد کیفیت (QFD) با تمرکز بر ویژگی های محصول و بهبود بر اساس نیاز مشتری، احتمال تغییرات دیرهنگام طراحی را کاهش می دهد. روش کارآمد QFD از هدر رفتن زمان و منابع ارزشمند پروژه برای توسعه ویژگی ها یا عملکردهای بدون ارزش جلوگیری می کند.

  • ساختار و مستندات:

QFD یک روش و ابزار ساختاریافته برای ثبت تصمیمات اتخاذ شده و تجربیات آموخته شده در طول فرآیند توسعه محصول است. این پایگاه دانش می تواند برای کمک به پروژه های آینده سازمان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت ها باید محصولات جدید و بهبود یافته ای را به بازار بیاورند که خواسته ها و نیازهای واقعی مشتری را برآورده کند و در عین حال زمان توسعه را کاهش دهد. روش QFD برای سازمان هایی است که متعهد به گوش دادن به صدای مشتری و رفع نیازهای آنها هستند.

نحوه پیاده سازی استقرار عملکرد کیفیت (QFD)

متدولوژی پیاده سازی گسترش عملکرد کیفیت یک فرآیند ۴ مرحله ای است که فعالیت ها را در طول چرخه توسعه محصول در بر می گیرد. یک سری ماتریس در هر مرحله برای ترجمه صدای مشتری به طراحی الزامات برای هر سیستم، زیرسیستم و جزء استفاده می شود که عبارتند از:

گسترش عملکرد با بررسی چند نکته ی ساده | بهوان

  • تعریف محصول:

مرحله تعریف محصول با جمع آوری VOC و ترجمه خواسته ها و نیازهای مشتری به مشخصات محصول آغاز می شود. همچنین ممکن است شامل یک تجزیه و تحلیل رقابتی باشد تا ارزیابی کند که محصول رقیب تا چه اندازه خواسته ها و نیازهای مشتری را برآورده می کند. مفهوم طراحی اولیه بر اساس الزامات و مشخصات عملکرد محصول خاص است.

  • توسعه محصول:

در مرحله توسعه محصول، قطعات و مجموعه های حیاتی شناسایی می شوند. ویژگی‌های مهم محصول به صورت آبشاری پایین می‌آیند و به مشخصات بخش مهم یا کلیدی و مونتاژ ترجمه می‌شوند. سپس الزامات یا مشخصات عملکردی برای هر سطح عملکرد تعریف می شود.

  • توسعه فرآیند:

در مرحله توسعه فرآیند، فرآیندهای ساخت و مونتاژ بر اساس مشخصات محصول و اجزای آن طراحی می شوند. همچنین جریان فرآیند توسعه یافته شناسایی می شود.

  • برنامه ریزی تولید:

برنامه ریزی تولید آخرین مرحله از گسترش عملکرد کیفیت است. در این مرحله همچنین کنترل کیفیت محصول در طول فرآیند تولید مشخص می شود. اهداف کیفیت محصول در طول برنامه ریزی تولید تصمیم گیری می شوند. فعالیت های مختلف مرتبط با این مرحله عبارتند از:

– بررسی ویژگی های حیاتی فنی و فرآیندهای ضروری؛

– شناسایی روش های کنترل فرآیند؛

–  تجزیه و تحلیل و آزمایش فرآیند و پارامترهای مرتبط

همچنین شایان ذکر است که استفاده مؤثر از QFD مستلزم مشارکت تیمی و نظم و انضباط ذاتی در تمرین QFD است که باعث می شود سازمان یک تجربه عالی برای کار تیمی بدست آورد.

با این حال، QFD در مورد محصولاتی که مفهوم جدیدی دارند و در بازار جدیدی معرفی شده اند (یعنی اولین محصولات در نوع خود هستند) قابل اجرا نیست. این به دلیل ناکافی بودن اطلاعات یا داده های مصرف کننده است.

درباره گسترش عملکرد کیفیت بیشتر بدانید

استقرار عملکرد کیفیت (QFD) فرآیند یا مجموعه ای از ابزارها است که برای تعریف نیازهای مشتری برای محصول و تبدیل آن نیازها به مشخصات و طرح های مهندسی به کار می رود تا نیازهای مشتری  برآورده شود.

اگرچه QFD یک ابزار ضروری برای طراحی محصول و تجزیه و تحلیل کیفیت است، اما دارای اشکالات خاصی است که آن را برای برخی از سازمان ها ناکارآمد می کند. اگر برای پشتیبانی از پروژه QFD در سازمان خود به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر نیاز دارید همین امروز با ما تماس بگیرید.

همچنین در صورتی که به انواع نرم افزارهای تجاری همچون نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش نیاز دارید همین امروز با شرکت بهوان تماس بگیرید.

منبع: quality-one.com/qfd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  56  =  64

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره