مشتری مداری یا محصول گرایی؟

مشتری مداری یا محصول گرایی؟

به این مقاله امتیاز دهید

مشاغل سالانه میلیاردها دلار صرف فعالیت های بازاریابی برای فروش بیشتر می کنند. اما برای تأثیرگذار بودن این هزینه ها ، باید به استراتژی های فروش بیشتر توجه کرد. دو استراتژی معروف کسب و کار با نام های مشتری مداری و محصول گرایی وجود دارند که هر کدام می توانند تاثیر متفاوتی بر اهداف عملیاتی شما در یک کسب و کار داشته باشند. اما به نظر شما مشتری مداری بهتر است یا محصول گرایی؟ باید گفت هر کدام از این استراتژی ها نقاط قوت و ضعف خود را دارند و عوامل متعددی وجود دارد که تعیین می کند کدام مسیر برای کسب و کار شما مناسب تر است. در ادامه در خصوص ویژگی های این دو استراتژی بیشتر توضیح خواهیم داد.

تفاوت مشتری مداری با محصول گرایی

مهم ترین تفاوت بازاریابی مشتری مدار و محصول گرا در رویکردی است که هر کدام از آنها برای برقراری ارتباط با مشتریان اتخاذ کرده اند. البته به یاد داشته باشید هیچ شرکتی مجبور به انتخاب تنها یکی از این دو نیست. در حقیقت ، بهترین کمپین ها و کسب و کارها شامل ادغام هر دو نوع استراتژی مشتری مدار و محصول گرا به همراه استفاده از نرم افزارهایی همچون نرم افزار فروش و نرم افزار خدمات پس از فروش هستند که همه این ها باعث می شود تا دسترسی به بیشترین مخاطب را داشته باشند.

البته ممکن است مواردی هم وجود داشته باشد که شما نتوانید از هر دو نوع استراتژی همزمان با هم استفاده کنید. در این صورت باید بتوانید ازریابی و آزمایش کنید که کدام یک از نظر جذب مخاطب برای کسب و کار شما مفید تر عمل می کند. در ادامه در خصوص هر کدام از آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

رویکرد مشتری مداری چگونه است؟ آیا مشتری مداری پاسخگوی نیاز کسب و کار شما هست؟

رویکرد مشتری مداری ، که بعضاً به آن رویکرد بازار محور نیز گفته می شود ، به عنوان ارتباطی تعریف می شود که بر نیازهای مصرف کننده متمرکز است. در یک کاتالوگ مشتری مدار بحث شده است که چگونه یک محصول می تواند توسط مصرف کننده برای حل یک مشکل استفاده شود. مثلا در یک پیام بازاریابی مشتری گرا برای لوسیون بدن چنین نوشته شده است “محصول فوق پوست خشک شما را فقط با یک بار استفاده ابریشمی ، صاف و مرطوب می کند.”

یک شرکت مشتری مدار انتظار دارد که مشتریانش محصولاتش را با سایر محصولات رقابتی مشابه در بازار مقایسه کند و از بازخورد مشتری برای بهبود عملکرد خود استفاده می کنند. این شرکت ها معمولا بازخورد خود را با کمک نرم افزار خدمات پس از فروش به دست می آورند. در رویکردهای مشتری مدار به طور کلی ارائه پشتیبانی و خدمات پس از فروش بسیار مهم است. بیشتر این شرکت ها به دنبال استفاده از نرم افزار خدمات پس از فروش مناسب در جهت پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود هستند.

در واقع این استراتژی عمیقاً بر روی خواسته های مشتری متمرکز است تا بتواند خواسته های مورد نیاز آنها را تامین کرده و همواره اطمینان کند که محصولاتش از پیشنهادات سایر رقبا در بازار،  بهتر عمل می کند.

رویکرد محصول گرا چگونه است؟ آیا محصول گرایی پاسخگوی نیاز کسب و کار شما هست؟

رویکرد محصول محور یا محصول گرا در واقع به عنوان یک نوع  استراتژی از کسب و کار تعریف می شود که تمرکز خود را بر روی کیفیت محصول حفظ می کند.

به عنوان مثال ، یک پیام بازاریابی برای شرکتی با رویکرد محصول گرا جهت فروش لوسیون بدن می تواند چنین باشد: ” لوسیون ما کاملا بر پایه مواد طبیعی مانند آلوئه ، بلغور جو دوسر و آب ساخته شده است.” این نوع پیام ها برای مصرف کننده ای که نیازهای خاصی دارد بسیار مناسب است ، مثلا اگر برای تسکین بثورات به کرم پوستی با ترکیب جو دوسر احتیاج داشته باشد قطعا به فکر خرید این لوسیون خواهد افتاد.

ادغام مشتری مداری با محصول گرایی

برای کسب بهترین نتیجه در فروش محصولات خود می توانید هر دو رویکرد محصول گرا و مشتری مدار را با یکدیگر ادغام نمایید. چرا که مصرف کنندگان و یا به طور کلی بازار هدف شما به احتمال زیاد از هر دو گروه افراد تشکیل شده است. به این ترتیب گروهی توسط پیام های تبلیغاتی مشتری مدار ترغیب خرید می شوند و برخی دیگر نیز توسط رویکردهای محصول محور جذب خرید از تجارت شما می شوند.

بنابراین اگر رویکرد شما تنها یکی از دو استراتژی فوق باشد قطعا بخشی از بازار هدف خود را از دست خواهید داد. بنابراین سعی کنید رویکرد محصول گرا و رویکرد مشتری مدار را به طور همزمان با هم در نظر بگیرید. اما در صورتی که توانایی استفاده از هر دو نوع رویکرد کسب و کار وجود ندارد ، بهترین رویکرد کدام است؟ مشتری مداری یا محصول گرایی؟ جواب این سوال تنها با آزمایش کردن به دست می آید.

مشتری مداری یا محصول گرایی؟

وقتی نمی توانید هر دو رویکرد را با هم داشته باشید مجبور می شوید یکی از آنها را که برای کسب و کار شما بهترین است انتخاب کنید. شما می توانید جهت فروش محصولات خود از هر دو رویکرد استفاده کنید تا ببینید مصرف کنندگان شما بیشتر جذب کدام استراتژی می شوند. رویکردی که بهترین نتیجه فروش را ارائه می دهد ، قطعا مناسب ترین رویکرد برای کسب و کار شما خواهد بود. یک راه حل آسان برای این ارزیابی قرار دادن دو تبلیغ با دو رویکرد متفاوت در وب سایت فروشگاهی شماست.

به این ترتیب اگر یک تبلیغ با رویکرد مشتری مداری باعث شود بازدیدکنندگان شما مدت بیشتری در وب سایت باقی بمانند ، قطعا این رویکرد برنده ی ارزیابی کسب و کار شما خواهد بود. یا بالعکس اگر استراتژی محصول گرا مصرف کنندگان بیشتری را جذب محصولات شما می کند می توانید از این استراتژی برای پیشبرد اهداف تجاری خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

81  +    =  82

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره