وظایف مدیر فروش چیست؟

وظایف مدیر فروش چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید

برنامه ریزی فروش از مهم ترین وظایف مدیر فروش است و در واقع می توان گفت نقش مدیر فروش تسهیل برنامه ریزی برای فروش بیشتر است. مدیر فروش می تواند نحوه قرار ملاقات خریداران بالقوه، تخصیص فروش، سهمیه بندی و گسترش تجارت در حوزه های فروش را برنامه ریزی کند. مدیر فروش همچنین به شناسایی بازار هدف کمک می کند. اما به نظر شما دیگر وظایف مدیر فروش چیست؟ در ادامه در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد.

همچنان با شرکت به وان ارائه دهنده انواع نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همراه باشید.

وظایف مدیر فروش چیست؟

  • برنامه ریزی فروش

مدیر فروش باید اهداف فروش را تعیین کرده و فعالیتهای فروش و تبلیغات لازم را برای دستیابی به اهداف تعیین شده، مشخص کند. او با تکیه بر تحقیقات بازاریابی، درباره میزان فروش، نوع و تلاش های فروش، زمان و هزینه تصمیم گیری می کند. برای کنترل هزینه و برنامه ریزی برای سود، بودجه بندی فروش را از طریق مشورت، تحقیقات بازاریابی و حسابداری انجام می دهد.

این برآوردهای بودجه به راحتی برای کنترل موثر بر اساس منطقه، محصول، فروشنده و برنامه زمانی تقسیم می شود. برنامه ریزی فروش شامل هماهنگی خوب فعالیت های فروشندگان، آژانس های تبلیغاتی، افراد توزیع فیزیکی، پرسنل فروش، برنامه ریزی تولید، موجودی ها و غیره است.

  • استخدام و انتخاب پرسنل

استخدام یکی از وظیفه های اصلی مدیر فروش است و به این معنی است که مدیر فروش باید فردی را که دارای مهارت های فروش مناسب می باشد، استخدام کند و او را برای کار فروش انتخاب کند. این عملکرد برای بخش فروش بسیار ضروری است زیرا به انتخاب کارشناس فروش یا کارمند موثر برای سازمان کمک می کند.

  • آموزش کارآمد به پرسنل

آموزش، عملکرد بسیار مهمی از مدیر فروش است. زیرا منجر می شود تا مهارت ها، پتانسیل، دانش و توانایی فروشنده ها برای فروش بیشتر و عملکرد موثرتر افزایش یابد. در واقع اگر سازمانی می خواهد پتانسیل فروش کارکنان خود را افزایش دهد، باید امکانات آموزشی مناسب و برنامه های توسعه یافته ای مثل نرم افزار فروش و نرم افزار خدمات پس از فروش را نیز ارائه دهد.

نرم افزار یکپارچه سازی شرکتی

  • تجهیز و اتوماسیون فرآیند فروش

تجهیز و اتوماسیون یکی از بخش های مهم مدیریت فروش است و به این معنی است که مدیر فروش وظیفه دارد تیم فروش خود را به جدیدترین و یکپارچه ترین سیستم های فرآیند فروش مجهز سازد تا وظیفه تیم فروش به وسیله خودکارسازی فرآیندها تسهیل یابد و در نتیجه تمرکز بیشتری بر روی فروش باشد. برای این منظور می تواند از نرم افزارهای CRM، نرم افزار فروش / سامانه فروش و انواع نرم افزارهای تجاری مفید دیگر استفاده کرد.

  • انگیزه و پاداش به پرسنل

انگیزه و پاداش دادن به کارکنان یکی دیگر از وظایف مدیر فروش است که برای دستیابی به هدف فروش بسیار ضروری است. این به درک پرسنل از مهارت های خود و انگیره پیدا کردن برای تلاش بیشتر کمک می کند.

  • تحقیقات بازاریابی

مدیر فروش برای جمع آوری، ثبت، تجزیه و تحلیل و تفسیر حقایق مربوط به شخصیت، کمیت و روند تقاضا از طریق تحقیقات بازاریابی مسئول است. تحقیقات بازاریابی همچنین تجزیه و تحلیل فروش، مطالعات آماری فروش بر اساس محصولات، مناطق، توزیع کنندگان، فصول، فروشندگان و هزینه ها را پوشش می دهد.

این شامل محصول، مصرف کننده، توزیع فیزیکی و غیره است. این تحقیقات بازاریابی است که دانش به روز و واقعی از بازارها، ترجیحات مصرف کننده، عادات خرید و پذیرش محصول را که برای موفقیت مدیریت فروش اساسی است، ارائه می دهد.

  • حفظ مشتریان و ایجاد روابط سازنده با آنها

یکی دیگر از وظایف مدیر فروش که بسیار مهم است به دست آوردن چشم اندازها، رشد مشتریان، ایجاد روابط سازنده با مشتریان، مدیریت مشتریان و حفظ آنها از طریق بازاریابی رابطه مند است که برای تسهیل این روند می توان از نرم افزار خدمات پس از فروش نیز استفاده کرد. مدیر فروش همچنین باید ارتباطات مناسب بین کارکنان مختلف فروش را حفظ کرده و سطح بالایی از مدیریت را در مورد اهداف فروش یا درآمد حاصل شده ایجاد کند.

راه های مدیریت کارمندان

  • خدمات پس از فروش

آن دسته از سازمانهای فروش که خدمات تعمیرات و نصب را ارائه می دهند، باید ترتیبات کافی و رضایت بخشی برای چنین خدماتی داشته باشند. اینها مربوط به سیاست های گارانتی و خدمات پس از فروش سازمان است که توسط فروشندگان به مصرف کنندگان ارائه می شود.

  • دستیابی به هدف فروش

همانطور که می دانیم هدف نهایی مدیر فروش حداکثرسازی درآمد فروش است. او مسئول دستیابی به اهداف فروش توسط خود و همچنین توسط تیم فروش می باشد. دستیابی به هدف فروش به رشد موثر و کارآمد کسب و کار یا سازمان کمک می کند.

  • گسترش نمایندگی ها و تخصیص مناطق فروش

گسترش نمایندگی ها یکی دیگر از وظایف حوزه مدیریت فروش در یک سازمان است. برای کنترل و افزایش بازار فروش و پاسخگویی بهتر به مشتریان افزایش تعداد نمایندگی ها در سطح شهر و کشور مفید می باشد. این کار نیاز به برنامه ریزی فروش و شناخت بیشتر بازار فروش دارد. مناطق فروش به گروه بندی مشتریان در یک منطقه خاص اشاره دارد. شرکت ها مناطق فروش را به نمایندگان فروش اختصاص می دهند تا پوشش کامل بازار له دست آید.

  • نظارت و کنترل فروش

نظارت یکی از عملکردهای ضروری و از وظایف مدیر فروش است و به این معنی است که وظیفه مدیر فروش نظارت بر عملکرد کارکنان فروش است تا در صورت امکان هرگونه مشکل یا انحراف اصلاح گردد. برای نظارت دقیق و منسجم می تواند از نرم افزارهای تجاری کارآمدی همچون نرم افزار فروش و نرم افزار خدمات پس از فروش استفاده کرد. همچنین اگر در مسیر فروش واقعی انحرافاتی وجود داشته باشد، مدیر فروش باید اهداف فروش را به گونه ای اصلاح کند که ناهماهنگی بین فروش واقعی و فروش مورد نظر به حداقل برسد.

  • تخصیص سهمیه فروش و تامین بودجه فروش

استراتژی تخصیص در مدیریت فروش مهم است و به سهمیه فروش اختصاص داده شده برای فروشندگان اشاره دارد. مدیر فروش مسئول برنامه ریزی، کنترل و ارزیابی فعالیت های فروش کارکنان می باشد. آماده سازی بودجه فروش نیز مربوط به هزینه حمل و نقل، هزینه های تبلیغاتی، هزینه های تماس تلفنی و غیره است.

حمل و نقل و انبارداری از جمله وظایف لجستیک سازمان است که دارای مکانی منحصر به فرد در مکانیزم عملکردهای بازاریابی و همینطور ایجاد امکانات مکانی و زمانی  مناسب است.

فروش سازمان مطمئناً به دو صورت نقدی و اعتباری انجام می شود. مدیر فروش باید با مدیران مالی، افراد بخش اعتباری و حسابداری مشورت کرده و در مورد فروش اعتباری و فروش اقساطی تصمیم گیری کند.

مدیر فروش در جلسه با پرسنل

  • توسعه محصول

توسعه محصول، که به آن Merchandising نیز گفته می شود ، پایه و اساس بازاریابی موفق است. این برنامه طیف گسترده ای از فعالیتهای برنامه ریزی و توسعه مانند معرفی محصولات جدید، آوردن مصارف جدید یا برنامه های کاربردی برای محصولات موجود را پوشش می دهد. اصلاح محصول موجود بر اساس سبک، رنگ، طراحی؛ حذف محصولات منسوخ شده؛ استانداردسازی محصولات از نظر کیفیت، اندازه، طراحی، بسته بندی؛ مشاهده محصولات رقابتی برای بهبود خود از نظر عملکرد هزینه، نام و موارد مشابه.

اساساً، این وظایف بخش تولید و تحقیق و توسعه است. با این حال، رویکرد یکپارچه مشکلات را به طور موثر حل می کند. از این رو، مدیر فروش باید از متخصصان تولید و تحقیق و توسعه به نفع خود و  شرکت استقبال کند.

  • سیاست های فروش

چارچوب بندی و مدیریت خط مشی های فروش بر اساس ماهیت اصلی، از وظایف مدیر فروش است. سیاست های فروش دستورالعملی است که توسط مدیریت تنظیم شده است و در آن شرکت باید به دنبال اهداف فروش شخصی خود باشد. این سیاست های فروش را می توان به طور کلی در سه حوزه محصول، توزیع و قیمت طبقه بندی کرد. سیاست های فروش همچنین روابط بین فروشندگان، توزیع کنندگان و مشتریان را تنظیم می کند.

 ویژگی های مدیر فروش چیست؟

متخصصان فروش چهره یک سازمان هستند. آنها وظیفه دارند مارک را محبوب کرده و محصولات را در بین کاربران نهایی تبلیغ کنند. آنها با ایجاد درآمد و کسب سود به اداره ی موفق سازمان کمک می کنند. در اینجا برخی از ویژگی هایی که یک متخصص فروش باید داشته باشد را مرور می کنیم.

همچنان با شرکت به وان ارائه دهنده انواع نرم افزار فروش ، نرم افزار رهگیری کالا ، نرم افزار اصالت کالا و نرم افزار خدمات پس از فروش همراه باشید.

  • صبور بودن
  • مردم گرا بودن
  • پر انرژی بودن
  • نگرش خوش بینی داشتن
  • دانستن ارزش زمان
  • حس تعهد داشتن
  • قابل اعتماد بودن
  • قابل انعطاف بودن
  • شفاف بودن
  • کوشا بودن
  • ارتباط خوب داشتن

منبع: subjectquery.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5  +  4  =  

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره