وظایف مشاور فروش

وظایف مشاور فروش

به این مقاله امتیاز دهید

دانستن وظایف مشاور فروش برای فروش بهتر محصولات و خدمات شما بسیار مهم است. مشاور فروش در واقع کسی است که میزان فروش یک سازمان را هدایت می کند و در نتیجه در میزان سودهی شرکت نقش به سزایی دارد. مشاوران فروش ممکن است به عنوان فروشندگان ، همکاران فروش ، نمایندگان فروش و غیره نیز شناخته شوند ، اما وظایف آنها به طور کلی همان فروش محصولات و خدمات شرکتی است که در آن کار می کنند. مشاوران فروش از تخصص و دانش بالایی در حرفه خود برخوردار هستند. آنها کسانی هستند که کارهای میدانی واقعی را انجام می دهند و با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار می کنند. از این رو ، آنها باید مهارت های خوبی در برقراری ارتباط با افراد و متقاعد کردن مشتری برای خرید داشته باشند. در ادامه به وظایف آنها بیشتر می پردازیم.

وظایف مشاور فروش چیست؟

به طور کلی وظایف و مسئولیت های یک مشاور فروش با استعداد شامل نظارت و همینطور پیشنهاد استراتژی های جدید بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق عملکرد بخش فروش است. برخی از این مسئولیت ها عبارتند از:

  • شناخت دقیق محصولات و خدمات ارائه شده در شرکت و شرایط فروش آنها (به عنوان مثال ویژگی های خاص ، سیاست های مرجوعی و ضمانت کالا)
  • تعیین اهداف برای بخش فروش
  • محاسبه روند کسب و کار مانند نرخ فروش ماهانه
  • نظارت بر رقابت و پیگیری تحولات فعلی
  • به روز کردن تیم فروش با اهداف تجاری جدید
  • دانش عمیق استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری مانند SPSS یا SAS
  • آشنایی با سامانه فروش و نرم افزار CRM
  • آموزش نمایندگان فروش برای استفاده از فناوری هایی همچون سامانه فروش جهت بهبود تبدیل فروش
  • امکان جمع آوری و تفسیر داده ها
  • مهارت های سازمانی و تحلیلی
  • برخورداری از مهارت های ارتباطی قوی برای ایجاد و حفظ روابط متقابل سودمند با مشتری
  • همکاری با بخش بازاریابی برای تهیه استراتژی های مشترک و …

مشاوره فروش همچنین باید:

مشاوران فروش باید همه چیز را در مورد محصولی که می فروشند بدانند. در صورت فروش کالای الکترونیکی نیز باید جزئیات فنی محصول را به طور کامل بدانند.

یک مشاور فروش حرفه ای همچنین باید بتواند از سامانه فروش و نرم افزارهای تجزیه و تحلیل آماری به خوبی استفاده کرده تا گزارشاتی در مورد معیارهای فروش و بازاریابی به مدیر شرکت ارائه دهد.

آنها باید خدمات پس از فروش خوبی را به مشتریان ارائه دهند. زیرا این سرویس اطمینان می دهد که مشتری دوباره از آنها خرید می کند و باعث ایجاد حسن نیت در مورد شرکت می شود.

ارائه تخفیفات نیز یکی از بزرگترین عواملی است که باعث افزایش فروش محصول می شود. در این راستا مشاوران فروش می توانند با امور مالی و حسابدار شرکت توافق کنند و تخفیفات و پیشنهادات ویژه ای را برای مشتریان خود در نظر بگیرند.

مطالب پیشنهادی : ۵ مثال موفقیت آمیز مدیریت ارتباط با مشتری

اهمیت نقش مشاور فروش در یک سازمان

اگر تولیدکنندگان یک محصول خوب، تیم فروش با تجربه ای داشته باشند که کار با نرم افزارهای حرفه ای همچون سامانه فروش را بلد باشد ، نیازی به هزینه زیاد برای تبلیغات نخواهند داشت. هنوز تولیدکنندگان زیادی در بازار وجود دارند که به جای تبلیغات گران قیمت به تیم های فروش خود اعتماد می کنند. مشاوران فروش حرفه ای قادر هستند میزان فروش محصولات و خدمات  شرکت را از طریق روش های مختلف مانند استفاده از سامانه فروش افزایش دهند. برخی از آنها به تنهایی می توانند اهداف فروش مورد نظر شرکت را برآورده سازند و سوابق فروش های خود را حفظ کنند. به این ترتیب مشاوران فروش خوب بهترین تبلیغ کنندگان برای تجارت شما هستند.

آینده و پیشرفت شغلی مشاور فروش

مشاوران فروش مسئول توسعه ، برنامه ریزی و اجرای استراتژی های فروش شرکت هستند.  یک مشاور فروش خوب باید از مهارت و تجربه خود برای کمک به مشاغل در افزایش فروش استفاده کند. مشاور فروش ممکن است برای یک سازمان کار کند یا اینکه به صورت مستقل عمل کرده و مستقیماً با سازمان به صورت قراردادی کار کند. به این ترتیب مشاوران به طور معمول کارمند شرکت نیستند ، اما به عنوان مشاور بیرونی با شرکت های مختلف همکاری می کنند.  همچنین بیشتر مشاوران فروش در صنایع تخصصی یا خاص تبحر دارند.

مشاور فروش به عنوان نیروی محرکه اصلی سود شرکت محسوب می شود. آنها پرچم داران غیر رسمی شرکت هستند و تعامل آنها با مشتریان باعث ایجاد تصویر خوبی در مورد شرکت می شود. یک مشاور فروش خوب حتی به سمت رئیس بخش فروش و گاهی بیشتر ارتقا می یابد. بسیاری از آنها حتی نمایندگی های توزیع و نمایندگی های عمده فروشی خود را افتتاح کرده اند.

مطالب پیشنهادی : هوشمندی استراتژیک چیست؟

مهارت های لازم برای یک مشاور فروش

مشاوران فروش از چندین مهارت در حرفه خود استفاده می کنند. برخی مهارت های خاص عبارتند از:

  • مهارت های ارتباطی

مشاوران فروش باید بتوانند به طور موثر و متقاعد کننده با مشتریان و همکاران خود ارتباط برقرار کنند.

  • مدیریت زمان

هماهنگی جلسات ، تماس های تلفنی و سخنرانی ها نیاز به توانایی مدیریت موثر زمان دارد.

  • مهارت سخنرانی در جمع

مشاوران موفق فروش مجموعه مهارت های گسترده ای دارند که اغلب شامل مهارت های ارتباطی ، مذاکره ، اقناع ، حل مسئله ، خدمات مشتری و سخنرانی در جمع است. یک مشاور فروش در هنگام نمایش و معرفی محصول باید یک ارائه متقاعد کننده ، راحت و با بیان شیوا داشته باشد.

  • مهارت های سازمانی

مدیریت برنامه ها و رعایت ضرب الاجل ها مستلزم آن است که مشاوران فروش در ثبت سوابق و همچنین سازماندهی برای حداکثر کارایی مهارت داشته باشند.

  • مهارت های بین فردی

مشاوران فروش باید توانایی برقراری ارتباط با متخصصان حرفه ای و تاجران را از طریق تلفن و همچنین به صورت حضوری داشته باشند. علاوه بر این متخصصان فروش باید توانایی طبیعی برقراری ارتباط سریع با مشتری احتمالی را داشته باشند.

  • مهارت های فنی

معمولا شرکت ها از برنامه های نرم افزاری خاصی برای مدیریت فروش خود استفاده می کنند. مشاوران فروش باید با استفاده از برنامه های نرم افزاری همچون انواع سامانه فروش و سامانه خدمات پس از فروش اقدام به مدیریت فروش یا مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  9  =  16

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره