erp چیست ؟

erp چیست ؟

به این مقاله امتیاز دهید

در گذشته اغلب مشاغل برای انجام فرآیندهای مختلف نظیر حسابداری یا کنترل منابع انسانی از چندین نرم افزار به طور جداگانه استفاده می کردند که امکان برقراری ارتباط میان آنها وجود نداشت. اما آنچه که امروزه نرم افزار مدرن ERP را متفاوت ساخته است توانایی آن در یکپارچه سازی و ادغام تمام فرآیندها در یک سیستم سیال است. اما erp چیست ؟ در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

erp چیست ؟

راه حل های فعلی erp به هر بخش این امکان را می دهد تا در جریان فعالیت بخش های دیگر نیز باشد. نتیجه این است که مثلا حسابداری و منابع انسانی می توانند به راحتی با بخش فروش و روابط با مشتری همکاری کنند. می توان گفت ERP برای مشاغل شما حیاتی است ، زیرا یک راه حل جامع را برای تمامی فرآیندهای تجاری شما ایجاد می کند. ERP علاوه بر بهبود همکاری میان فرایندهای تجاری مختلف کسب و کار شما ، به شرکت شما کمک می کند تا در تصمیم گیری های مبتنی بر داده و ارتقا محصول و بهره وری کسب و کار بهتر عمل کند.

ERP می تواند بسیاری از عملکردهای شرکت را پوشش دهد ، اما برخی از فرآیندهای اصلی تجارت که توسط ERP بسیار خوب مدیریت می شوند عبارتند از:

  • امور مالی

ERP های جدید داشبوردهایی را به شما ارائه می دهد که یک نمای کلی از امور مالی را نشان می دهد. بنابراین می توانید در هر زمان و هر مکان روی اطلاعات به دست آمده در زمان واقعی حساب کنید. همچنین به شما کمک می کند تا با دستیابی خودکار به کارهای مالی روزمره ، از ورود اطلاعات به صورت دستی جلوگیری کنید.

  • منابع انسانی

ERP روش هایی را برای مدیریت داده های شرکت و همینطور ساده سازی وظایف مدیریت منابع انسانی مانند محاسبه حقوق و دستمزد ، استخدام و سایر وظایف مرتبط ارائه کرده است. با این نرم افزار همچنین می توانید عملکرد کارمندان خود را ردیابی کرده و مشکلات منابع انسانی (HR) را قبل از وقوع شناسایی کنید.

  • بهره وری

این عملکرد ارتباطات تجاری را بهبود می بخشد ، فرآیندهای روزانه را خودکار می کند و به تولیدکنندگان توانایی دستیابی به نیازهای مشتری و مدیریت منابع با دسترسی به داده های واقعی را فراهم می کند. این راه حل همچنین مدیریت پروژه و هزینه و همچنین برنامه ریزی تولید را بهینه می کند.

  • زنجیره تامین

اگر شرکت شما هنوز در حال وارد کردن اطلاعات به صورت سنتی است و تلاش برای یافتن موجودی کالا در انبار شما نیز به صورت دستی انجام می شود ، می توانید با خودکارسازی این فرایندها به کمک ERP به راحتی در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. این راه حل های پیشرفته همچنین داشبورد و هوش تجاری را برای کمک به شما در مدیریت موجودی کالا ارائه می دهند.

چرا برخی از مدیران کسب و کارها از اجرای ERP می ترسند؟

با وجود تمام گزینه های موجود و مزیت های ارائه شده ، باز هم برخی از شرکت ها هنوز در مورد ERP مردد هستند. دلایل زیادی می تواند این تردید را ایجاد کند ، اما در هر جایی که چالشی وجود داشته باشد ، یک راه حل نیز وجود دارد. در زیر به چندین چالش مهم مدیران قبل از اجرای ERP پاسخ خواهیم داد.

erp چیست ؟

چالش شماره ۱: چگونه می توانم بفهمم که راه حل ERP برای کسب و کار من مناسب است؟

برای حل همه چیز لازم نیست که راه حل کامل نرم افزاری را پیدا کنید. ERP در واقع باید بتواند به بهترین وجه از فرآیندهای کسب و کار مورد استفاده ی شما در حال حاضر استفاده کرده و آنها را تحت یک سیستم گردهم آورد ، در حالی که به همه افراد سازمان شما اجازه می دهد اطلاعات یکسانی را مشاهده کنند. بنابراین ERP برای هر کسب و کاری مفید است.

چالش شماره ۲: ما نمی توانیم یک تغییر اساسی و ناگهانی با ERP انجام دهیم.

لزوماً یک راه حل نمی تواند از همان ابتدا یک پیشنهاد کلی برای اجرا در همه بخش ها باشد. بسته به نیاز شغلی شما ، ماژول های راه حل نرم افزاری را می توانید به صورت جداگانه خریداری کنید. این به تیم شما کمک می کند تا قسمت پیاده سازی ERP را راحت تر درک کند و شما را نیز مجبور به یک سرمایه گذاری برای یک بازسازی بزرگ نمی کند.

چالش شماره ۳: ما نمی خواهیم سیستم هایی را که در حال حاضر داریم از دست بدهیم.

همانطور که اشاره کردیم ، هر راه حل ERP که انتخاب می کنید باید با آنچه اکنون استفاده می کنید مطابقت داشته باشد، اما درعین دارای ویژگی هایی باشد که می تواند به رشد آینده شما کمک کند. به عنوان مثال ، اگر نرم افزاری که در اختیار دارید بیشتر  مدیریت جنبه های مالی ، زنجیره تأمین و تولید کسب و کار شما را بر عهده دارد ، ممکن است بخواهید به دنبال راه حلی باشید که یک مولفه قدرتمند هوش تجاری را نیز به همراه داشته باشد.

دلایلی که نشان می دهد شرکت شما به ERP نیاز دارد :

اگر در حال حاضر با سیستم قدیمی خود دست و پنجه نرم می کنید ، در اینجا دلایلی که نشان می دهد از امروز قطعاً به ERP جدید نیاز دارید را بررسی می کنیم.

  • راه حل های اولیه و قدیمی اجازه رشد شما را نمی دهد

شاید شما تا کنون با راه حل های قدیمی خوب کار کرده باشید ، اما اگر نرم افزار فعلی شما محدودیت هایی در گسترش بازار و توانایی رشد در مقیاس جهانی ایجاد می کند ، زمان آن رسیده که به ERP فکر کنید.

  • شما با سیستم های مختلفی روبرو هستید

با تغییر فناوری ، متوجه می شوید که سیستم های متفاوت شما به خوبی با هم کار نمی کنند. مثلا ممکن است متوجه شوید که نرم افزار حسابداری جدید شما با سیستم منابع انسانی قدیمی شما سازگار نیست و از اتلاف وقت و منابع در تلاش برای یافتن یک راه حل منسجم خسته شده اید.

  • نمی توانید انتظارات مشتری را برآورده کنید

اگر کارمندان و مشتریان شما اغلب با موبایل کار می کنند اما سیستم شما به موبایل متصل نمی شود ، وقت آن است در یکی از مواردی که نیازهای همه را برآورده می کند سرمایه گذاری کنید. اگر احساس می کنید که توانایی تأمین سرمایه برای تأمین انتظارات مشتری خود را ندارید و یا حاضر نیستید ابزارهای لازم برای موفقیت را به پرسنل خود ارائه دهید ، آنها را به دلیل وابسته بودن به یک تجارت ساده از دست خواهید داد.

پیاده سازی برنامه های ERP

پیشرفت های جدید در فناوری ERP می تواند شما را در رقابت جلو بیندازد. این فناوری نه تنها به شما در ارتقا عملکرد کارمندان کمک می کند ، بلکه فرصت هایی را برای تعامل بهتر مشتری نیز فراهم می کند.

اگر شما یا کارمندانتان خواهان سیستم جدیدی هستید اما با این وجود در برابر تغییراتی که ERP در روند کاری شما ایجاد می کند مقاومت می کنید ، یکی از راه های مبارزه با این مسئله کار با نسخه ی نمایشی ساده آن است تا همه بتوانند آنچه را که در این سیستم وجود دارد ببینند و به خوبی آن را درک کنند.

اکنون که می دانید erp چیست ، برای بهینه سازی امور مالی و عملیاتی خود همین الان با ما تماس بگیرید.

منبع : https://dynamics.microsoft.com//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4  +  5  =  

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره