ضرورت سیستم رهگیری کالا برای خدمات پس از فروش

ضرورت سیستم رهگیری کالا برای خدمات پس از فروش

به این مقاله امتیاز دهید

با توجه به ضرورت سیستم رهگیری کالا برای خدمات پس از فروش در این مبحث بیشتر در خصوص سیستم های رهگیری و ردیابی کالاها و کاربرد آنها می پردازیم.

ضرورت سیستم رهگیری کالا برای خدمات پس از فروش

مفهوم خدمات پس از فروش به اندازه فروش مهم است. گرچه هیچ درآمدی برای شرکت ایجاد نمی کند ، اما مطمئناً باعث افزایش حسن نیت سازمان در بازار و بین مشتریان می شود. خدمات پس از فروش نه تنها برای حفظ مشتری بلکه برای بازگرداندن مشتری از دست رفته نیز بسیار مهم است. خدمات پس از فروش را در واقع می توان کلیه فرآیندهایی تعریف کرد که پس از فروش محصول توسط فروشنده انجام می شود. ماهیت این خدمات شامل رهگیری سفارش، تعمیر و نگهداری ، راهنمایی ، تعمیر و غیره است. البته ماهیت خدمات پس از فروش کاملاً به صنعت و محصول بستگی دارد. مثلا بعضی از محصولات ممکن است به نصب هم نیاز داشته باشند.

علاوه بر این بیشتر مشاغل و کسب و کارها برای تامین رضایت مشتریان خود به نوعی از سیستم ردیابی سفارش نیاز دارند. چرا که امروزه مشتریان انتظار دارند بلافاصله پس از خرید یک کالا بتوانند سفارشات خود را در زمان واقعی پیگیری کنند. این فرآیند تقریباً برای هر خرده فروش یا عمده فروش آنلاین به یک روش لازم و استاندارد تبدیل شده است. در حال حاضر شرکت هایی که هر نوعی از کالای فیزیکی ارائه می دهند می توانند از مزایای سیستم های ردیابی رهگیری کالا برای سامانه خدمات پس از فروش خود بهره مند گردند.

با توجه به اهمیت فعلی سیستم های رهگیری سفارش و کالا، شرکت های زیادی شروع به برنامه نویسی و تولید این سیستم ها به صورت سفارشی سازی شده برای مشتریان خود کرده اند. در این مقاله ، قصد داریم دو نوع برنامه را که برای ردیابی سفارش در ایران و یا سایر نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد ، معرفی کنیم. این  سیستم ها عبارتند از:

انواع سیستم های رهگیری کالا

– سیستم هایی با شماره رهگیری منحصر به فرد و سفارشی سازی شده

– سیستم هایی که از شماره های رهگیری شرکت های حمل و نقل بزرگ و یا دولتی نظیر پست

سیستم های رهگیری کالا چگونه کار می کنند؟

به طور کلی اطلاع رسانی به مشتریان از وضعیت تحویل سفارشاتشان ، مولفه مشترک اکثر سیستم عامل های عمده تجارت الکترونیکی است. مثلا وقتی چیزی را از آمازون سفارش می دهید قطعا یک ایمیل با پیوندهایی برای پیگیری حمل و نقل خود دریافت می کنید. این فرآیند در داخل کشور در فروشگاه های آنلاین مشهوری همچون دیجی کالا نیز دیده می شود. این فرآیند برای مشاغل کوچکتر آنلاین نیز از طریق کد رهگیری ثبت شده در پست و تیپاکس امکان پذیر است. اما غیر از این با استفاده از پلتفرمی مانند WooCommerce یا Shopify ، شماره های پیگیری به طور خودکار به سفارشات متصل می شوند. این فرآیند معمولاً بخشی از بسته نرم افزاری است یا با افزونه های اضافی انجام می شود.

اکثر سیستم های ردیابی کالا معمولاً برای پردازش محل سفارش به وارد کردن دستی اطلاعاتی مثل شماره تلفن، شماره کارت ملی یا شماره پیگیری طولانی احتیاج دارند. پیگیری سفارش توسط خود مشتری نیز امکان پذیر است. یعنی به جای اینکه کارمندان شما وقت خود را برای جستجوی اطلاعات مشتریان و پیگیری محصول خریداری شده توسط آنها صرف کنند این کار از طریق یک نرم افزار تحت وب پیگیری سفارش و توسط خود مشتری امکان پذیر است. چنین سیستم هایی با جلب رضایت مشتریان از خرید آنلاین به رشد هر چه بیشتر تجارت الکترونیک شما کمک می کند. بنابراین ممکن است شما در کسب و کار خود به نرم افزار سفارشی پیگیری کالا نیاز داشته باشید ، چرا که این راه حل می تواند در نهایت باعث صرفه جویی در وقت و هزینه و همینطور رضایت مشتریان شما شود.

پیگیری سفارشات با شماره های ردیابی

شرکت های تولید کننده سیستم های رهگیری کالا به طور معمول از ماژول هایی در برنامه های مدیریت سفارش استفاده می کنند. این ماژول ها به آنها امکان می دهد شماره های ردیابی را که از شرکت های حمل و نقل خود دریافت می کنند با داده های سفارش مرتبط کنند. به عنوان مثال ، یک شرکت ممکن است از یک برنامه کاملاً سفارشی اینترانت برای مدیریت سفارشات خود استفاده کند. روند کار به این صورت است که در پایان روز ، کارگران بخش حمل و نقل به فرم خاصی که در برنامه رهگیری کالا ایجاد شده است می روند. فرم با تمام سفارشاتی که آن روز ارسال کرده اند از قبل بارگیری می شود و با برگه بسته بندی مرتب می شود. سپس آنها شرکت حمل و نقل را که مسئول تحویل سفارشات است انتخاب می کنند و شماره پیگیری صادر شده را وارد می کنند.

هنگامی که فرم را ذخیره کردند ، سفارشات در برگه های بسته بندی انتخاب شده به شماره های ردیابی که وارد کرده اند گره می خورند. کل این روند هر روز فقط چند دقیقه طول می کشد. بنابراین مدت زمانی که صرفه جویی می شود ، در طولانی مدت ، به طور تصاعدی بیشتر خواهد شد.

هنگامی که سفارشات به شماره های پیگیری فردی متصل می شود ، دو روش برای پیگیری وجود دارد:

  • شما می توانید به سادگی شماره پیگیری سفارشات مربوط به مشتریان را به ایمیل یا شماره تماس آنها ارسال کنید تا خودشان از طریق سیستم محل سفارش را ردیابی کنند.
  • یا اگر می خواهید کمی جلوتر ار رقبای خود گام بردارید ، می توانید خودتان آن اعداد ردیابی را کنترل کنید. و در هر لحظه در زمان واقعی به روزرسانی های محل کالا و زمان تحویل کالا را به مشتریان خود ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6  +  2  =  

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره