نرم افزار فروش آنلاین - بهوان

اتوماسیون بازاریابی چیست و چگونه کسب‌و‌کارتان را متحول می‌کند؟

به این مقاله امتیاز دهید

اغلب کارشناسان بازاریابی حرفه ای معتقدند که اتوماسیون بازاریابی در سال ۲۰۲۰ یک مهارت ضروری و اجتناب ناپذیر است. اما اتوماسیون بازاریابی چیست و چگونه کسب‌و‌کارتان را متحول می‌کند؟ اگر به رونق بیشتر کسب و کارتان اهمیت می دهید این مطلب را دنبال کنید.

اتوماسیون بازاریابی چیست ؟

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) در حقیقت بخشی از مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM است و بر روی مجموعه گسترده‌ای از ابزارها و تکنیک های بازاریابی احاطه دارد. این فناوری جدید بازاریابی به شرکت ها امکان می دهد تا با پیام های بازاریابی خودکار ، از طریق کانال های مختلف ارتباطی از جمله ایمیل، وب سایت ها، رسانه های اجتماعی و پیام های متنی، به طور موثری مشتریان را هدف قرار دهند تا منجر به فروش بیشتر شوند. البته ناگفته نماند که این پیام ها بر اساس فاکتورهایی که شما برای نرم افزار مشخص می کنید ارسال می گردد.

این فناوری به طور معمول توسط بخش بازاریابی شرکت ها به عنوان راه حلی برای حذف وظایف تکراری از گردش کار کارکنان و افزایش بازده کلی بازاریابی سازمان استفاده می شود.

سیستم عامل های اتوماسیون بازاریابی از طریق بازاریابی ایمیل و یا ارسال پیام در رسانه های اجتماعی یا وب سایت ها و سایر کانال های دیگر از طریق ربات های خودکار در ایجاد مشتری جدید کمک می کنند. در واقع می توان گفت ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، فعالیت کمپین های بازاریابی سازمان ها را گسترش می دهند.

اتوماسیون بازاریابی چیست ؟

ویژگی های مهم اتوماسیون بازاریابی چیست ؟

به طور کلی هدف از هر نوع اتوماسیونی افزایش بهره وری است. اتوماسیون بازاریابی نیز با آزاد کردن وقت بازاریابان شرکت کمک می کند تا آنها به کارهای تخصصی تر و مهم تری نظیر تدوین استراتژی های فروش شرکت و یا تعامل بیشتر با مشتری بپردازند.

عملا هر وظیفه ای که نیاز به دخالت فعال بشر نداشته باشد باید خودکار سازی شود. بنابراین اجرای اتوماسیون می تواند منجر به افزایش بهره وری و سود بیشتر برای کسب و کارها گردد.

اتوماسیون بازاریابی معمولا به سیستم CRM یک شرکت متصل می شود. این نرم افزار بازاریابی هر کمپین بازاریابی را به صورت آنلاین مدیریت می کند. این نرم افزار با تجزیه و تحلیل خودکار داده ها می تواند محتوای شخصی سازی شده و دقیق تری را برای مشتریان خاص ارسال کند تا فروش و درآمدزایی سازمان را به طور چشمگیری افزایش دهد. ارسال پیغام و محتوای شخصی‌ با توجه به نیاز و علایق مشتریان، به ایجاد یک رابطه‌ قوی بین شما و مشتری کمک می کند.

مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی چیست ؟

استفاده صحیح از اتوماسیون بازاریابی برای بازاریابان و سایر کسب ‌و‌کارها مزایای زیادی به دنبال خواهد داشت و با افزایش راندمان شرکت مدیران را به اهداف فروش خود می رساند.

شرکت های دارای مدل کسب و کار B2B (فروش محصول و خدمات از یک شرکت به شرکت دیگر) و همینطور مدل کسب و کارB2C (فروش از یک شرکت به مصرف کننده) هر دو می توانند از این فناوری بهره مند شوند. با این حال، شرکت های B2C احتمالاً بیشترین بهره را از فناوری های اتوماسیون بازاریابی کسب می کنند،  زیرا می توانند با ارسال پیام های شخصی سازی شده به گروه بزرگتری از مشتریان دست یابند.

ابزارهای اتوماسیون بازاریابی همچنین می تواند نظرسنجی رضایت مشتری در خصوص استفاده از محصول را انجام دهد و سپس پاسخ ها را جمع آوری و تحلیل کند. بسیاری از سازمان ها از اتوماسیون بازاریابی به منظور دریافت بازخورد محصولاتشان بهره می برند.

این کار با استفاده از روش ‌های مختلفی نظیر برگزاری نظرسنجی یا درخواست ارسال مستقیم نظرات، صورت می گیرد. اطلاعات به دست آمده از این روش ها در ایجاد تغییرات مهم برای شرکت ها بسیار مفید و ارزشمند است و در بلند مدت می تواند منجر به افزایش سود شرکت گردد.

نقش ایمیل مارکتینگ در اتوماسیون بازاریابی

نقش ایمیل مارکتینگ در اتوماسیون بازاریابی چیست ؟

ایمیل مارکتینگ نقش مهمی در اتوماسیون بازاریابی دارد. در واقع ارسال ایمیل‌ های شخصی ‌سازی شده به وسیله اتوماسیون بازاریابی سود بیشتری را نسبت به ایمیل‌های معمولی برای شرکت شما به ارمغان می‌آورد.

در اتوماسیون بازاریابی از ایمیل برای ارسال پیام‌ های خوش‌آمدگویی به مشتریان جدید، هدفگیری مجدد برای محصول، یادآوری تکمیل سبد خرید و همینطور پیشنهاد محصولات با توجه به علایق و جستجوی قبلی کاربر استفاده می شود. البته همگی این ها تنها بخشی از کارآیی ایمیل مارکتینگ در اتوماسیون بازاریابی است.

چهار مرحله کلیدی برای بهره وری بیشتر از اتوماسیون بازاریابی

  1. وظایف مناسب را مشخص کنید:

به دنبال تکراری ترین کارهای بازاریابی تیم های فروش خود باشید. اینجاست که بیشترین سود حاصل از اتوماسیون را پیدا خواهید کرد. مثلا همانطور که گفته شد، خودکارسازی ایمیل ها، به طور قابل توجهی می تواند بار اداری را برای تیم شما کاهش دهد. به این ترتیب تمام وظایف بازاریابی فعلی خود را مشخص کرده و مواردی را که وقت گیر است و با اتوماسیون سازگاری دارد، انتخاب کنید.

  1. نرم افزار مناسب اتوماسیون را انتخاب کنید:

در مورد نرم افزار اتوماسیون گزینه های زیادی وجود دارد. همچنین ممکن است نرم افزاری وجود داشته باشد که مخصوص صنعت شما باشد. بنابراین تحقیقات خود را گسترش دهید تا مناسب ترین نرم افزار اتوماسیون بازاریابی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. برخی از سیستم عامل ها یک آزمایش رایگان ارائه می دهند که به شما این امکان را می دهد تا نرم افزار را در محیط کاری تست و ارزیابی کنید تا بتوانید بهترین نرم افزار را انتخاب نمایید.

  1. به تیم خود کار با نرم افزار اتوماسیون بازاریابی را آموزش دهید:

اگرچه اتوماسیون بلافاصله بازاریابی را کارآمدتر می کند، اما قبل از آن نیاز به آموزش و تسلط بر نرم افزار اتوماسیون است. به این ترتیب معرفی نرم افزار و فرآیندهای جدید آن به کارمندان نیاز به سرمایه گذاری در بخش آموزش جهت رسیدن به کاربردهای مناسب دارد

ارزیابی اثربخشی اتوماسیون بازاریابی

  1. ارزیابی اثربخشی اتوماسیون بازاریابی:

اجرای اتوماسیون پایان داستان نیست. ما توصیه می کنیم حتما یک بررسی دوره ای در مورد اینکه چه بخشی از اتوماسیون بازاریابی به خوبی کار می کند؟ چه چیزی در آن نیاز به بهبود دارد و همینطور تأثیر اتوماسیون بازاریابی بر روی معیارهای کلیدی شرکت داشته باشید. این به شما امکان می دهد تا برای بهره وری بیشتر از این سیستم جدید، تنظیمات لازم این ابزار را در زمان مناسب انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1  +  6  =  

مقالات مرتبط

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

Name(Required)
×

در بهوان مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره