هزینه یابی و حاشیه سود

هزینه یابی و حاشیه سود

به این مقاله امتیاز دهید

هزینه یابی و حاشیه سود می تواند بسیاری از اطلاعات مهم را در مورد تجارت شما نشان دهد. در واقع از طریق این صورت های مالی ، می توانید تعیین کنید که آیا شرکت شما در مدت زمانی خاص پول به دست آورده یا ضرر کرده است. می توانید هزینه های کلی و درآمد کل خود را ببینید. همچنین می توانید حاشیه سود شرکت خود را محاسبه کنید تا ببینید آیا واقعاً سودآور هستید یا خیر. در ادامه کارشناسان ما در شرکت بهوان؛ ارائه دهنده بهترین سامانه فروش و نرم افزار خدمات پس از فروش در خصوص جنبه های کلیدی هزینه یابی و حاشیه سود بیشتر توضیح خواهند داد.

حاشیه سود چیست؟ (سود خالص / درآمد خالص)

به طور کلی چندین نوع حاشیه سود وجود دارد که عبارتند از:

  • حاشیه سود ناخالص (درآمد کل – بهای تمام شده کالاهای فروش رفته (COGS))
  • حاشیه سود عملیاتی (درآمد – COGS و هزینه های عملیاتی)
  • حاشیه سود قبل از مالیات
  • حاشیه سود خالص (درآمد – کلیه هزینه ها از جمله سود و مالیات)

اما اصطلاح حاشیه سود اغلب برای محاسبه حاشیه سود خالص به کار می رود. روش محاسبه حاشیه سود ، به شکل تقسیم سود خالص بر درآمد (فروش) خالص است که اغلب به صورت درصد بیان می شود. این عدد نشان دهنده میزان کارآیی یک شرکت در کنترل هزینه ها است. هرچه حاشیه سود خالص بیشتر باشد ، شرکت در تبدیل درآمد به سود واقعی موثرتر است. حاشیه سود خالص روش خوبی برای مقایسه شرکت های یک صنعت به شمار می رود ، زیرا این شرکت ها عموماً تحت شرایط مشابه تجاری قرار دارند.

با این حال ، حاشیه سود خالص نیز روش خوبی برای مقایسه شرکت های صنایع مختلف است تا بتواند ارزیابی کند که کدام صنایع نسبتاً سودآورتر هستند. سود ناخالص را نیز می توان با تفریق کل هزینه های شرکت نظیر هزینه های عملیاتی ، هزینه مواد اولیه ، هزینه های مالیاتی ، هزینه های نیروی کار ، هزینه های فروش و بازاریابی و سایر هزینه ها از کل درآمد به دست آورد.

عواملی که بر حاشیه سود تأثیر می گذارند

حاشیه سود نسبتاً مقوله پیچیده ای نیست اما به عنوان یکی از مهم ترین نشانه های کارآیی یک تجارت در نظر گرفته می شود. فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر حاشیه سود تأثیر می گذارد ، اما همه آنها کمی نیستند و بنابراین به طور واضح در متغیرهای محاسبه شما منعکس نمی شوند.

به عنوان مثال اگر یک خرده فروش هستید ، استراتژی مارک تجاری و بازاریابی شما به طور غیر مستقیم از طریق درآمد بر حاشیه سود شما تأثیر می گذارد. به نوعی ، تقریباً همه جنبه های فعالیت شرکت شما ، از مدیریت گرفته تا تاکتیک های فروش کف نظیر استفاده از سامانه فروش ، بر حاشیه سود شما تأثیر می گذارد.

مستقیم ترین عاملی که بر حاشیه سود تأثیر می گذارد سود خالص یا ناخالص شما است. یکی از ساده ترین و سریع ترین راه های تنظیم حاشیه سود ، تنظیم قیمت فروش یک کالا یا خدمات است. در حالی که بیشتر حاشیه ها را می توان به صورت کمی توضیح داد ، عوامل بیرونی مانند احساسات مصرف کننده به برند شما ، اثر هاله ای و سایر عوامل مرتبط دیگر نیز می توانند در این امر نقش داشته باشند. اثر هاله ای به این معناست که اگر مشتری برداشت مثبتی از کارشناس فروش داشته باشد به احتمال زیاد برداشت مثبتی از محصول و شرکت شما نیز خواهد داشت و بالعکس.

حاشیه سود خوب چیست؟

ممکن است از خود بپرسید ، “حاشیه سود خوب چیست؟” یک حاشیه خوب به میزان قابل توجهی از نظر صنعت متفاوت خواهد بود ، اما به عنوان یک قاعده کلی ، ۱۰٪ حاشیه سود خالص به عنوان( متوسط )​​، ۲۰٪ حاشیه  سود خالص به عنوان زیاد (یا “خوب”) و ۵٪ حاشیه  سود به عنوان (کم) در نظر گرفته می شود. البته باز هم ، این دستورالعمل ها از نظر صنعت و اندازه شرکت بسیار متفاوت هستند و عوامل مختلفی می توانند بر آنها تأثیر بگذارند.

کاربرد هزینه یابی در کسب و کارها چیست؟

محاسبه حاشیه سود کسب و کار شما از صورت سود و زیان ، سودآوری کلی شرکت شما را نشان می دهد. اما هزینه یابی شغل ، داده های مالی را فراهم می کند که به شما امکان می دهد حاشیه سود را برای هر یک از دسته های کسب و کار خود محاسبه کنید تا مشخص کنید کدام یک از عملکردهای کسب و کار شما بیشترین سود را دارد. به عبارت دیگر محاسبه حاشیه سود خاص با استفاده از هزینه یابی به شما این امکان را می دهد تا برای افزایش حاشیه و سودآوری کلی شرکت خود ، تنظیمات خاصی را در عملکرد خود انجام دهید.

هزینه یابی چیست؟

هزینه یابی شغل ، یا حسابداری پروژه ، روشی است که می تواند هزینه های مستقیم و غیرمستقیم را به “مشاغل” خاص (محصولات یا خدمات) اختصاص دهد تا هزینه واقعی آنها تعیین شود. هزینه یابی شغل می تواند فقط شامل هزینه های مستقیم نظیر کار مستقیم و مواد مستقیم باشد یا می تواند بیشتر پیش برود و شامل درصد مناسبی از هزینه های غیرمستقیم (مانند قبوض آب و برق ، اجاره و لوازم اداری) باشد.

در هر صورت ، هزینه یابی شغلی صاحبان مشاغل را قادر می سازد که هزینه واقعی محصولات یا خدماتی را که ارائه می دهند ببینند و سپس حاشیه سود را نه تنها برای کل کسب و کار ، بلکه به صورت جداگانه برای هر نوع رده شغلی محاسبه کنند. محاسبه ، ردیابی و مقایسه حاشیه سود توسط مشاغل منفرد ، درک مبتنی بر داده را در مورد اینکه کدام یک از مشاغل ، خدمات ، مشتریان ، کارمندان یا محصولات بیشترین سود را دارند ، به شما ارائه می دهد.

همچنین به گفته کارشناسان ما در شرکت بهوان؛ ارائه دهنده سامانه فروش و نرم افزار خدمات پس از فروش ، “هزینه یابی ، به طور کلی ، به معنای یک روش حسابداری خاص است که جهت پیگیری هزینه های ایجاد یک محصول منحصر به فرد به کار می رود.”

فراموش نکنید هدف از هزینه یابی شغل این است که بتوانید کل کار خود را به واحد اقتصادی تقسیم کنید ، بنابراین می توانید هزینه یک واحد از هر محصول ، خدمت یا نیروی کار را محاسبه کنید. برای رسیدن به این هدف ، باید بتوانید هزینه های خود را محاسبه و تخصیص دهید. برای سهولت در امر محاسبه انواع هزینه و حاشیه سود می توانید از نرم افزارهای موجود در شرکت بهوان کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

81  +    =  83

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره