ضرورت وجود کدینگ محصول در سازمانها

ضرورت وجود کدینگ محصول در سازمانها

به این مقاله امتیاز دهید

آیا تاکنون در مورد کدینگ محصولات شنیده اید؟ به نظر شما ضرورت وجود کدینگ محصول در سازمانها چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

امروزه فرآیند بازایابی و فروش به لطف انقلاب دیجیتال و تولید انواع نرم افزار فروش و نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ساده شده است. اکنون شما می توانید تمام برنامه های فروش خود را از حسابداری گرفته تا برنامه های خلاقانه بازاریابی به کمک یک نرم افزار فروش کارآمد به سهولت انجام دهید. در یک نرم افزار فروش اطلاعات سازمان دهی شده ی زیادی وجود دارد. این اطلاعات شامل سوابق مشتریان ، موجودی محصولات ، کدینگ محصولات و همینطور اطلاعات مربوط به کارمندان سازمان می شود.

علاوه بر این بسیاری از مدیران در تحقق اهداف سازمانی خود به فناوری کدگذاری محصول روی آورده اند تا راهی برای ساده سازی بیشتر مشاغلشان باشد. اگر هنوز نمی دانید کدگذاری محصول چیست کافی در هنگام خرید یک کالا بارکد درج شده بر روی آن را بررسی کنید. شایان ذکر است امروزه کدگذاری برای مشاغل مختلف کاملاً متفاوت است و قبل از پیاده سازی در یک کسب و کار به دانش لازم نیاز دارد. در ادامه به ضرورت وجود کدینگ محصول در سازمانها بیشتر می پردازیم.

 

کدینگ محصول چیست؟

کدینگ محصول به پروسه شناسایی، طبقه‌بندی و کدگذاری محصولات اشاره دارد. در بخش شناسایی به منظور شناخت کامل یک کالا ، اطلاعات جمع آوری شده و تجزیه ‌و تحلیل می شوند. در بخش طبقه‌بندی ، اقلام با استفاده از اطلاعات به دست آمده در بخش قبلی بر اساس ویژگی‌هایشان طبقه بندی می‌شوند. این ویژگی‌ها تمام شباهت ‌ها و تفاوت‌ های گروه‌های کالایی را در بر می گیرد.

کدینگ محصول چیست؟

در نهایت در بخش کدینگ یا کدگذاری اطلاعات طبقه ‌بندی شده ی کالاها با نشانه ‌هایی به نام کد متناظر می گردند و فرآیند کدگذاری در اینجا تکمیل می شود. این فرایند فوایدی زیادی را برای سازمان ها به دنبال دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

 

ضرورت وجود کدینگ محصول در سازمانها چیست؟

مدت هاست که خرده فروشی ها از کدگذاری محصول در قالب کدهای خرید منحصر به فرد (UPC) استفاده می کنند. اما در حال حاضر ، بیشتر مشاغل به کدهای ماتریس داده مدرن تری روی آورده اند. این کدهای ماتریسی مدرن امکان اسکن و ردیابی با تلفن همراه را برای مشتری فراهم آورده است. به این گونه کدها کدهای (QR) گفته می شود.

بسیاری از بخش های تجاری از جمله سازمان ها و خرده فروشی های آنلاین و آفلاین استفاده از این کدها را در مشاغل خود وارد کرده اند. کدینگ یا رمز کردن محصول به این روش به ویژه برای شرکت های زنجیره تأمین و همچنین برای افرادی که در زمینه انبار داری و توزیع کالا فعالیت دارند مفید است. با استفاده از کدگذاری محصول می توان تعداد زیادی از داده را در نرم افزار فروش ذخیره کرد. همچنین برای بخش مدیریت تدارکات و خدمات پس از فروش ، به شما این امکان را می دهد تا مکان محصولات را ردیابی کنید و اگر مشتری محصول شما را دریافت کرده است از آن مطلع شوید.

در واقع کدگذاری محصول استفاده از یک زبان مشترک جهت درک سریع ‌تر و بهتر اطلاعات است و می تواند به هماهنگ ‌سازی و تأمین ارتباطات کمک کند. این موضوع خود به معنای افزایش میزان بهره ‌وری کارکنان در انجام مأموریت‌ های سازمانی است.

امروزه کدگذاری مدرن محصولات مزایای بسیار زیادی را به مشاغل ارائه می دهد. به روز بودن و سازماندهی اطلاعات از طریق کدینگ محصولات ، به شما کمک می کند تا به روند کسب و کار خود مسلط تر شوید که در نتیجه سودآوری بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت. علاوه بر این اسکن این کدها اطلاعات بیشتری را در خصوص محصولات شما در اختیار مشتریان قرار می دهد و به نوعی بازاریابی محسوب می شود.

 

ضرورت وجود کدینگ محصول در سازمانها چیست؟

  • مزایای مهم کدگذاری محصولات

برخی دیگر از مزایای مهم کدگذاری محصولات که منجر شده این کار به یک ضرورت در سازمان ها تبدیل گردد عبارتند از:

– نظم دادن به دسته ‌های اطلاعات موجود در نرم افزار فروش

– امکان نام‌گذاری مناسب و یکسان برای دسته های مختلف در نرم افزار فروش

– بازیابی آسان و امکان دسترسی سریع به اطلاعات در زمان ضرورت

-امکان ردیابی محصول در تمام مراحل ساخت و توزیع محصول

– ایجاد اطمینان برای مشتری در مورد اصالت کالا از طریق اسکن بارکد

 

چگونه کدینگ محصول به رشد سازمان شما کمک می کند؟

مجهز شدن به فناوری کدینگ محصول یکی از اقداماتی است که به رشد سازمان شما کمک می کند. پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک استفاده از بارکد محصولات توسط مصرف کنندگان افزایش یابد. زیرا آنها ترجیح می دهند به سرعت اطلاعات مربوط به کالاها دست یابند.

گذشته از این که استفاده از بارکد و کدینگ محصول برای برخی از محصولات نظیر اقلام دارویی، بهداشتی و غذایی اجباری است، به سهولت ردیابی محصول در تمام مراحل ساخت تا انبارداری و توزیع و همینطور تشخیص اصالت کالا نیز کمک می کند. علاوه بر این امروزه کمپین های بازاریابی ، مارک های تجاری و تبلیغاتی که شامل کدهای QR هستند به موفقیت بیشتری در بازاریابی و فروش محصولات خود می رسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1  +  1  =  

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره