مدیریت جامع کیفیت (TQM)

مفهوم مدیریت جامع کیفیت (TQM) و اهمیت آن برای سازمان ها

به این مقاله امتیاز دهید

آیا تا به حال به بازی دومینو توجه کرده اید؟ احتمالاً مشاهده کرده اید که چگونه هل دادن یک کاشی کوچک یک واکنش زنجیره ای ایجاد می کند و هر کاشی، کاشی بعدی را به زمین می اندازد. این واکنش زنجیره ای به عنوان اثر دومینو شناخته می شود. به طور مشابه، سازمان‌ها نیز برای دستیابی به نتایج کسب‌وکار مورد نظر، به دومینوهای متعدد (عوامل) متکی هستند. رضایت کارکنان، رضایت مشتری، به حداقل رساندن هزینه ها و استفاده مناسب از منابع، بر عملکرد کلی آنها تأثیر می گذارد.  بنابراین به جرات می توان گفت کیفیت کلی عملکرد یک سازمان تحت تأثیر تک تک اجزای آن است. مدیریت جامع کیفیت (TQM)  نظارت و توسعه ی تک تک اجزا را تضمین می کند.

اما مدیریت جامع کیفیت (TQM)  دقیقا به چه معناست؟ در ادامه به این مفهوم کلیدی و مزایای آن برای سازمان ها می پردازیم.

همچنان با شرکت به وان ارائه دهنده انواع نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همراه باشید.

مدیریت جامع کیفیت (TQM) چیست؟

TQM یا مدیریت جامع کیفیت یک رویکرد مدیریتی ساختاریافته است با این باور که تلاش مستمر یک سازمان می تواند به موفقیت بلندمدت آن کمک کند. در واقع زمانی که هر عضوی برای بهبود کیفیت کار کمک می کند، به طور یکپارچه با اهداف کلی یک شرکت هماهنگ می شود. مدیریت جامع کیفیت در ابتدا برای حل مشکلات صنایع تولیدی توسعه داده شد، اما با گذشت زمان به یک چارچوب جهانی مدیریت تبدیل شد که به نفع همه نوع تجارت است. این رویکرد برای همه افراد درگیر اعم از سازمان، کارکنان آن و مشتریان سودمند است.

مدیریت جامع کیفیت (TQM) از یک چرخه PDCA (برنامه ریزی، انجام، بررسی، عمل) برای کنترل مستمر و بهبود نتایج کسب و کار استفاده می کند. که در ادامه هر کدام از این فازها را توضیح خواهیم داد.

مدیریت جامع کیفیت

  • فاز برنامه ریزی

فاز برنامه ریزی مهم ترین مرحله TQM است و از افراد می خواهد اقدامات لازم را برای چالش ها یا مشکلات مختلف فهرست کنند. کارمندان باید به ریشه مشکل ها برسند و از طریق تحقیق و جمع آوری داده های کافی راه حل هایی بیابند.

  • فاز انجام

در این مرحله کارکنان برای مشکلاتی که شناسایی کرده اند راه حل هایی را پیدا می کنند. آنها استراتژی هایی را طراحی می کنند که به منبع یک مشکل رسیدگی می کند. اثربخشی یک راه حل یا استراتژی بستگی به این دارد که شخص تا چه اندازه مشکل را تعریف کرده و علت اصلی را شناسایی کرده است یا خیر.

  • فاز بررسی

این مرحله برای تجزیه و تحلیل در نظر گرفته شده است. برای این منظور افراد با نظارت بر پیشرفت انجام شده، اثربخشی راه حل را بررسی می کنند. داده های ارزیابی شده ورودی مورد نیاز برای مرحله بعدی در چرخه PDCA می شود.

  • فاز عمل

افراد پس از رسیدن به اهداف خود نتایج خود را مستند می کنند. آنها از نتایج چرخه برای شناسایی و رسیدگی به چالش ها در زمینه های دیگر استفاده می کنند، بنابراین روش TQM را استاندارد می کنند.

عناصر مهم مدیریت جامع کیفیت (TQM)

در اینجا به عناصر یا اصول مهم که بر موفقیت مدیریت جامع کیفیت (TQM) تأثیر می‌گذارند می پردازیم.  همچنان با شرکت به وان ارائه دهنده انواع نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همراه باشید.

  • تمرکز بر مشتریان

کسب و کارها باید بازارهای هدف یا مشتریان خود را درک کنند. با شناسایی نیازهای مشتریان، سازمان ها می توانند منابع خود را برای ابتکارات یا استراتژی هایی که رضایت مشتری را بهبود می بخشد، تخصیص دهند. آنها حتی می توانند راه های جدیدی، فراتر از انتظارات مشتریان خود پیدا کنند.

  • رهبری

رهبران علاوه بر ایجاد انگیزه در کارکنان، آنها را در تعیین اهدافی که با مأموریت و چشم انداز سازمان همسو هستند، راهنمایی می کنند. رهبری مثبت باعث افزایش بهره وری و کارایی سازمان شما می شود. رهبران قوی به افراد کمک می‌کنند تا با انگیزه باقی بمانند، در کارشان معنا پیدا کنند و روی اهداف بزرگ‌تری متمرکز شوند.

  • رویکرد فرآیندی

سازمان ها زمانی به نتایج تجاری مورد نظر خود دست می یابند که فعالیت ها و منابع مرتبط خود را به درستی مدیریت کنند. به عنوان مثال، تویوتا موتورز، خط مونتاژ خود را با باز نگه داشتن موجودی کافی برای انجام سفارشات مشتریان کارآمدتر کرد. فراموش نکنید مدیریت جامع کیفیت (TQM) بر نیاز به بهبود کارایی، اثربخشی و ثبات جهت سرعت بخشیدن به فرآیند تولید، تحویل ویا عملکرد تأکید دارد.

نرم افزار مدیریت کسب و کار

  • رویکرد سیستمی

TQM یک سیستم استاندارد ایجاد می کند که به شناسایی، درک و مدیریت فرآیندهای مرتبط با موفقیت سازمان کمک می کند. این امر بر اهمیت چندین فرآیند مستقل از جمله کیفیت محصولات، رضایت کارکنان، رضایت مصرف کننده و استفاده بهتر از منابع تاکید می کند.

  • تسهیل تصمیم گیری

تصمیمات بر اساس داده های جمع آوری شده از تحقیق و تحلیل عمیق گرفته می شود. حقایق، ارقام و آمار می تواند به هر کسی کمک کند تا محصول/خدمات و بازار را با جزئیات کامل درک کند. کسب و کارها بر اساس داده های عینی تصمیمات شفاف می گیرند. برای به دست آوردن این داده ها می توانید از نرم افزارهای سازمانی مانند نرم افزار فروش و نرم افزار پس از فروش کمک بگیرید.

  • تمرکز بر راه حل ها

مردم اغلب دوست دارند یک مشکل را در کوتاه مدت برطرف کنند که این اشتباه است. در واقع آنها به جای ریشه کن کردن منبع مشکل، علائم آن را برطرف می سازند. به عنوان مثال، اگر سازمانی با مشکل حمل و نقل کالا مواجه شود، مدیران باید دریابند که آیا مشکل مربوط به کل فرآیند حمل و نقل است یا خیر.

چرا مدیریت جامع کیفیت (TQM)  اهمیت دارد؟

کیفیت را می توان به عنوان ویژگی ای تعریف کرد که یک محصول یا خدمات را از رقبای آن متمایز می کند. مدیریت جامع کیفیت (TQM)  باعث می شود یک سازمان از بقیه متمایز شود. بیایید به برخی از مزایای مهم TQM که باعث رضایت مشتری و موفقیت تجاری می شود بپردازیم.

– کاهش هزینه و افزایش سودآوری

TQM به کاهش هزینه های کلی کیفیت کمک می کند. در واقع هنگامی که شما از ابتدا برای تولید محصولات و خدمات با کیفیت برتر اقدام می کنید بعداً هیچ هزینه اضافی را متحمل نخواهید شد. بسیاری از شرکت‌ها مانند موتورولا از تکنیک‌های TQM برای کاهش هزینه‌های تولید استفاده کردند و میلیاردها دلار صرفه‌جویی کردند.

–  افزایش بهره وری

برخی از سازمان‌ها منابع با کیفیت برتر، زیرساخت‌های پیشرفته و فناوری عالی را ارائه می‌ دهند که همگی در ایجاد انگیزه در کارکنان مؤثر هستند. با بهبود استانداردهای کار و شرایط کاری بهتر، کارکنان تشویق می شوند تا بازده خود را به حداکثر برسانند.

– افزونگی کمتر

هدف هر سازمانی بهبود بهره وری و سودآوری است. TQM از یک رویکرد سیستماتیک مانند نرم افزاهای سازمانی ( نرم افزار فروش / نرم افزار خدمات پس از فروش ) برای کاهش هر گونه تکرار وظایف استفاده می کند، بنابراین در زمان صرفه جویی می کند و به طور کامل از منابع موجود استفاده می کند.

مدیریت فرایندهای کسب ‌وکار

– ایجاد نوآوری

همانطور که گفته شد، TQM شامل یک مرحله تحقیقاتی است. سازمان‌ها داده‌ها را در مورد هر چالش یا مشکل فعلی جمع‌آوری می‌کنند تا راه‌حل‌های مؤثری بیابند. برخی از سازمان ها برای ریشه یابی یک مشکل بر استراتژی های منحصر به فردی تکیه می کنند. برای مثال، کسب‌وکارها اغلب از روش تست A/B برای مقایسه دو نسخه از یک استراتژی و اجرای نسخه‌ای که نتایج بهتری دارد استفاده می‌کنند.

–  پیشرفت متداوم

ابزارهای TQM مانند ردیاب‌های پیشرفت به کسب‌وکارها کمک می‌کنند بر عملکرد کارکنان خود همیشه نظارت داشته باشند. این امر منجر به بهبود دستاوردهای داخلی و خارجی مشاغل می شود. دستاوردهای خارجی شامل کیفیت بهتر محصول، افزایش سهم بازار و بهره وری است. دستاوردهای داخلی نیز شامل کار گروهی مؤثر، افزایش رضایت شغلی و فرهنگ بهتر در محل کار است.

ارتباط موثر

تکنیک های TQM منجر به افزایش کار تیمی و همکاری متقابل می شود و همه را بر آن می دارد تا برای بهبود مستمر تلاش کنند. به عنوان مثال، ارتباطات شفاف، زنجیره تولید را قادر می‌سازد که یکپارچه عمل کند.

– رویکرد کل نگر به مدیریت

بسیاری از سازمان ها با مشارکت کم کارکنان دست و پنجه نرم می کنند. TQM به محیط های کاری کمک می کند تا تغییرات رفتاری را با تسهیل خودسازی، کار تیمی و بهبود مشارکت کارکنان ایجاد کنند. در این صورت افراد علاقه بیشتری به نقش های خود نشان می دهند زیرا سازمان رفاه و رضایت شغلی آنها را در اولویت قرار می دهد.

اگر در خصوص پیاده سازی مدیریت جامع کیفیت (TQM) در سازمان و همینطور استفاده از نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همین امروز با مشاوران کسب وکار ما در شرکت بهوان تماس بگیرید.

منبع: harappa.education

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3  +  7  =  

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره