بازاریابی ارجاعی چیست؟

بازاریابی ارجاعی چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید

در کنار استفاده از نرم افزار فروش و نرم افزار خدمات پس از فروش باید با انواع استراتژی بازاریابی آشنایی داشته باشید تا بتوانید یک رویکرد قدرتمند بازاریابی را برای کسب و کار خود انتخاب نمایید. یکی از این استراتژی ها ، استراتژی بازاریابی ارجاعی است. اما بازاریابی ارجاعی چیست؟ در اینجا به صورت عملی این استراتژی را برای شما توضیح خواهیم داد.

بازاریابی ارجاعی چیست؟

بازاریابی ارجاعی یا بازاریابی دهان به دهان یکی از قدیمی ترین استراتژی های مورد استفاده در بازاریابی است. در این روش معرفی خدمات یا محصولات به مشتریان بالقوه از طریق دهان به دهان صورت می گیرد که به آن اصطلاحا ارجاع نیز گفته می شود.  این معرفی ها می توانند خود به خود اتفاق بیفتند یا تحت تأثیر بخش بازاریابی یک شرکت باشند. رویکردهای مختلفی برای بازاریابی ارجاعی وجود دارد. برای مثال  یکی از راه ها ارائه پاداش به مشتریان و سایر مخاطبانی است که خدمات و یا محصولات شما را به دیگران توصیه می کنند.

این نوع بازاریابی می تواند به شما در رشد هر چه بیشتر تجارتتان کمک کند. با حفظ بزرگترین دارایی خود ، یعنی مشتریان وفادار و توصیه آنها به دوستان و خانواده می توانید فروش خود را به حداکثر برسانید. اگر از نرم افزار فروش و خدمات پس از فروش برای بهبود و یکپارچگی فرآیند فروش و پشتیبانی از مشتریان خود استفاده می کنید، خوب است با اصول بازاریابی کارآمد نیز آشنایی داشته باشید. در ادامه دو نوع از این بازاریابی را به شما معرفی خواهیم کرد.

بازاریابی ارجاعی آفلاین

بازاریابی ارجاعی آفلاین در واقع شکل فیزیکی “کلمه دهان به دهان” است. وقتی شما از افرادی که به آنها اعتماد دارید توصیه هایی را دریافت می کنید ، احتمال آن که محصول یا خدمات مورد توصیه آنها را امتحان کنید زیاد است. همچنین وجود یک شخص تأثیرگذار که از یک کالا یا خدمات استفاده می کند باعث می شود تا دیگران نیز به دنبال خرید یا استفاده از آن کالا یا خدمات باشند.

بازاریابی ارجاعی آنلاین

بازاریابی ارجاع آنلاین از طریق اینترنت انجام می شود و بر تعامل آنلاین بین مشتریان متمرکز است. این می تواند میزان آگاهی از برند ، مراجعه و در نهایت درآمد را افزایش دهد. بازاریابی ارجاعی آنلاین، به ویژه از طریق رسانه های اجتماعی، یعنی جایی که نظرات و تجربیات خرید یک محصول به اشتراک گذاشته می شود بسیار تاثیرگذار است. شما می توانید از مزایای طراحی وب سایت و ایجاد حساب در رسانه های اجتماعی مختلف برای این نوع بازاریابی بهره مند گردید.

شرکت ها می توانند با استفاده از ارائه کدهای ارجاع منحصر به فرد و اطلاعات پیشنهادهای ویژه به مشتریان خود، از آنها بخواهند که خانواده و دوستانشان را برای خرید از وب سایت و استفاده از کد تخفیف تشویق کنند و هر زمان که آنها برای خرید اقدام کردند و کد ارجاع را در سایت وارد نمودند علاوه بر در نظر گرفتن تخفیف برای مشتری جدید، پاداشی را نیز برای توصیه کننده در نظر بگیرند.

بازاریابی ارجاعی آنلاین

روش دیگر استراتژی ارجاعی آنلاین ، ردیابی رفتار آنلاین مشتریان است. این کار با استفاده از کوکی های مرورگر و سایر فناوری های مشابه انجام می شود. برای شرکت ها این امکان وجود دارد که بازده بازاریابی ارجاع شده خود را که از طریق بسیاری از سیستم عامل های مدیریت ارجاع ارائه شده است ، بررسی کنند. فناوری های جدیدتری برای ردیابی رفتارهای مصرف کننده در اختیار شرکت ها قرار گرفته است که به شرکت ها کمک می کند بازاریابی ارجاعی را در برنامه بازاریابی خود ادغام کنند. شما همچنین می توانید در نرم افزار فروش و خدمات پس از فروش خود نیز  استراتژی بازاریابی ارجاعی آنلاین را به کار ببرید.

چگونه می توان از بازاریابی ارجاعی استفاده کرد؟

بازاریابی دهان به دهان تقریباً برای هر صنعتی و همینطور شرکت های کوچک تا بزرگ موثر است. در واقع هر شرکتی که خدمات یا محصولی را ارائه می دهد می تواند کمپین های ارجاع را بخشی از استراتژی بازاریابی خود قرار دهد. استفاده از بازاریابی ارجاعی در بین فروشگاه های خرده فروشی ، رستوران ها ، آژانس های مسافرتی ، سالن های ورزشی و متخصصان مانند پزشکان یا دندانپزشکان معمول است.

انواع استراتژی بازاریابی ارجاعی چیست؟

استراتژی های مختلفی برای کمپین های ارجاع وجود دارد. اینکه از کدام یک استفاده خواهید کرد به صنعت و مشتری شما بستگی دارد اما مهمتر از همه استراتژی بازاریابی شماست. برای درک بهتر این مفهوم در اینجا برخی از استراتژی ها و ویژگی های مشخص آن آورده شده است.

  • کارمندان شرکت

بهترین سفیرانی که یک شرکت می تواند برای بازاریابی ارجاع خود داشته باشد ، کارمندان آن هستند. وقتی کارمندان از خدمات یا محصولات یک شرکت پشتیبانی می کنند ، این نشان می دهد که آنها به محصول یا خدماتی که عرضه می کنند اعتقاد دارند. به ترتیب وقتی کارمند شما محصولات یا خدمات شرکت شما را تبلیغ می کند ، این می تواند منجر به سود رو به رشد کسب و کار شما شده و در نهایت روی حقوق کارمندانتان نیز تأثیر بگذارد. به این ترتیب منافع آن هم برای شرکت و هم برای کارمندان است. علاوه بر این شرکتی که از کارمندان خود در زمینه تبلیغ کالا یا خدمات استفاده می کند ، می تواند در هزینه های بازاریابی خود نیز صرفه جویی کند.

  • مشتریان شرکت

یک گروه مهم دیگر برای استراتژی ارجاعی ، مشتریان شرکت شما هستند. این استراتژی متمرکز بر راضی نگه داشتن مشتریان موجود و ایجاد انگیزه در آنها برای تشویق دوستان و آشنایان به خرید است.

  • همکاری با مشاغل مکمل

برخی از شرکت هایی که به تازگی وارد بازار جدید می شوند تصمیم می گیرند تا از طریق همکاری با مشاغل مرتبط از استراتژی ارجاع استفاده کنند. به عنوان مثال یک شرکت بیمه عمر معتبر می تواند خدمات خود را از طریق یک بانک معرفی نماید.

  • محصول یا خدمات خوب

برای موفقیت یک کمپین ارجاعی ، داشتن خدمات یا محصول خوب و همینطور ارائه خدمات پس از فروش به مشتری از طریق نرم افزار فروش و خدمات پس از فروش  مهم است. کیفیت خوب محصول و خدمات پس از فروش باعث می شود مشتریان بیشتر برای کسب و کار شما تبلیغ کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

59  +    =  62

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره